Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Freelancen iets voor mij?

Mededelingen

Freelancen iets voor mij? Je denkt erover te gaan freelancen, misschien eerst parttime, maar twijfelt nog. Ervaren freelancers geven raad.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 juli 2010, 13:11
Djoene Djoene is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 23 juli 2010
Berichten: 2
Post Incidentele opdracht als voorproefje: netto factuur?

Goedemorgen allen,

Voor een kennis ga ik in 2010 een tweetal opdrachtjes doen. Op dit informatierijke forum al begrepen dat dit gaat vallen onder Inkomen uit overig werk en ik niet btw-plichtig ben. Mijn vraag is echter de volgende: als ik met de kennis ben overeengekomen om voor de 1e opdracht 40 uur te besteden aan 30 euro netto, factureer ik dan 1200 euro? Of hou ik daar, als puntje bij paaltje komt, bij wijze van spreken maar de helft van over? En factureer ik dan beter een uurbedrag dat hoger ligt dan die 30 euro die ik netto graag zou overhouden?

Ik ben wellicht dom geweest om geen bruto bedrag af te spreken, maar de onachtzaamheid en slordigheid waarmee ik omga met bepaalde zaken, is dan ook legendarisch in de vriendenkring.

Iemand wat meer info daarover?

Hartelijk dank,
Opperbeste groet
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 juli 2010, 13:39
Joasbuijs's schermafbeelding
Joasbuijs Joasbuijs is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 29 april 2010
Berichten: 116
Standaard Re: Incidentele opdracht als voorproefje: netto factuur?

Als je 1200 euro betaald krijgt dan dien je daar nog belasting over te betalen. De hoogte van deze belasting is niet zomaar te zeggen. daarnaast heeft het invloed op je inkomensafhankelijke bijdrage voor de ziekte kosten en op de toeslagen die je krijgt.

Het is haast onmogelijk te berekenen hoe je 30 euro netto overhoud.

Je kunt ook niet met een klant een "netto" prijs afspreken
__________________
Kijk op www.zetjezaakopzeker.nl

Joas Financiële Dienstverlening - Zet je zaak op zeker
Met citaat reageren
  #3  
Oud 23 juli 2010, 22:21
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Incidentele opdracht als voorproefje: netto factuur?

Er is niet exact te zeggen wat je wat je moet rekenen maar je kunt het wel benaderen om een indicatie te hebben van wat je moet rekenen.

Als je jaarlijks aangifte doet dan is je verzamel inkomen een goede graadmeter wat je aan belasting betaald zie onderstaand staffeltje voor de tarieven die gelden bij deze totaal inkomsten.

Als je geen aangifte doet dan kun je het fiscaal loon van je loonstrook gebruiken als meetpunt voor de tarieven

Is je inkomen 18.200 of lager dan betaal je 33,45% belasting in 2010
Is je inkomen tussen 18.200 en 54.300 dan betaal je 42% belasting
Is je inkomen hoger als 54300 euro dan betaal je 52% belasting

daaruit volgt dat als je 30 euro per uur factureert aan die kennis dan hou je netto globaal de volgende bedragen over

bij 33,45% ca 20 euro per uur netto
bij 42% ca 17,5 per uur netto
bij 52% ca 14,5 per uur netto

Als je netto 30 euro wilt over houden dan moet je ongeveer de volgende bedragen factureren.

bij 33,45% ca 40 euro per uur
bij 42% ca 42,50 per uur
bij 52% ca 45,50 per uur

Kortom je zult minimaal 40 euro moeten factureren om ongeveer 30 euro over te houden.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 24 juli 2010, 11:24
Joasbuijs's schermafbeelding
Joasbuijs Joasbuijs is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 29 april 2010
Berichten: 116
Standaard Re: Incidentele opdracht als voorproefje: netto factuur?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Jongman Bekijk bericht
Er is niet exact te zeggen wat je wat je moet rekenen maar je kunt het wel benaderen om een indicatie te hebben van wat je moet rekenen.

Als je jaarlijks aangifte doet dan is je verzamel inkomen een goede graadmeter wat je aan belasting betaald zie onderstaand staffeltje voor de tarieven die gelden bij deze totaal inkomsten.

Als je geen aangifte doet dan kun je het fiscaal loon van je loonstrook gebruiken als meetpunt voor de tarieven

Is je inkomen 18.200 of lager dan betaal je 33,45% belasting in 2010
Is je inkomen tussen 18.200 en 54.300 dan betaal je 42% belasting
Is je inkomen hoger als 54300 euro dan betaal je 52% belasting

daaruit volgt dat als je 30 euro per uur factureert aan die kennis dan hou je netto globaal de volgende bedragen over

bij 33,45% ca 20 euro per uur netto
bij 42% ca 17,5 per uur netto
bij 52% ca 14,5 per uur netto

Als je netto 30 euro wilt over houden dan moet je ongeveer de volgende bedragen factureren.

bij 33,45% ca 40 euro per uur
bij 42% ca 42,50 per uur
bij 52% ca 45,50 per uur

Kortom je zult minimaal 40 euro moeten factureren om ongeveer 30 euro over te houden.
Je bent nog een paar dingen vergeten als je verzamel inkomen onder de maximale grens van de inkomensafhankelijke bijdrage zit dan dient er tot deze grens ongeveer 5% (ik weet niet het percentage van 2010 uit mijn hoofd) aan inkomens afhankelijke bijdrage betaald te worden. daarnaast hebben deze inkomsten invloed op de diverse toeslagen. denk aan de zorg toeslag kinderopvang toeslag kinder toeslag enzv.
__________________
Kijk op www.zetjezaakopzeker.nl

Joas Financiële Dienstverlening - Zet je zaak op zeker
Met citaat reageren
  #5  
Oud 24 juli 2010, 11:35
Djoene Djoene is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 23 juli 2010
Berichten: 2
Standaard Re: Incidentele opdracht als voorproefje: netto factuur?

Hartelijk bedankt, heren, voor de informatie.
In plaats van mondeling een nettobedrag af te spreken, leg ik voortaan schriftelijk een brutobedrag voor.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inschrijven KvK en beginnen als freelancer voor een enkele opdracht? AlwinK Freelancepraktijk starten 2 11 augustus 2008 11:33
Van incidentele opdracht naar meerdere opdrachten: hoe zit het met btw? Ralph82 Belasting 2 24 mei 2008 13:34
Als startende freelancer opdracht via voormalig werkgever Fjodor Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 25 18 maart 2008 22:34
Eenmalige freelance opdracht als particulier Big Al Freelancepraktijk starten 4 14 februari 2008 01:07
Consequenties bij: Opdracht als freelancer of als 'project' ??? Jaap Laaij Al die andere praktische dingen 2 16 augustus 2007 21:39


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon