Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 maart 2009, 21:44
JeroenID
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Geen opdrachten, wel kosten: hoe inkomstenbelasting opgeven?

Beste mensen,

Ik kom er even niet meer uit, kan iemand van jullie me antwoord geven op het volgende:

Ik ben begin 2008 gestart als freelancer naast mijn vaste baan. Door omstandigheden geen opdrachten gehad, wel kosten gemaakt voor mijn onderneming.

Mijn omzetbelasting heb ik inmiddels ingevuld op het beveiligde gedeelte van de belastingdienst. De inkomstenbelasting wil ik nu opgeven.

Kan ik dit doen via het aangifteprogramma 2008 (particulier) en bij inkomsten uit overige werkzaamheden € 0,-- invullen en bij aftrekbare kosten mijn uitgaven (en de rest van de gegevens zoals ik ze altijd invul) ?

Of is hier een apart forumulier / programma voor, ik heb deze nl. niet kunnen vinden.

Groeten,

Jeroen
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 maart 2009, 22:51
Rub3n's schermafbeelding
Rub3n Rub3n is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 januari 2009
Berichten: 199
Standaard Re: Inkomstenbelasting opgeven

Ik weet het niet zeker. Maar volgens mij kun je enkel de BTW die je hebt betaald terugkrijgen. (Je omzet belasting dus)

Over aftrekbare kosten voor de inkomsten weet ik niks.
__________________
Webdesign, webhosting & grafische vormgeving onder één dak!

Webstylerz staat graag voor u klaar.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 maart 2009, 01:14
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Geen opdrachten, wel kosten: hoe inkomstenbelasting opgeven?

Zolang je voor de Inkomstenbelasting niet als ondernemer wordt gezien, kun je inderdaad je aangifte indienen zoals je beschrijft. Of ze de kosten accepteren, is vraag 2.

Op de site van de Belastingdienst staat een heel stuk over resultaat uit overige werkzaamheden, zie deze link.
Er staat echter een "spannende" zinsnede in: "als u wel werkzaamheden verricht die rendabel zijn, geniet u resultaat uit overige werkzaamheden."

Je hebt blijkbaar een BTW-nummer gekregen, dus de Belastingdienst beschouwt je in ieder geval voor díe belasting als ondernemer. Je intentie was dus duidelijk genoeg: "Aftrekbaar zijn alle kosten die u voor een onderneming uit zakelijk oogpunt hebt gemaakt. Daaronder vallen ook kosten die zijn gemaakt met de duidelijke bedoeling een onderneming tot stand te brengen: kosten dus die u hebt gemaakt voordat de onderneming van start ging. Denk bijvoorbeeld aan een marktverkenning en ingewonnen adviezen."

Ik weet niet hoe lang de periode is die ze accepteren als aanloopfase. Je kunt gewoon doen alsof je neus bloedt en je aangifte indienen met kosten en al, of een advies vragen bij de Belastingdienst zelf. Aan jou de keus.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 maart 2009, 07:33
JeroenID
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Geen opdrachten, wel kosten: hoe inkomstenbelasting opgeven?

Hartelijk dank voor jullie antwoorden,

Ik bel vandaag in ieder geval even, hoe zit het dan volgend jaar, kan ik hier een speciaal programma voor downloaden op de site (heb niets gevonden namelijk en er stond ook geen formulier klaar op het beveiligde gedeelte van de site) of gewoon de papieren invullen die ik per post heb ontvangen?

gr.

Jeroen
Met citaat reageren
  #5  
Oud 20 maart 2009, 03:49
Niels R Niels R is offline
Lid
 
Geregistreerd: 20 maart 2009
Berichten: 11
Standaard Re: Geen opdrachten, wel kosten: hoe inkomstenbelasting opgeven?

Als het goed is kun je sinds begin deze maand op de IBaangifte klikken in het beveiligde gedeelte. Je download dan het aangifteprogramma voor ondernemers.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 20 maart 2009, 09:40
JeroenID
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Geen opdrachten, wel kosten: hoe inkomstenbelasting opgeven?

Ik heb inmiddels ook gebeld met de belastingdienst, er stond geen aangifte IB voor me klaar omdat ik een 'resultaatgenieter' ben.

Ik kan dus mijn particuliere forumlier invullen, daarin € 0,-- als inkomsten uit overige werkzaamheden en mijn uitgaven (ex btw) kan ik opgeven.

Deze worden weer in mindering gebracht op mijn belastbaar inkomen (vaste baan) en krijg ik een hiervan wat terug.

Bedankt voor jullie reacties.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Waarom geen ondernemer voor de inkomstenbelasting? hannahzb Belasting 11 20 maart 2009 15:07
Van incidentele opdracht naar meerdere opdrachten: hoe zit het met btw? Ralph82 Belasting 2 24 mei 2008 13:34
VAR-ROW en geen BTW, maar wanneer en hoe aangifte? Liz Freelancepraktijk starten 4 19 mei 2008 14:54
Facturen verstuurd, maar geen kvk/btw nr. hoe nu? Sharkoon Al die andere praktische dingen 3 2 oktober 2007 12:18
Wel aanloopkosten maar geen omzet bij eerste btw-aangifte fiekemeijer Belasting 4 11 januari 2007 08:58


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:11.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon