Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 11 maart 2008, 14:43
gats gats is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 maart 2008
Berichten: 8
Standaard Re: Geen omzet in 2007 - probleem?

Het gaat dus om mijn inkomstenbelasting. Omdat ik geen omzet gedraaid heb, maar toch btw terug gekregen heb (als voorbelasting), heb ik dus 1000 euro omkosten gemaakt. Dan krijg ik dus een paar 100 euro terug van de belastingdienst omdat ik als freelancer verlies heb gedraaid (0 inkomsten en 1000 euro omkosten).

Kan dit problemen veroorzaken?
Met citaat reageren
  #12  
Oud 11 maart 2008, 14:56
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Geen omzet in 2007 - probleem?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gats Bekijk bericht
Het gaat dus om mijn inkomstenbelasting. Omdat ik geen omzet gedraaid heb, maar toch btw terug gekregen heb (als voorbelasting), heb ik dus 1000 euro omkosten gemaakt.
Ik snap er niks van. Hoezo maak je onkosten omdat je btw hebt teruggekregen En wat heeft die btw met de inkomstenbelasting te maken

Maar nu geef ik het op hoor gats, want ik heb geen zin zo nog 20 keer heen-en-weer te pingpongen. Misschien wil iemand anders je verder helpen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #13  
Oud 11 maart 2008, 15:05
gats gats is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 maart 2008
Berichten: 8
Standaard Re: Geen omzet in 2007 - probleem?

OK, laat ik het maar heel simpel houden dan:

Ben aantal jaar freelancer met kleine omzetten (lees 3-4000 / jaar). Heb de hele tijd een part time baan ernaast. Heb een jaar lang (2007) geen omzet gemaakt, wel kosten (webhosting e.d.).

Kan dit problemen opleveren bij de belastingdienst? Zo ja, wat voor en in welke situatie.

Duidelijker kan ik het helaas niet maken.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 11 maart 2008, 16:27
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Geen omzet in 2007 - probleem?

Op zich heeft Rene gelijk, als er geen informatie is dan kun je moeilijk wat maar zelf zou ik het als volgt willen stellen.

De bd heeft er niks mee te maken hoe jij je bedrijf voert, het kan dus gebeuren dat er geen omzet is en wel kosten, maar je moet dit natuurlijk achteraf kunnen uitleggen als men vragen gaat stellen. Ik kom het wel vaker tegen vrijwel geen omzet met kosten, maar helemaal geen omzet..kan gebeuren vooral als je een paar jaar klein bezig bent. Maar de BTW die je terugvraagt moet wel in het kader van je bedrijfsvoering zijn. Dus ik zou bijvoorbeeld voorzichtig zijn met btw op telefoon/internet etc..
Met citaat reageren
  #15  
Oud 11 maart 2008, 16:32
gats gats is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 maart 2008
Berichten: 8
Standaard Re: Geen omzet in 2007 - probleem?

Uiteraard. Maar ik vraag me dus af wat in het ergste geval kan gebeuren? Moet ik dan alle btw terug betalen of zo? Krijg ik dan een boete?

Dat je helemaal geen omzet maakt is heel uitzonderlijk, maar het kan zeker voorkomen.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 12 maart 2008, 22:43
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Geen omzet in 2007 - probleem?

In het ergste geval zul je voor de rechter moeten uitvechten dat je gelijk denkt te hebben om daarna te constateren dat je geen gelijk hebt en dat kan dus een correctie+boete+kosten betekenen
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Geen winst, aangifte? Botter Belasting 1 17 januari 2008 10:49
BTW Factuur voor 2007 0f 2008? newbie Administratie 2 14 januari 2008 13:36
Hoe schat ik winst en omzet op opgaaf startende onderneming? floor Belasting 2 17 april 2007 21:35
Per 2007 kinderopvangtoeslag voor freelancers René Nieuws - Voor en door freelancers 1 19 januari 2007 22:58
Wel aanloopkosten maar geen omzet bij eerste btw-aangifte fiekemeijer Belasting 4 11 januari 2007 07:58


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon