Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 november 2013, 12:50
e.wolters e.wolters is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 maart 2013
Berichten: 4
Standaard Inkomstenbelasting over omzet of betaalde facturen?

Ik heb mijn administratie eigenlijk helemaal op orde in Excel, waarbij die eigenlijk alles correct doorberekend. Nu heb ik hierin ook mijn eindafrekening inkomstenbelasting geplaatst en ik heb dit nu over de hele omzet doet.

Nu werk ik met een bemiddelingsbureau en heb ik dat sommige facturen na 120 dagen betaald worden (lastig verhaal met betalingstermijn van verschillende partijen).

Nu is eigenlijk de vraag (op 2014 gericht):

1. Ik geef bij omzet de bruto omzet op van alle facturen en uitgaven die ik 2013 heb gemaakt/binnengekregen, ongeacht of ze wel of niet betaald zijn;
2. Of moet de facturen gemaakt in januari 2014 over de werkzaamheden van 2013 hier ook bijgevoegd worden, dus bij de bruto omzet van 2013;
3. De omzetbelasting van het 4e kwartaal van 2013 zet ik onder kortlopende schulden;
4. Ik geef bij liquide middelen mijn huidige bankrekeningsaldo op zoals die was op 31-12-2013;

Dit is hoe ik het zou invullen (punt 2 is nog een open vraag), klopt dat een beetje. Want dat zou indirect betekenen dat ik inkomstenbelasting ga betalen over mogelijk nog niet ontvangen geld, eigenlijk hetzelfde als bij omzetbelasting. Kloppen mijn aannames?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 november 2013, 13:38
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Voor de omzetbelasting (btw) geldt de factuurdatum. De btw op je factuur van januari 2014 geef je dus aan in de btw-aangifte van het 1e kwartaal 2014.

Voor de winstbepaling (inkomstenbelasting) geldt het jaar waarop de omzet of kosten betrekking hebben. Dus niet de factuurdatum en niet de betaaldatum. Als je in januari 2014 factureert voor werkzaamheden die je in december 2013 hebt uitgevoerd, dan telt de omzet inderdaad mee voor de winst van 2013.

Zo'n idiote betaaltermijn van 4 maanden zou je niet moeten accepteren. In ieder geval niet zonder bijbehorende financieringsregeling met garantstelling en rentevergoeding, zodat je desnoods een bankkrediet kunt nemen om de termijn te overbruggen.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wel of geen IB over bruto omzet Tiara Belasting 2 27 februari 2013 20:41
Inkomstenbelasting Surseance van betaling en inkomstenbelasting droomvlucht Belasting 3 26 maart 2012 22:13
Inkomstenbelasting onduidelijkheid niet-betaalde facturen / BTW LB75 Belasting 6 21 maart 2012 10:35
Inkomstenbelasting Inkomstenbelasting freelance student Shauny Belasting 4 17 november 2011 19:47
Werk 2008 gefactureerd in 2009, welk jaar inkomstenbelasting? Anita Belasting 2 7 januari 2009 10:57


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:54.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon