Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 april 2012, 02:52
CrammC's schermafbeelding
CrammC CrammC is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2010
Berichten: 33
Standaard Hulp nodig bij opmaak balans

Ik doe dit jaar voor het eerst IB-aangifte voor ondernemers (i.t.t. tot particulier) en krijg nu dus te maken met aangifte-dingen waar ik nog niet eerder echt aandacht aan had besteed bij mijn eenmanszaakje.

Nu moet ik dus mijn eigen administratie een beetje op orde brengen door het maken van een balans, winst- en verliesrekeningen zodat de aangifte een beetje vlotjes verloopt (ook in de toekomst). Het roept echter tal van vragen op.

Ik ben een leek in boekhouden, dus ik zit me enorm in te lezen in al die begrippen. Het meeste snap ik nu echter wel. Het uitbesteden aan een boekhouder is wat overdreven gezien de kleine omvang van mijn administratie.

Mijn vragen:

1.) Ik heb geen zakelijke rekening. Al mijn zakelijke en privétransacties lopen dus door elkaar. Wat moet ik nu neerzetten bij Liquide Middelen? Moet ik mijn privébanksaldo neerzetten, of mijn bedrijfsinkomsten, of gewoon 0,-? Want ik heb in feite geen liquide middelen IN mijn zaak zitten...Ik doe af en toe een aankoop direct met mijn privégeld, maar die moet ik dan aan de creditzijde bij Eigen Vermogen als privéstorting neerzetten? En alles wat ik binnenkrijg aan inkomsten (betaalde facturen), als privé-opname?
2.) Moet ik BTW die ik niet hoef te betalen vanwege de KOR, op de balans zetten? Zo ja, onder welk kopje?
3.) Telt die niet te betalen BTW als gevolg van de KOR eigenlijk mee als bedrijfswinst? Dus ik betaal er inkomstenbelasting over?

Nou, tot dusver. Verdere tips zijn ook welkom.
__________________
Colin Cramm Illustratie & Animatie


Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 april 2012, 11:35
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard

Beste Collin,

I ben boekhouder, maar ik zit hier niet voor mn portemonnee . Als ik iets meld is het om je te helpen. Vooraleer ik antwoord , wil ik toch even kwijt dat het naar mijn mening bijzonder onverstandig is zoals je het aanpakt.
Je hebt geen kennis en regelt alles zelf, gezegde is "wat niet weet wat niet deert"

Ieder zijn vak, boekhouden is simpel maar de belastingregels niet. Mijn advies is: doe het allemaal zelf maar laat het door een profi controleren . Daarnaast denk ik dat het wel handig is een aparte bankrekening voor je activiteiten te hebben hoe weinig het ook is, tenzij het tijdelijk is.

Ik ga niet te diep in op jou kwestie in maar liquide middelen zijn bij jou 0 omdat je geen bedrijfsrekening hebt. Verder de BTW die je niet betaald vanwege KOR komt in je winst en verliesrekening terecht.

succes ermee! en geniet van je koninginnedag
Met citaat reageren
  #3  
Oud 28 april 2012, 03:37
CrammC's schermafbeelding
CrammC CrammC is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2010
Berichten: 33
Standaard

Ben idd van plan een aparte zakelijke rekening te openen, is toch wat eenvoudiger bijhouden.

En bedankt, ik denk dat ik er zo wel uit kom. Laat het idd nog wel even controleren door een professional, denk ik. Better safe than sorry.
__________________
Colin Cramm Illustratie & Animatie


Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hulp nodig met opleiding Financieel Management inopleiding Administratie 5 5 augustus 2011 02:55
Hulp gevraagd bij het vinden van de nieuwe bureaumanager voor La Red NowHow Marktplaats 0 2 februari 2009 21:38
Vragen bij opmaken eerste balans Ger1 Administratie 2 1 februari 2009 22:56
Wat is er administratief nodig bij contante betalingen? Karin73 Administratie 3 17 januari 2009 23:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:43.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon