Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 januari 2009, 12:31
rdk_1973 rdk_1973 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 oktober 2008
Berichten: 20
Standaard Kosten jaarrekening

Ik ben vandaag eens bij een accountant geweest voor het opmaken van een jaarrekening. Ik schrok nogal van het bedrag wat daarvoor gevraagd wordt. Ik heb slechts 20 uitgaande facturen en zo'n 60 binnenkomende facturen. De omzet is wel flink (gelukkig ), maar wat mag een jaarrekening voor zo'n beperkte administratie kosten? Ik heb het idee dat ze werken met een vastgestelde prijs voor een jaarrekening. Wat is redelijk?

Ik betaal zo'n 1500 euro voor het opstellen van de jaarrekening.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 januari 2009, 13:00
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Kosten jaarrekening

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rdk_1973 Bekijk bericht
Ik ben vandaag eens bij een accountant geweest voor het opmaken van een jaarrekening. Ik schrok nogal van het bedrag wat daarvoor gevraagd wordt. Ik heb slechts 20 uitgaande facturen en zo'n 60 binnenkomende facturen. De omzet is wel flink (gelukkig ), maar wat mag een jaarrekening voor zo'n beperkte administratie kosten? Ik heb het idee dat ze werken met een vastgestelde prijs voor een jaarrekening. Wat is redelijk?

Ik betaal zo'n 1500 euro voor het opstellen van de jaarrekening.
Dat hoeft het niet te kosten hoor. Voor minder dan de helft kun je dat ook wel regelen. Ik ken genoeg belastingadviseurs die dit voor je willen doen...Dan is het wel geen accountant maar dat is in de meeste gevallen ook helemaal niet nodig...
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 21 januari 2009, 20:43
Maas
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Kosten jaarrekening

1500 is wel erg veel jah

als je een B.V. bent dan kan het zo rond de 600 / 700 kosten
voor een eenmanszaak rond de 300 / 400

als je bij een accountant gaat kost het heel wat meer
Met citaat reageren
  #4  
Oud 22 januari 2009, 00:10
rdk_1973 rdk_1973 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 oktober 2008
Berichten: 20
Standaard Re: Kosten jaarrekening

Ik heb hier op het forum gekeken en ik denk eigenlijk dat ik het zelf ook wel kan. Mijn boekhouding is erg eenvoudig, maar ik sommige opdrachtgevers verwachten een accountantsverklaring voordat ze mij willen inhuren.

Nu lijkt het mij dat een accountant natuurlijk wel zelf de cijfers wil opmaken, voordat deze een accountantsverklaring kan afgeven. Vandaar dat het mij wel zinnig lijkt.

Ook denk ik dat er bij mijn kennis soms wellicht wat te wensen overlaat, maar echt grote fouten zal ik denk ik niet maken. Ik denk niet dat ik 1500 euro ga terugverdienen. Vandaar een beetje een dilemma.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 22 januari 2009, 10:48
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Kosten jaarrekening

Ik betaal hetzelfde, maar heb wel wat meer inkomende en uitgaande facturen. Ik lever alles redelijk pasklaar aan, maar de jaarrekening zelf schijnt een behoorlijke klus te zijn. Verder wordt voor dat geld ook de aangifte inkomstenbelasting (ook privé) geregeld. Het bedrag was gebaseerd op het aantal (geschatte) uren.

Ik kijk dit jaar even aan of het me op deze manier bevalt. Ik wilde wel graag een accountant én het liefst eentje in de buurt. Dat is in ieder geval gelukt. Nu kijken of ze me ook wat geld kunnen opleveren
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #6  
Oud 22 januari 2009, 10:54
rdk_1973 rdk_1973 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 oktober 2008
Berichten: 20
Standaard Re: Kosten jaarrekening

De verwerking van de facturen wordt apart berekend. Het invoeren en controleren daarvan kost 65 euro/uur. Dat vind ik wel redelijk, maar ik ga er vanuit dat ze daarna vrij vlot een jaarrekening kunnen genereren. Het gros van de berekeningen zal kant en klaar uit een pakket rollen.

Een jaarrekening is niet strikt noodzakelijk en ik heb een goed overzicht over mijn resultaat. Ik ga eens kijken wat mijn aangifte IB gaat kosten zonder een officiele jaarrekening. Ik heb geen BV, dus op zich is het niet noodzakelijk.

Ik heb juist een accountant om te kijken of ik niet teveel betaal en alles een beetje volgens de regels doe. Voor dat eerste is het een beetje zuur dat mijn maatregel (een accountant inhuren) het risico juist flink verhoogd.

Ik ga even nakijken of er niet wat vanaf kan i.v.m. het weinige aantal facturen dat ik heb.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 22 januari 2009, 11:00
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Kosten jaarrekening

Als die 1500 ex. het verwerken (bedoel je daarmee inboeken?) van de facturen is, dan kan ik me niet voorstellen dat je van die 1500 wat af kunt krijgen omdat die andere klus minder werk is. Maar misschien begrijp ik je daar verkeerd

Bij mij scheelde het wel of niet 'nemen' van de jaarrekening ongeveer 500-600 euro. Ik vond het - zeker voor een eerste keer dat ik de aangifte niet zelf doe - echter wel de moeite waard om in ieder geval één keer een goede jaarrekening te hebben. Voor het overzicht en om gewoon alles goed voor elkaar te hebben.

In ieder geval succes ermee, ik hoop dat je er nog wat af kunt krijgen!
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
(klopt dit) kosten freelancer & verzekeringen + overige kosten i-1 Freelancepraktijk starten 4 19 oktober 2008 17:05
cursus partner boeken als kosten van onderneming? akron Administratie 1 19 augustus 2008 14:08
Wanbetaling Extra Kosten add Omgaan met opdrachtgevers 5 22 april 2007 21:14
Jaarrekening deponeren voor 1 augustus Janine Nieuws - Voor en door freelancers 0 27 juli 2006 13:55


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 02:13.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon