Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 januari 2013, 06:00
CrammC's schermafbeelding
CrammC CrammC is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2010
Berichten: 33
Standaard Factureren via internationale freelance website

Ik heb via een freelance website (Elance) een project afgerond. Elance hanteert een eigen betalingssysteem (Elance Escrow). De opdrachtgever (mijn klant dus) betaalt aan Elance, Elance houdt het bedrag vast tot het project is afgerond en na goedkeuring wordt dat bedrag vrijgegeven en naar mijn account gestort, waarna ik het kan opnemen naar Paypal of direct naar mijn rekening.

Nu is mijn 'probleem' dat ik geen factuur heb hoeven uitschrijven, althans niet mijn 'eigen' factuur. Elance stuurde automatisch een factuur (met automatische nummering) naar de klant, en ik kreeg slechts een bewijs (receipt) van betaling en opname.

Hoe kan ik dit 'bewijs van ontvangst' toch correct opnemen in mijn factuuradministratie zonder dat mijn eigen factuurnummering door de war wordt geschopt?
__________________
Colin Cramm Illustratie & Animatie


Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 januari 2013, 22:03
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Ik heb ook te maken met self-billingklanten die eigen factuurnummers hanteren en waarin ik geen verkoopfacturen uitreik. Wat ik daarmee doe is:
  • hun creditfactuur als PDF downloaden
  • als verkoopfactuur opnemen in mijn administratie en daarbij een eigen factuurnummer toekennen
  • het PDF-bestand hernoemen naar mijn factuurnummer.pdf en digitaal bewaren in de map verkoopfacturen van het betreffende jaar
Let wel op de fiscale vereisten bij self-billing. Als de factuur van eLance daar niet aan voldoet, kun je misschien beter voor elke creditfactuur toch een eigen verkoopfactuur opmaken en uitreiken. Sommige internationale self-billers hebben daarvoor zelfs speciale /dev/null-adressen waar je facturen naar kunt sturen om aan de vereisten van jouw belastingdienst te voldoen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 januari 2013, 23:16
CrammC's schermafbeelding
CrammC CrammC is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2010
Berichten: 33
Standaard

Iemand anders vertelde me ook al dat ze haar eigen factuurnummer op de factuur schrijft, en volgens een administratiekantoor mag dat ook gewoon. Terwijl ik altijd dacht dat je aan facturen niets mocht aanpassen.

Maar goed, dan doe ik dat wel. Bedankt!
__________________
Colin Cramm Illustratie & Animatie


Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
selfbilling

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
o.a. over voorschotten factureren / kleine ondernemersregeling / vast werk & freelance werk iroQuai Belasting 4 8 januari 2010 11:01
Nieuwe website voor freelance Personeelsmanagers erix Nieuws - Voor en door freelancers 2 12 juni 2007 13:02


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon