Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 november 2008, 10:38
emeinema emeinema is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 september 2008
Berichten: 34
Standaard Hoe boek ik kosten voor goede-doel geschenkbonnen als kerstkaart correct?

Dag allemaal,

Ik zit met de volgende vraag:
Ik ben van plan aan mijn relaties zogenaamde goede-doel kado-bonnen te sturen als kerstkaart. Het principe is als volgt: Ik koop de bonnen voor een x-bedrag bij het goede doel en verstuur de 'cadeaubon' met een persoonlijke boodschap aan de relatie. De cadeaubon vertelt wat de ontvanger van de bon heeft 'gegeven' aan het goede doel.

Klinkt belastingtechnisch nogal complex en ik weet niet of ik de kosten hiervoor volledig kan aftrekken of dat er nog een addertje onder het gras zit? Is het nu een relatiegeschenk (met bijbehorende belastingwetgeving) of een kerstkaart (reclamekosten)? Etc.Etc.

Jullie inzicht(en) is/zijn natuurlijk weer welkom als altijd.

Met vriendelijke groeten,

Edo
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 november 2008, 12:53
Rene_S's schermafbeelding
Rene_S Rene_S is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 2 november 2007
Berichten: 87
Standaard Re: Hoe boek ik kosten voor goede-doel geschenkbonnen als kerstkaart correct?

Volgens mij kun je dit gewoon volledig aftrekken als relatiegeschenken. Met die regeling bedoel je denk ik de beperkte aftrek van de gemengde kosten; relatiegeschenken vallen hier echter niet onder en kun je voor 100% aftrekken.
__________________
Adviseur Prestatie Management

Gratis nieuwsbrief ontvangen met interessante items op gebied van Prestatie Management? Schrijf je in op www.predi.nl!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 november 2008, 13:01
emeinema emeinema is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 september 2008
Berichten: 34
Standaard Re: Hoe boek ik kosten voor goede-doel geschenkbonnen als kerstkaart correct?

Bedankt voor je antwoord Rene.

Ik heb zojuist navraag gedaan bij het belastingadviesbureau een verdieping lager in ons pand en deze vonden het geen gemakkelijke vraag. Het draait hier om een drietal zaken:
1. Het bedrag is een schenking aan het goede doel en kan als zodanig gezien worden (met de drempel e.d. voor belasting die van toepassing is op schenkingen)
2. De cadeaubon is een relatiegeschenk gezien het feit dat een normale kerstkaart ongeveer 1.60 Euro kost en geen 10 Euro en de wetgeving m.b.t. relatiegeschenken is van toepassing)
3. De kaart is reclame wanneer ik mijn bedrijfsnaam toevoeg en in het kader van 'maatschappelijk verantwoord ondernemen' de wensen verstuur.

Volledig uitsluitsel konden zij niet geven (maar het was dan ook een vraagje tussendoor) en zij hebben aangeraden om voor nummer 3 te gaan (kosten dus volledig aftrekbaar)

Iemand die het hier niet mee eens is?

Edo
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:58.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon