Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 20 december 2010, 01:34
Grover Grover is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 augustus 2006
Berichten: 19
Standaard Kan ik reiskosten opvoeren naar cliënten als ik deze Pro Deo help (geen factuur)?

Beste mensen,

Ik heb een vraag . Ik ben zeer recentelijk begonnen met mijn eigen praktijk en heb een summier aantal facturen uitgeschreven aan de kleine hoeveelheid cliënten die ik nu heb. Ik sta bij de BD als 'particulier met inkomsten uit overige werkzaamheden' bekend. Ik heb nog een vaste baan ernaast.

Het is nu voorgekomen dat ik therapeutische sessies heb gegeven aan cliënten in Duitsland, op Pro Deo basis. Geen factuur uitgeschreven, geen inkomsten, maar heb hiervoor wel reiskosten gemaakt. Mijn vraag is nu: kan ik de gemaakte reiskosten opvoeren als bedrijfkosten, of kan dit alleen als deze reiskosten aangetoond kunnen worden met een factuur van een dergelijke sessie?

Ik ben benieuwd...
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 december 2010, 12:23
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 150
Standaard

Als de reiskosten echt zakelijk waren en je dus echt naar Duitsland geweest bent voor die klant dan mag je deze als kosten opnemen. Heb je er daarna nog een weekje vakantie aangeplakt dan is het alweer stukken minder zakelijk natuurlijk...
Met citaat reageren
  #3  
Oud 20 december 2010, 14:31
Grover Grover is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 augustus 2006
Berichten: 19
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kau Bekijk bericht
Als de reiskosten echt zakelijk waren en je dus echt naar Duitsland geweest bent voor die klant dan mag je deze als kosten opnemen. Heb je er daarna nog een weekje vakantie aangeplakt dan is het alweer stukken minder zakelijk natuurlijk...
Maar hoe kan ik dit dan aantonen aan de Belastingdienst of ik daadwerkelijk daar geweest ben (wat uiteraard zo is!) als ik geen factuur kan overleggen?

De Belastingdienst heeft dus geen factuur nodig om deze reiskosten door mij te laten opvoeren als bedrijfskosten?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 22 december 2010, 13:14
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard

Je moet er van uit gaan dat je bewijzen moet overleggen. Een factuur is de kortste klap, maar als die er niet is omdat het pro deo is, dan heb je misschien wel de afspraken op de mail? Of het resultaat op papier?
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Vragen over verzekeringen Daniella Al die andere praktische dingen 3 2 februari 2010 12:59
factuur naar UK; wel of geen VAT/BTW? cleverway Belasting 7 17 december 2008 21:18
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 10:27
geen BTW op factuur carsten888 Administratie 25 3 september 2006 22:59


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:51.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon