Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Actueel > Nieuws - Voor en door freelancers

Mededelingen

Nieuws - Voor en door freelancers Op het freelancersvlak wil er nog wel eens wat veranderen. Lancelots verzamelt het belangrijkste freelancenieuws. Iedereen in het forum mag zich als nieuwsjager opwerpen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 januari 2009, 22:41
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Zelfstandigen Zonder Personeel en Zonder Hinderlijke Regels (actieplan EZ)

Gisteren is bijgaand rapport verschenen: Zelfstandigen Zonder Personeel en Zonder Hinderlijke Regels (22 januari 2009). Deze tekst op blanco papier vermeldt geen auteur, maar ik vond het op de website van het ministerie van Economische Zaken, dus wellicht heeft dat er wat mee te maken.

Een paar interessante punten uit het rapport:
  • Urencriterium: voorstel voor verlaging of glijdende schaak is afgewezen
  • Aftrekbaarheid werkruimte: zelfstandigen zijn er met de wijzigingen van 2005 (zelfstandigheidscriterium etc.) op vooruit gegaan.
  • Kilometeradministratie auto: koop maar een elektronisch systeem met GPS
  • Aanbesteden: er zullen maatregelen worden voorgesteld om de drempel voor zzp'ers om in te tekenen op overheidsaanbestedingen te verlagen
  • Laag BTW-tarief voor arbeidsintensieve diensten: we volgen Europese afspraken
  • Er komt betere voorlichting voor zzp'ers op de website antwoordvoorbedrijven.nl
  • AOV: er is een vangnetvoorziening en hier wordt voorlichting over gegeven
  • Het idee dat je als zelfstandige verplicht bent om meer dan drie opdrachtgevers per jaar te hebben is hardnekkig en berust op een misverstand. Voor het verkrijgen van de VAR is de arbeidsrelatie die de ZZP-er heeft met de opdrachtgever doorslaggevend en niet het aantal opdrachtgevers. Wel zijn de feiten en omstandigheden belangrijk voor de toetsing van die arbeidsrelatie. Onderdeel daarvan kan het aantal opdrachtgevers zijn, maar alleen het aantal opdrachtgevers is niet doorslaggevend.

Omringende informatie bij de publicatie van dit rapport op de website van EZ.
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: pdf zzp-zonder-hinderlijke-regels.pdf‎ (73,2 KB, 8x gelezen)
__________________
René
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 januari 2009, 17:07
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Zelfstandigen Zonder Personeel en Zonder Hinderlijke Regels (actieplan EZ)

Hè, in mijn geval is vooral het punt m.b.t. het urencriterium meer dan jammer.
Momenteel kan ik gebruik maken van het verlaagde urencriterium voor (gedeeltelijk) arbeidsongeschikten. Helaas kan dat maar 3 jaar, wat inhoudt dat ik vanaf 2010 het criterium nooit meer zal halen. Oh ja, tenzij ik het lijdend voorwerp wordt van een miraculeuze genezing.

Groetjes, Renée
Met citaat reageren
  #3  
Oud 27 januari 2009, 17:49
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Zelfstandigen Zonder Personeel en Zonder Hinderlijke Regels (actieplan EZ)

Hej Renee,
wat is het urencriterium voor arbeidsongeschikten? Ik wist niet dat daar een aparte regel voor was.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 28 januari 2009, 03:58
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Zelfstandigen Zonder Personeel en Zonder Hinderlijke Regels (actieplan EZ)

Het verlaagde urencriterium is 800 uur. Je mag dan ook nog eens gebruikmaken van de verhoogde startersaftrek.
Ja, alles om je te motiveren om aan het werk te gaan.
http://www.belastingdienst.nl/partic...tml#P477_27337

Groetjes, Renée
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:47.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon