Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 25 februari 2010, 22:21
marjolijn3 marjolijn3 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 25 februari 2010
Berichten: 1
Standaard Hoeveel uren offreren voor teksten?

Dag allemaal,

Morgen moet ik een offerte de deur uitdoen voor het schrijven van 100 artikelen van circa 300 woorden per artikel. Het gaat om juridische artikelen. Relevante achtergrondinformatie krijg ik aangeleverd. Omdat ik nogal slecht ben in plannen en ik nog niet zo lang als tekstschrijfster aan de slag ben, wil ik even peilen wat collega-tekstschrijvers voor een dergelijke opdracht zouden rekenen. Ik dacht zelf aan circa 1,5 uur per artikel: een half uur voor het doorlezen van de achtergrondinfo en 1 uur voor het schrijven. Is dit een reële tijdsplanning?

Alvast heel erg bedankt voor jullie tips!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 3 maart 2010, 21:59
Daniella's schermafbeelding
Daniella Daniella is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Berichten: 51
Standaard Re: Hoeveel uren offreren voor teksten?

Ik heb geen verstand van tekstschrijven, maar duurt zoiets eigenlijk niet altijd langer dan je in eerste instantie inschat?
Dus is het misschien een idee om een inschatting te maken op basis van je (geringe) ervaring, en dat met een factor 0,25 te vermenigvuldigen?
Zou neerkomen op 2 uur per artikel, dan.
En misschien kun je dan een prijsindicatie geven, in plaats van een vaste prijs, ofzo.

Ik weet niet of dat logisch klinkt, maar je had nog geen reacties, dus bij deze
Met citaat reageren
  #3  
Oud 5 maart 2010, 17:02
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Hoeveel uren offreren voor teksten?

Hej Marjolijn,
mijn reactie komt natuurlijk veel te laat (je was ook wel erg laat met je vraag).

Maar één uur voor het schrijven van een juridisch artikel lijkt me te weinig. Hoe minder tekst je moet schrijven, hoe meer tijd het kost om het goed te doen. En met name voor juridische artikelen geldt dat je ontzettend moet opletten met de formulering om het juridisch correct houden.

Misschien lukt het je nog wel om binnen 1 uur een artikel in elkaar te draaien (ligt eraan hoe ervaren je bent), maar mijn ervaring met juridische teksten is, dat er altijd juridisch commentaar komt op je tekst.

Dat betekent dat je formuleringen moet wijzigen, moet overleggen met juristen, etc.

De tweede ronde (herschrijfronde) kan daarom nog best wat tijd kosten. Die tweede ronde kan uitdraaien op een derde ronde.

Ik heb veel ervaring met het (her)schrijven van juridische teksten en ik heb gemerkt dat juristen meestal de juridische juistheid stellen boven de leesbaarheid. Dat kan het voor een tekstschrijver moeilijk maken om zowel lezers als juristen gelukkig te maken.

Misschien heb je hier alsnog wat aan.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Urencriterium: belastinginspecteur staat meetellen uren voor de start niet toe snaber Belasting 2 23 februari 2010 16:03
Hoeveel uren declareren bij reis naar het buitenland voor opdrachtgever? Rosoo Omgaan met opdrachtgevers 4 11 juli 2009 16:14
Zwaar urencriterium: hoeveel uur in loondienst? Kees_ASB Belasting 3 29 januari 2009 18:04
Voorschot op volgend jaar te maken uren Kampioen Administratie 14 5 januari 2008 00:00
Hoe kom je aan 1225 uren voor het urencriterium? agnez Belasting 12 19 januari 2007 11:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon