Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 mei 2008, 13:37
FeelFree FeelFree is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 26 mei 2008
Berichten: 2
Post Freelance naast vaste baan

Hallo,

Ik heb een vaste baan en daarnaast wil ik me verder concentreren op camerawerk.
Maar mijn vaste baan geef ik niet op.
Hoe moet ik me inschrijven bij de KvK?
Ben ik dan BTW plichtig?
Want volgens de site moet je 3 werkgeversopdrachten hebben om als freelancer te funcioneren.
Het is me allemaal wat onduidelijk.
Wie kan me raad geven?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 mei 2008, 16:01
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Thumbs up Re: Freelance naast vaste baan

1) Vanaf 01-07-2008 zal het vrije beroep vervallen. Iedereen die dus een eigen bedrijf begint zal zichzelf moeten inschrijven bij de KVK.

Ik zou gewoon op een vrije dag lekker op je gemak naar de KVK gaan. Je moet je persoonlijk inschrijven. Ze stellen je een aantal vragen waar hun al een heel eind op weg komen.

2) ik ben ook een freelancer grafisch vormgever/digital artis naast een vaste baan bij een werkgever. Ik sta als eenmanszaak ingeschreven.

3) Ja, je moet een BTW nummer aanvragen. Wees hier een beetje op tijd mee want je kan daar lang op wachten. Let er ook op dat je een degelijk boekhouding op touw zet. Dit kan gewoon met exel als je nog heel klein ben. Je betaald ieder kwartaal belasting dus je boekhouding op orde is wel zo prettig.

4) Stel, jij hebt 1 klant waar je freelance werk voor verricht. Dan ziet de belasting dit als een werkgever ipv een klant. En dat wil jij niet (en je klant al helemaal niet) Want dan krijgt je klant met loonbelasting etc te maken. Dus het is zaak om meer dan 3 klanten in een boekjaar te hebben.

Een klant kan naar een VAR verklaring vragen als hij zaken met je wil doen. Een VAR verklaring is niets anders dan een bewijs dat jij meer dan 3 klanten heb per jaar. Op deze manier heeft de klant een zekerheid dat hij straks niet jouw loonbelasting etc moet gaan betalen omdat de belasting hem als jouw werkgever ziet.


Correct me if i am wrong en let niet op de zinsopbouw (en taalfouten). Ik zit het even als een gek tussendoor te tikken op mijn werk :P

En verder wens ik je veel succes
Met citaat reageren
  #3  
Oud 26 mei 2008, 16:17
FeelFree FeelFree is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 26 mei 2008
Berichten: 2
Standaard Re: Freelance naast vaste baan

Dank je voor je uitgebreidt antwoord.
Dus als ik het goed begrijp heb ik dus 3 opdrachten per jaar nodig.
En maakt het ook uit als het instellingen zijn?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 26 mei 2008, 16:27
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Freelance naast vaste baan

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FeelFree Bekijk bericht
Dus als ik het goed begrijp heb ik dus 3 opdrachten per jaar nodig.
Dat is een vuistregel die in veel branches samen met andere criteria geldt voor het ib-ondernemerschap en de VAR-WUO. De uitleg bij alle criteria en hun samenhang vind je in de VAR-handleiding.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 26 mei 2008, 16:31
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Freelance naast vaste baan

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roy Korpel Bekijk bericht
Een VAR verklaring is niets anders dan een bewijs dat jij meer dan 3 klanten heb per jaar.
Nou nee, dat klopt echt niet. Een VAR wordt vooraf afgegeven op basis van verwachtingen en bewijst niets. Als de VAR een VAR-WUO is en aan alle randvoorwaarden is voldaan, dan geeft hij de opdrachtgever zekerheid dat hij geen premies en heffingen hoeft in te houden. Een andere betekenis heeft de VAR strikt genomen niet. En die drie opdrachtgevers, dat is slechts een vuistregel en slechts één van de vele criteria.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 26 mei 2008, 17:26
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Freelance naast vaste baan

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Nou nee, dat klopt echt niet. Een VAR wordt vooraf afgegeven op basis van verwachtingen en bewijst niets. Als de VAR een VAR-WUO is en aan alle randvoorwaarden is voldaan, dan geeft hij de opdrachtgever zekerheid dat hij geen premies en heffingen hoeft in te houden. Een andere betekenis heeft de VAR strikt genomen niet. En die drie opdrachtgevers, dat is slechts een vuistregel en slechts één van de vele criteria.
Dank je Rene, dan is dat voor mij ook weer helder

Mijn vrouw doet de administratie en dit heb ik er uit opgemaakt. Dus mijn excuus voor mijn onjuiste info!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
aantal opdrachtgevers voor var-wuo, parttime freelancen


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Freelance schrijven naast (fulltime)baan Sean Freelancepraktijk starten 15 17 januari 2009 13:14
freelance naast parttimebaan damirovic Belasting 5 8 november 2007 18:00
Freelance voor je vaste werkgever Jeroenjn Al die andere praktische dingen 11 9 oktober 2007 17:11
Webshop naast fulltime baan EdwinD Al die andere praktische dingen 2 30 augustus 2007 22:21


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon