Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 november 2008, 13:43
M2be M2be is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Berichten: 14
Standaard Vragen over administratie

Hallo Allemaal,

Ik ben net begonnen met mijn eerste eenmansbedrijfje.

Nu zijn veel dingen wel duidelijk, maar zou graag nog een paar dingen duidelijk willen hebben.

1. Als ik zakelijk iets aankoop in een winkel, bijvoorbeeld een verlengsnoer, voor op mijn werkkamer, dan krijg ik alleen een bonnetje mee.
Op dit bonnetje staan de gegevens van de winkel, het totaalbedrag, het bedrag excl btw, en het btw bedrag, ook de datum en tijd, verder zie ik nog referentie staan, en kassanummer.
Voldoet dit bonnetje volgens de belastingdienst dan aan de eisen van een 'factuur'? ook al staan mijn gegevens er niet op?

2. Ik zie dat op de site van de belastingdienst staat, dat ook binnenkomende facturen genummerd moeten worden? hoe doen jullie dit? schrijven jullie gewoon een nummer op de factuur of?

3. Een kennis van mij ontwikkelt af en toe wat dingen voor mij, en levert dit aan mij, hij is geen ondernemer heeft dus geen kvk of btw nummer, daarvoor is het te kleinschalig.
Ik krijg dus gewoon een factuur die voldoet aan de eisen (behalve dus kvk en btw nummer), en gaan om bedragen per keer van ongeveer 300 euro, dit komt circa 3 keer per jaar voor. Moet ik dit soort diensten nu ook afschrijven aan het einde van het jaar? Ik weet dat ik het niet aan kan geven bij de omzetbelasting, aangezien hij geen btw mag rekenen, maar hoe het met het afschrijven zit weet ik niet.

4. Ik heb zo'n dienst van die kennis van vraag 3 afgenomen in Mei 2008, dit is volledig voor het bedrijf in gebruik genomen, en niet prive, maar heb ik alvast aangekocht voor mijn bedrijfje. Toen had ik nog geen kvk nummer, geen btw nummer, en nog geen zakelijke rekening, en heb het dus met de prive rekening betaald, moet ik deze factuur dan wel bij mijn facturen neerleggen voor de zaak?

5. Stel ik heb iets in Juli 2008 gekocht, wat voor de zaak bedoeld was, bijvoorbeeld een verlengsnoer voor op mijn werkkamer, maar ook toen had ik nog geen zakelijke rekening, en was ik nog geen bedrijf, en heb het dus met prive rekening betaald, en het is een BTW bonnetje.
Mag ik dit ook bij de facturen neerleggen voor de zaak en dus aftrekken tijdens het eerst volgende kwartaal?

Bedankt alvast voor de opheldering.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 november 2008, 14:18
illutic's schermafbeelding
illutic illutic is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
Stuur een bericht via Skype™ naar illutic
Standaard Re: Vragen over administratie

Hoi,

Allereerst natuurlijk welkom hier

Antwoorden op je vragen:

1. Mag je volgens mij gewoon gebruiken. Ik heb hier bij de kiosk nog wel eens een blad gekocht voor zakelijk (photoshop bladen ed.) en ook zo'n zelfde bon voor gekregen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik uitgaven voor zakelijk altijd pin van m'n zakelijke rekening.
2. Ik stuur al mijn facturen naar mijn boekhouder en hij zet er idd altijd een nr op.
3. Hoe dit precies zit weet ik niet (qua regels ed.) maar volgens mij gewoon v.d. omzet afhalen (net als alle andere uitgaven, alleen zijn deze dan ex. btw).
4. Opstart-/aanloopkosten mag je ook meerekenen. Als ik het goed heb tot max. 6mnd voor je gestart bent (kan zo niet terugvinden waar ik de precieze periode toen gelezen heb).
5. Volgens mij hetzelfde antwoord als 4.

Ik ben niet 100% zeker van de antwoorden, dus zou leuk zijn als iemand het zou kunnen beamen of verbeteren.

Groetjes,
Hiranthi
__________________
Hiranthi Molhoek-Herlaar | Onexa - WordPress, webshops & meer - Hiranthi's weblog
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 november 2008, 08:04
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Vragen over administratie

Hoewel de meeste ondernemers hier niet bij stilstaan zijn de regels natuurlijk behoorlijk streng. In principe moet er altijd een naam van een klant op een bon staan als deze bon voor aftrek gebruikt wordt. Dus als een controleur verveldend wilt doen ... maar in de praktijk wordt de soep niet zo heet gegeten. Alleen is hetwel vastgelegd dat er op een bon een naam van je bedrijf hoort.

Anders is dat met nummering van inkomende kosten, officieel mag je het zonder doen maar dan moet je een officieel verzoek bij je inspecteur indienen voor akkoord. Ik zou het echter praktisch houden want je moet ook nog werken.

Wat die voorperiode betreft, ook dat is discutabel in mijn ogen. Er is geen wettelijke termijn van 6 maanden. Soms heb je spullen van 2 jaar terug die nog in de zaak gaan en soms maar 1 maand voor de start. Kortom ga er met wijsheid mee om. Wat die 3x300 betreft het lijkt me dat dat gewoon kosten zijn die je in 1x kunt opvoeren, zo zou ik het althans adviseren.

succes
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Vragen mbt administratie Guus Administratie 2 12 augustus 2009 15:43
Aanvullende tips en vragen voor het startersbezoek van de Belastingdienst? Sebastiaan... Belasting 0 14 oktober 2008 23:36
KvK inschrijfformulier - een paar vragen B.Aalbers Al die andere praktische dingen 2 18 maart 2008 18:36
kvk vragen: andere regio, postbus als vestigingsadres? choongii Al die andere praktische dingen 3 2 januari 2008 16:21
Allemaal vragen over het opzetten administratie Anoniem Administratie 10 17 oktober 2007 09:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon