Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Freelancen iets voor mij?

Mededelingen

Freelancen iets voor mij? Je denkt erover te gaan freelancen, misschien eerst parttime, maar twijfelt nog. Ervaren freelancers geven raad.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 juni 2009, 13:20
Gaby Gaby is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2009
Berichten: 5
Standaard Freelance journalist student

Hallo!

Omdat ik bezig ben met een 'baan' als freelance journalist, was ik wat aan het rondneuzen op internet, voor wat informatie over onder andere BTW en dat soort financiele zaken. Ik kwam op dit forum terecht en besloot me aan te melden. Mijn naam is Gaby en ik ben 19 jaar.

Momenteel loop ik stage bij een krant. Na mijn stage mag ik hier als freelance journalist blijven werken. Richtlijn is twee artikelen per week, a 45 euro per artikel. Na mijn stage moet ik gewoon weer naar school (maar niet 5 dagen in de week) en ik heb nog een andere baan.

Doen of niet? Wat denken jullie..
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 juni 2009, 16:51
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Freelance journalist student

Dag Gaby,

Zonder specifieke informatie over wat voor soort artikelen dat dan moeten zijn kan ik niet veel zeggen. Dus hier even een overweging:
Als ze je 45 euro bieden voor een artikel van een paar kolommen is het echt te weinig. Ook als het een klein artikel is, maar je moet er erg veel research voor doen is het echt te weinig. Als het kleine artikeltjes zijn waar jij maar een uurtje per artikel kwijt bent, dan is het een acceptabel bedrag.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 juni 2009, 16:56
Gaby Gaby is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2009
Berichten: 5
Standaard Re: Freelance journalist student

Bedankt voor je antwoord!

Het zijn allerlei artikelen. Het gaat om het Zuidwest Nieuws (www.zuidwestnieuws.nl). Daar staan al een aantal artikelen die ik geschreven heb, zulke artikelen zullen het zijn. Ze zijn dus behoorlijk klein.

De artikelen lopen uiteen van interviews met adverteerders (dus commercieel), tot onderwerpen die ik zelf aan kan dragen (niet commercieel). Veel research zit er doorgaans niet in.

Voor mij is het echt een extra zakcentje in mijn studententijd, maar als ik er veel belasting over moet betalen doe ik het denk ik niet.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 juni 2009, 20:12
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Freelance journalist student

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gaby Bekijk bericht
Bedankt voor je antwoord!

Het zijn allerlei artikelen. Het gaat om het Zuidwest Nieuws (www.zuidwestnieuws.nl). Daar staan al een aantal artikelen die ik geschreven heb, zulke artikelen zullen het zijn. Ze zijn dus behoorlijk klein.

De artikelen lopen uiteen van interviews met adverteerders (dus commercieel), tot onderwerpen die ik zelf aan kan dragen (niet commercieel). Veel research zit er doorgaans niet in.

Voor mij is het echt een extra zakcentje in mijn studententijd, maar als ik er veel belasting over moet betalen doe ik het denk ik niet.
Als je verder geen andere bijbaantjes hebt en 2 artikelen per week schrijft, dan blijf je met je verdiensten wel onder de grens van wat je mag bijverdienen en valt het voor wat betreft de belasting wel wat mee. Als ik die stukjes zo bekijk, dan lijkt het tarief me erg netjes aangeboden, mits je er - wat Mieke ook aangeeft - niet heel veel research voor hoeft te doen natuurlijk!
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #5  
Oud 19 juni 2009, 09:53
Gaby Gaby is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2009
Berichten: 5
Standaard Re: Freelance journalist student

Bedankt voor je antwoord!

Ik heb nog wel een bijbaantje, ik werk 49u per maand in het theater. Over het salaris wat ik hier verdien, heb ik de loonheffingskorting toe laten passen. Dat zou toch betekenen dat ik over het salaris wat ik bij de krant zou verdienen, heel veel belasting moet betalen?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 19 juni 2009, 09:58
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Freelance journalist student

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gaby Bekijk bericht
Bedankt voor je antwoord!

Ik heb nog wel een bijbaantje, ik werk 49u per maand in het theater. Over het salaris wat ik hier verdien, heb ik de loonheffingskorting toe laten passen. Dat zou toch betekenen dat ik over het salaris wat ik bij de krant zou verdienen, heel veel belasting moet betalen?
Dat ligt iets genuanceerder. In principe mag je een bepaald bedrag (pin me er niet op vast, maar ik meen iets van 6000-7000) bijverdienen. Hierover hoef je (bijna) geen belasting te betalen. Omdat mensen die twee baantjes hebben hier al snel overheen gaan en de Belastingdienst ook geen risico wil lopen met mensen die hun belasting achteraf niet kunnen betalen, mag je de loonheffingskorting maar bij één werkgever toepassen. Hierdoor moet je automatisch meer betalen bij je tweede werkgever.

Als je echter nog steeds niet zo heel veel verdient, kun je die betaalde belasting gewoon weer terugvragen bij de Belastingdienst. Per saldo betaal je dan eigenlijk bij beide baantjes relatief weinig, maar moet je voor een deel van je geld even wachten op de belastingteruggave van je tweede baantje. Op zich is dat ook niet gek, want als je het met je gewone baantje wel kunt redden, dan is het best lekker om rond mei ineens nog belasting over een heel jaar terug te krijgen + voor een deel van dat jaar ook een lekkere rente!
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoeveel omzet freelance journalist? mikki Al die andere praktische dingen 18 10 maart 2009 11:11
Hoeveel belasting en BTW betalen als freelance journalist? nino1983 Belasting 7 17 april 2008 22:46
Loondienst of Freelance? Stylism Omgaan met opdrachtgevers 1 25 maart 2008 23:58


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon