Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 september 2009, 22:31
vanr
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Welk boekhoudpakket? Die!

Graag wil ik het volgende met jullie delen.

Af en toe komt de vraag langs: "Welk boekhoudpakket moet ik nemen?" Om een weloverwogen beslissing te nemen, moet je je doel definieren, pakket van eisen opstellen en dan alternatieven op basis hiervan goed kunnen vergelijken. Dit kost een hoop tijd. De volgende site, opgezet door een stichting, neemt een hoop werk uit handen.

http://www.boekhoudpakket.in-research.info/

Zelf ben ik overigens niet verbonden aan die site. In tegendeel, ik werk al een tijd lang met het open source pakket GNUCash: die staat niet op bovengenoemde site, maar ook niet op dit forum. Ik vermoed dat dit van alle open source pakketten de meest toegankelijke is. Mss ben ik een roepende in de woestijn. Ik gebruik het zelf al meer dan een jaar voor mijn privé boekhouding. Goed, ik ben dan ook een pietje precies. Maar je krijgt wel het ultieme gevoel van controle over je finance! Ik kan het niet laten mijn mening hierover ook met jullie te delen.

Kortgezegd:

GNUCash:
http://www.gnucash.org/nl/
Versie 2.2.9 is momenteel de laatste stabiele versie:
http://sourceforge.net/projects/gnucash/files/

GNUCash voordelen (highlights):
  • gratis,
  • open source (is ook een gevoelsaspect - vrijwilligers doen dit in hun vrije tijd, onbetaald),
  • platform onafhankelijk (werkt op Windows, Linux, Mac, ...),
  • eenvoudige look & feel, ala de windows mappenstructuur (!),
  • dubbel boekhouden (lekker uitsplitsen naar boodschappen / autokosten / kleding / etc.),
  • geen gedoe met grootboeknummers maar tevens pulldownmenu voor tegenrekening selectie in menselijke taal,
  • veel vrijheid in (her)indelen van grootboeken bij voortschreidend inzicht,
  • goede uitleg,
  • aandelen kun je er ook in bijhouden,
  • ideaal voor privé boekhouding en kleine zaak mits niet te complex en weinig transacties.

GNUCash Nadelen:
  • NL interface is instelbaar, maar veel "Help" is in het Engels (voor sommigen een bezwaar),
  • scherm wordt af en toe grijs bij het scrollen (valt mee te leven),
  • programma wil een komma ipv decimale punt als scheidingsteken - lastig als je alles rap via het numerieke eiland op je toetsenbord wilt invoeren. Valt te omzeilen met aangepaste toetsenbordinstellingen,
  • BTW bedragen moet je handmatig uitrekenen in bijv. een spreadsheet/rekenmachine en dan via een gesplitste transactie invoeren -> lastig voor BTW aangifte. Kans is klein dat dit op korte termijn wordt toegevoegd,
  • ontbreken van optie Export "Audit file" (schijnt handig te zijn voor communicatie met je accountant/boekhouder/fiscus).

Huidig inzicht: Voor een ZZP'er die al genoeg aan zijn hoofd heeft en focus wil houden, "ontzorgt" dit pakket ONvoldoende. Iets in de geest van Minipak of Snelstart past beter: Mede via dit forum, advies van kennissen en bovengenoemde overzichts-site gevonden. Da's dan wel voor Windows en je betaalt iets, maar de ontwikkeling en support is er meestal(hopelijk) ook naar.

Allemaal uiteraard persoonlijk gekleurd.
Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groet!

Johan
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 september 2009, 23:18
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Welk boekhoudpakket? Die!

Dank voor je uiteenzetting Johan !
Ik zal hem later toevoegen aan ons open source applicatie topic in het ICT forum.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 oktober 2009, 14:37
Myrax Myrax is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 222
Standaard Re: Welk boekhoudpakket? Die!

Johan, uitgebreide uiteenzetting!
Ik weet eigenlijk niet precies wat je doel was behalve het met ons delen. Ik ben in elk geval altijd wel geinteresseerd in open source, dus mooi dat ie op het lijstje erbij kan.
Ik schrok wel van het feit dat je de BTW zelf moet berekenen nog.
Zelf doe ik dat ook wel bij het maken van mijn facturen, maar bij het invoeren van inkoop/verkoop vind ik het toch wel erg handig dat ik dat niet meer hoef te doen en alleen hoef te checken of het berekende bedrag juist is.
Over controle houden: ook al ben ik erg software minded, ik hoef niet precies te weten hoe het systeem in elkaar zit. Mijn controle qua boekhouding doe ik aan de 'voorkant' > kloppen de cijfers eigenlijk wel? Dus boekhouden met gezond (reken)verstand. Overigens werk ik met Snelstart en dat bevalt me goed.
__________________
Rixter Algra
Met citaat reageren
  #4  
Oud 22 oktober 2009, 00:16
vanr
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Welk boekhoudpakket? Die!

Myrax, dank voor je reactie. Mijn doel was slechts om de forumlezers informeren. Dat klinkt misschien raar in een wereld waar kapitalistische hebzucht en wantrouwen elkaar in balans houden, maar daar doe ik het liefst zo min mogelijk aan mee. Een paar honderd euro neerleggen voor een boekhoudpakket kan inderdaad prima uit wanneer je redeneert dat je de daarmee gerealiseerde tijdsbesparing kan inzetten om meer declarabele uren te draaien of uit te rusten zodat je efficienter werkt met weer wat meer focus. Ook scheelt het boekhouder-uren en daarmee dus weer kosten.

Gruss,

Johan
Met citaat reageren
  #5  
Oud 22 oktober 2009, 23:35
Myrax Myrax is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 222
Standaard Re: Welk boekhoudpakket? Die!

Neehoor, vind ik niet raar of vreemd. Het was me gewoon niet duidelijk!
__________________
Rixter Algra
Met citaat reageren
  #6  
Oud 30 april 2010, 19:36
Polona Polona is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 april 2010
Berichten: 26
Red face Re: Welk boekhoudpakket? Die!

Hoi,
ik ben net ingeschreven bij KvK en wil boekhouding zelf en zo goedkoop mogelijk doen. Ik stuur niet zo veel facturen, misschien 2 per maand dus het lijkt me best als ik dat zelf kan doen en geen geld hoef uit te geven aan boekhouders of accountants.
Nou heb ik die GnuCash gedownload voor Mac en na een beetje puzzelen is hij in het nederlands en is euro als currency gebruikt, maar ik weet eigenlijk niet zo goed watvoor schema moet ik kiezen. Er zijn vele schema's om uit te kiezen, maar alles heb ik natuurlijk niet nodig.
Heeft misschien iemand een leeg document wat ik als basis zou kunnen gebruiken voor mijn boekhouding. Of kan iemand mij verwijzen naar een plek waar dat wat meer praktisch uitgelegd is.
Alvast bedankt,
Polona

www.screentechniques.nl
Met citaat reageren
  #7  
Oud 2 mei 2010, 20:30
vanr
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Welk boekhoudpakket? Die!

Ha Polona,

Gefeliciteerd met de start van je onderneming!

Als je het goed wilt doen en je hebt interesse in boekhouden, dan zou ik een goed praktijkboek aanschaffen, tevens bruikbaar als naslagwerk, zoals bijvoorbeeld:

PDB Boekhouden
2e druk Wolters Noordhoff
Drs. H. Fuchs
ISBN 9001323855

Het rekeningschema zou er in het begin "ongeveer" zoals hieronder uit kunnen zien. Gaandeweg zou je er in GNUCash nog meer rekeningen kunnen toevoegen. De meeste kant-en-klare rekeningschema's zijn vaak nogal lang. Houd het simpel, zou ik zeggen.

=====================

Activa
->inventaris
->Liquide middelen
--->kas
--->betaalrekening
->Debiteuren
--->Klant A
--->Klant B
--->...etc
->BTW te vorderen

Passiva
->BTW 19% af te dragen
->Crediteuren
--->BTW af te dragen (kwartalen)
--->Crediteuren overig

Eigen vermogen
->openingsbalans
->privé storting
->privé opname

Kosten
->Administratie
->afrondingsverschillen
->kantoorkosten
->KvK kosten
->marketingkosten

Opbrengsten
->omzet BTW 19%

=====================

Groetjes,

Johan
Met citaat reageren
  #8  
Oud 4 mei 2010, 11:29
Christinekluft Christinekluft is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 februari 2010
Berichten: 19
Standaard Re: Welk boekhoudpakket? Die!

Ik ben vooral blij met je eerste link, die heb ik weer op mijn site toegevoegd; altijd handig voor mijn klanten!!

Dank dus hiervoor!



Groetjes Christine

www.kluftdienstverlening.nl
www.knutselkind.nl
www.mijnhollandsewinkel.nl
Met citaat reageren
  #9  
Oud 4 mei 2010, 11:59
an@ an@ is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 april 2008
Berichten: 87
Standaard Re: Welk boekhoudpakket? Die!

Welk boekhoudpakket? Die!

Los van de inhoud van deze discussie even een opmerking over de titel: het is niet DIE, maar DAT! (Ach ja, ieder z'n vak...)
__________________
Aan het einde is altijd weer een nieuw begin.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 4 mei 2010, 21:33
Polona Polona is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 april 2010
Berichten: 26
Standaard Re: Welk boekhoudpakket? Die!

Johan, dankjewel voor de lijst en boektip. Precies wat ik nodig heb!
an@, jij ook bedankt voor de taaltip. Dit, dat, deze, daar heb ik altijd moeite mee.

Groetjes,
Polona

------------------
www.screentechniques.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
boekhoudprogramma

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkoopfacturen die niet kloppen? M2be Administratie 2 2 december 2008 17:51
Gezocht: ervaringsverhalen van freelancers die failliet zijn gegaan Annedien Hoen Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 8 16 september 2008 21:05
Help! welk dienstverband ? Hawtin Freelancepraktijk starten 6 9 september 2008 12:43
Bedrijfsnaam die lijkt op die van een ander Peet Al die andere praktische dingen 3 25 oktober 2007 22:04
Hoe breed? Cindy77 Marketing en acquisitie 22 27 september 2007 10:42


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:04.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon