Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 december 2010, 16:51
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Telefoonabonnement bij kantoor aan huis wél op de zaak zetten met internettelefonie?

Met kantoor aan huis mag je helaas een telefoonabonnement niet tot de zakelijke kosten rekenen. Dat staat zo in artikel 3.16 van de wet op de inkomstenbelasting:
Citaat:
Bij het bepalen van de winst komen mede niet in aftrek kosten en lasten ten behoeve van de belastingplichtige zelf die verband houden met de volgende posten:
a. telefoonabonnementen met betrekking tot telefoonaansluitingen in zijn woonruimte;
Nu ben ik in het gelukkige bezit van een glasvezelaansluiting met supersnel internet. Ik denk erover om mijn telefoonaansluiting bij KPN op te zeggen, en de telefoonnummers over te zetten naar een hosted voip-provider (telefonie over internet over de glasvezel; met bedrijfstelefooncentralefunctionaliteit). Die vorm van telefonie is locatie-onafhankelijk en niet meer gebonden aan mijn woonruimte. Ik zou mijn virtuele 'vaste' telefoon in een hotelkamer kunnen aannemen, of onderweg in de auto. Maar toegegeven, in de praktijk gebruik ik natuurlijk vooral de vaste telefoon op het bureau in de werkkamer.

De abonnementskosten van glasvezelinternet boek ik al als zakelijke kosten. Niet zo gek voor een internetbedrijf.

Wat denken jullie? Zou ik de voip-abonnementskosten van de zakelijke nummers ook zakelijk mogen boeken? Er is in letterlijke zin immers geen sprake meer van een telefoonaansluiting in mijn woonruimte, maar van een internetdienst met telefoonnummers. Of leg ik de wet nu wat te opportunistisch uit?
__________________
René
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 december 2010, 17:46
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

hmm, das wel een intressante vraag, ga ik eens diep over nadenken.. (was al begonnen aan een reactie maar sprak mezelf al 3x tegen, tsjonge had ik toch bijna ruzie met mezelf)
Met citaat reageren
  #3  
Oud 5 februari 2012, 13:52
joop123 joop123 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 februari 2012
Berichten: 2
Standaard Telefoonabbonement kantoor aan huis

Het is al een aantal jaren geleden dat er is gereageerd op deze discussie. Is er inmiddels al nieuws te melden? Welke ondernemer heeft er nou tijd om alle facturen na te lopen om de zakelijke gesprekken op te tellen? Als de overheid haar ambitie om regeldruk te verminderen wil waarmaken, dan zou deze regel toch met terugwerkende kracht afgeschaft moeten worden, lijkt mij?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 6 februari 2012, 00:47
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Helaas wil de overheid de ambitie om de regeldruk te verminderen niet ten koste van de staatskas laten gaan.

Wat zakelijke gesprekken betreft is het handig als je aparts nummers hebt voor de zaak en voor privé. Vanuit de specificatie weet je dan exact wat zakelijk is geweest en wat privé.

En als je maar 1 nummer hebt kun je aan de hand van een aantal maanden wel een redelijke schatting maken omtrent de verhouding zakelijk en privé.
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Pensioen/ banksparen bij Brand New Day? johaneggink Al die andere praktische dingen 8 24 mei 2012 21:42
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 12:50
Moet ik me wel of niet inschrijven bij de KvK? mies77 Al die andere praktische dingen 2 17 september 2008 17:05


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:39.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon