Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 5 maart 2008, 13:41
ivar volder ivar volder is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 maart 2008
Berichten: 11
Standaard Re: RA/AA accountantsverklaring

Leuk die discussie, wij voeren hem zowat dagelijks met potentiele kandidaten. De laatste tijd ondervinden wij helaas steeds meer weerstand tegen het aanleveren van die accountantsverklaring.
Een verklaring van betalingsgedrag van de Belastingdienst is slechts een momentopname en biedt de inlener/intermediair gewoon geen zekerheid of er (het juiste bedrag aan) BTW wordt afgedragen.
Voor het BTW verhaal heb je niets aan een VAR en onze klanten vragen ook van ons de zekerheid dat wij het juiste bedrag aan BTW afdragen, ieder kwartaal weer.
Het risico nemen dat je freelancer niet of niet op tijd of niet voldoende BTW afdraagt, is in de huidige markt gewoon geen optie. Vandaar dat de verklaring van AA of RA een must is. En niet alleen bedrijven als het onze hebben daar baat bij: de freelancer weet ook zeker dat op financieel gebied haar/zijn zaakjes op orde zijn.
Als daar een tariefverhoging tegenover staat van (stel) een euro per uur, dan kan toch niemand daar bezwaar tegen hebben?
Met citaat reageren
  #12  
Oud 5 maart 2008, 17:05
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: RA/AA accountantsverklaring

Naar mijn idee gaat het niet alleen om de extra kosten, die zijn inderdaad wel weer te verrekenen in de tarieven. Voor mij zou het veel meer een principiele kwestie zijn. Ik doe mijn complete boekhouding, aangiften en afdrachten zelf. Daar heb ik geen accountant voor nodig. In geval van twijfel raadpleeg ik een adviseur maar die ziet echt niet mijn volledige zakelijke huishouding, is ok niet nodig.
Dus, om een verklaring te krijgen zit je aan een accountant vast of je wil of niet, en laat ik dat nou net niet willen (en er het nut niet van inzien want..... waarom moet ik een opdrachtgever wel op zijn blauwe ogen geloven als hij een overeenkomst met mij tekent waarin staat dat hij iedere maand mijn facturen netjes op tijd zal betalen en gelooft hij mij omgekeerd niet als ik verklaar dat ik netjes aan mijn administratieve en fiscale verplichtingen voldoe maar eist hiervoor een verklaring van een accountant?????) No way dus!
Met citaat reageren
  #13  
Oud 5 maart 2008, 17:16
ivar volder ivar volder is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 maart 2008
Berichten: 11
Standaard Re: RA/AA accountantsverklaring

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marjan Bekijk bericht
Naar mijn idee gaat het niet alleen om de extra kosten, die zijn inderdaad wel weer te verrekenen in de tarieven. Voor mij zou het veel meer een principiele kwestie zijn. Ik doe mijn complete boekhouding, aangiften en afdrachten zelf. Daar heb ik geen accountant voor nodig. In geval van twijfel raadpleeg ik een adviseur maar die ziet echt niet mijn volledige zakelijke huishouding, is ok niet nodig.
Dus, om een verklaring te krijgen zit je aan een accountant vast of je wil of niet, en laat ik dat nou net niet willen (en er het nut niet van inzien want..... waarom moet ik een opdrachtgever wel op zijn blauwe ogen geloven als hij een overeenkomst met mij tekent waarin staat dat hij iedere maand mijn facturen netjes op tijd zal betalen en gelooft hij mij omgekeerd niet als ik verklaar dat ik netjes aan mijn administratieve en fiscale verplichtingen voldoe maar eist hiervoor een verklaring van een accountant?????) No way dus!
1) Als je een overeenkomst tekent, hoef je elkaar niet meer op de blauwe ogen te geloven. Dan kun je elkaar gewoon aanspreken op de inhoud v.h. document.
2) Als wij de zzp'er niet op tijd betalen, dan merk je dat direct, kom je met elkaar in gesprek en wordt het opgelost.
3) Als de zzp'er met de BTW afdracht het schip ingaat, dan merken wij daar niets van, totdat het te laat is. En de Belastingdienst, hoe rommelig het daar ook mag zijn, is onverbiddelijk. De intermediair is (uiteindelijk) het haasje.
4) Last but not least: de functie van AA of RA is natuurlijk niet voor niets ontstaan.

Wordt vervolgd?
Met citaat reageren
  #14  
Oud 5 maart 2008, 18:06
Myrax Myrax is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 222
Standaard Re: RA/AA accountantsverklaring

Ivar, de rest van de discussie voer ik wel een andere keer.
Maar kan jij me eens kort en goed uitleggen hoe een opdrachtgever (niks intermediair) het schip in kan gaan als ik mijn BTW-afdracht niet goed doe?
In de zin van aansprakelijkheid (juridisch) dus.
__________________
Rixter Algra
Met citaat reageren
  #15  
Oud 5 maart 2008, 18:35
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: RA/AA accountantsverklaring

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ivar volder Bekijk bericht
1) Als je een overeenkomst tekent, hoef je elkaar niet meer op de blauwe ogen te geloven. Dan kun je elkaar gewoon aanspreken op de inhoud v.h. document.
Wordt vervolgd?
Precies wat ik bedoel, volkomen overbodig om dan eenzijdig aan zo'n overeenkomst nog een accountantsverklaring (of lees: verklaring van goed gedrag inzake de BTW ?) te willen toevoegen!
Enne... voor mij in ieder geval een reden om niet met intermediairs in zee te gaan, de wantrouwendheid....

(No hard feelings hoor, ik zet 'm graag even scherp )
Met citaat reageren
  #16  
Oud 5 maart 2008, 18:52
ivar volder ivar volder is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 maart 2008
Berichten: 11
Standaard Re: RA/AA accountantsverklaring

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marjan Bekijk bericht
Precies wat ik bedoel, volkomen overbodig om dan eenzijdig aan zo'n overeenkomst nog een accountantsverklaring (of lees: verklaring van goed gedrag inzake de BTW ?) te willen toevoegen!
Enne... voor mij in ieder geval een reden om niet met intermediairs in zee te gaan, de wantrouwendheid....

(No hard feelings hoor, ik zet 'm graag even scherp )
Het gaat niet om wantrouwen, het gaat erom dat je als intermediair geconfronteerd kunt worden met mega-vorderingen, achteraf en niet verhaalbaar op wie dan ook. Het bekende verhaal van de kale kip. Dan heb je als goed ondernemer de wettelijke plicht om je daar zo goed mogelijk tegen in te dekken. Als alleen wantrouwen het probleem zou zijn, moet je gewoon dit werk niet doen, dat begrijp ik ook wel. Maar de zgn. Service Level Agreement is ook niet voor niets uitgevonden [en daar heb ik er wel een paar van geschreven in mijn vorige werkkring].
Ik zoek nog wat materiaal op n.a.v. de reactie van je collega. We zijn nu toch bezig en de materie leeft wel.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 5 maart 2008, 19:01
ivar volder ivar volder is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 maart 2008
Berichten: 11
Standaard Re: RA/AA accountantsverklaring

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Myrax Bekijk bericht
Ivar, de rest van de discussie voer ik wel een andere keer.
Maar kan jij me eens kort en goed uitleggen hoe een opdrachtgever (niks intermediair) het schip in kan gaan als ik mijn BTW-afdracht niet goed doe?
In de zin van aansprakelijkheid (juridisch) dus.
Zie de bijlage. Officieel Belastingdienstmateriaal, knip- en plakwerk van Ivar Volder / CDG Automatisering, Nieuw Vennep. Het geeft een indruk en ik denk, dat veel mensen zich niet realiseren hoe het eigenlijk werkt.
Met citaat reageren
  #18  
Oud 5 maart 2008, 20:21
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: RA/AA accountantsverklaring

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ivar volder Bekijk bericht
Officieel Belastingdienstmateriaal
Dat gaat over loonheffing bij onderaanneming van stoffelijk werk. De vraag en situatie van Myrax betrof btw bij aanneming van niet-stoffelijk werk. Zoek de drie verschillen

Is het niet zo dat intermediairs te snel grijpen naar zware instrumenten als g-rekeningen en accountantsverklaringen, terwijl het in sommige gevallen helemaal niet van toepassing is?
__________________
René
Met citaat reageren
  #19  
Oud 5 maart 2008, 22:51
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: RA/AA accountantsverklaring

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ivar volder Bekijk bericht
Het gaat niet om wantrouwen, het gaat erom dat je als intermediair geconfronteerd kunt worden met mega-vorderingen, achteraf en niet verhaalbaar op wie dan ook. Het bekende verhaal van de kale kip.
Tsja, laten we daar als zzp'er, ondernemer, freelancer toch ook wel eens last van hebben....risico van het vak. Als we dit gaan doordrijven zou ik van iedere opdrachtgever al dan niet intermediair (= potentiele kale kip) graag hebben dat ze het totale bedrag van de opdracht incl. BTW vast vooruitbetalen dan weet ik zeker dat ik het krijg. En het gaat dan niet alleen om de 19% BTW.
Misschien een aardige deal voor intermediairs en hun opdrachtnemers: opdrachtnemer zorgt voor een accountantsverklaring, intermediair betaalt het volledige bedrag voor de opdracht vooruit!
Met citaat reageren
  #20  
Oud 6 maart 2008, 00:29
Myrax Myrax is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 222
Standaard Re: RA/AA accountantsverklaring

Ik sluit me aan bij Marjan, het is voor mij ook min of meer een principiele kwestie. Vertrouwen moet er over en weer zijn, zeker bij de opdrachtgever waar het in mijn geval over gaat, want we kennen elkaar al langere tijd. En zoals jij al zei: als ik mijn factuur verstuur, is het ook maar de vraag of ik betaald krijg.
Mijn vraag aan Ivar ging inderdaad specifiek over BTW - dat ben ik jouw uitleg niet tegengekomen (bedankt voor het maken van de onderscheiden Rene), alleen in de 1e alinea wordt BTW genoemd (2.6) maar zonder verdere uitleg. Ik ben gewoon erg nieuwsgierig naar de juridische kant van het verhaal, want tot nu toe heb ik begrepen dat BTW niet verhaalbaar is bij de opdrachtgever als ik in gebreke blijf.
M.b.t. loonheffing staat er zelfs in de uitleg al bij dat als opdrachtgever het zelf uitvoert, de loonheffing (die dus niet eens speelt bij een zzp-er) niet op opdrachtgever verhaald kan worden.
Blijft dus over de BTW. Ik heb al aangeboden om een bewijs van BTW-aangifte elk kwartaal te overleggen, okay, het bedrag kan dan niet gechecked worden, maar wel het feit dat ik aangifte doe en betaal.
Ivar, je lijkt er het nodige van te weten, dus ik ben benieuwd of je nadere uitleg hebt. Het liefst met bronvermelding als belastingdienst of andere betrouwbare bronnen. (dat iets in een brochure staat, zegt mij niet zoveel, no hard feelings ).
__________________
Rixter Algra
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
accountantsverklaring, inlenersaansprakelijkheid

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon