Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Freelancen iets voor mij?

Mededelingen

Freelancen iets voor mij? Je denkt erover te gaan freelancen, misschien eerst parttime, maar twijfelt nog. Ervaren freelancers geven raad.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 juli 2009, 10:14
Frederique Frederique is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 juli 2009
Berichten: 5
Standaard Freelancewerk administratie

Hallo,
Ik ben nieuw in dit forum en ben net begonnen met wat freelance werk (administratie + btw aangiften) naast mijn parttime baan.
Ik werk gemiddeld 2 uur per week als freelancer en stuur per maand 1 factuur. Ik heb nog maar 1 opdrachtgever. Ik factureer met 19% BTW.
Mijn vragen:
1) moet ik een btw nummer aanvragen?
2) moet ik mij inschrijven bij de kvk?
3) wat is het uurtarief dat ik kan rekenen voor mijn werkzaamheden (administratie + btw werkzaamheden)
4) heb ik een VAR nodig? en zo ja, welke? WUO?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Vriendelijke groeten, Frederique
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 juli 2009, 10:37
jesse jesse is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
Standaard Re: Freelancewerk administratie

Hallo Frederique,

Welkom op dit forum!

1. Je mag geen BTW factiuur uitsturen als je geen BTW nummer hebt aangevraagd, dus ja bij de belastingdienst een aanvraag doen. Volgens mij mag je ook je diensten aanbieden zonder BTW berekenen. Zolang het een bijverdienste blijft.

2. Per 1 juli vorig jaar is iedere ondernemer/freelancer verplicht om zich in te schrijven bij het KvK.

3. Ik zou het niet weten, maar ik zou googlen en bij je concurrenten in de regio op de website gaan kijken.

4. Wat voor VAR je na aanvraag krijgt wordt denk ik bepaald door de belastingdienst zelf. Zij beoordelen op basis van je gegevens of je als ondernemer wordt gezien of als ze je extra inkomen beschouwen als extra inkomsten op je vast baan. (belastingaangifte).
Dit staat trouwens los van je BTW nummer, die mag je ook aanvragen als ze je niet als ondernemer zien.

De VAR is vooral bedoeld om de opdrachtgever te vrijwaren dat hij/zij geen aanslag voor de afdracht van premies/loonbelasting etc. over jouw inkomsten krijgt.

groetjes Jesse
Met citaat reageren
  #3  
Oud 22 juli 2009, 10:46
jesse jesse is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
Standaard Re: Freelancewerk administratie

Even nog een aanvulling over de BTW. Als je weinig omzet hebt als freelancer kan je ontheffing voor de afdracht vragen. Ik meen tot max 1800 Euro (BTW ontvangsten).
Ik geloof wel dat je dan ook de betaalde BTW niet mag verrekenen.

Voor de zekerheid kan je het beste op de site www.belastingdienst.nl (onder het kopje ondernemers) kijken.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 22 juli 2009, 12:33
Frederique Frederique is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 juli 2009
Berichten: 5
Standaard Re: Freelancewerk administratie

Dank je wel Jesse, hiermee ben ik erg geholpen.

Ik ga mij inschrijven bij de KvK en ga verder uitzoeken of ik in aanmerking kom voor de ontheffing van de BTW afdracht.

Stel dat ik hiervoor in aanmerking kom. Wat zal ik doen met de 3 facturen met BTW die ik reeds gestuurd en betaald heb gekregen?

Groet, Frederique
Met citaat reageren
  #5  
Oud 22 juli 2009, 12:52
jesse jesse is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
Standaard Re: Freelancewerk administratie

Als het dit jaar gebeurd is, dan neem je dat mee in de BTW aangifte 2009. Ik krijg bijvoorbeeld één keer per jaar een verzoek tot aangifte en dat is dan in januari 2010.

Je moet even navragen of je bij een ontheffing (kleine ondernemersregeling) sowieso wel aangifte moet doen???? Ik heb niet voor ontheffing gekozen want dan kan ik ook betaalde BTW verrekenen. Ik las trouwens op de Hallo! zakelijke community van KvK dat het bedrag max. 1350 Euro bedraagt ipv de 1800 die ik hierboven vermeld heb.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 22 juli 2009, 12:55
Frederique Frederique is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 juli 2009
Berichten: 5
Standaard Re: Freelancewerk administratie

Duidelijk, dank je wel.

Verder nog tips?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 22 juli 2009, 13:19
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Freelancewerk administratie

Aanvulling op:

1. Je mag geen BTW factiuur uitsturen als je geen BTW nummer hebt aangevraagd, dus ja bij de belastingdienst een aanvraag doen. Volgens mij mag je ook je diensten aanbieden zonder BTW berekenen. Zolang het een bijverdienste blijft.

>> Niet alleen het aanvragen maar ook de brief die je ontvangt waarin staat dat je belastingplichtig bent !
Voordat dat het geval is ben je onterecht BTW aan het heffen
Dat schijnt nogal vaak mis te gaan, en ik snap niet waarom ...
Met citaat reageren
  #8  
Oud 22 juli 2009, 13:33
Mestan Mestan is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 juli 2009
Berichten: 13
Weblogartikelen: 3
Standaard Re: Freelancewerk administratie

Beste Frederique,

Ik kan je aanraden ook naar een startersbijeenkomst van de KvK te gaan. Data en locaties staan op http://www.kvk.nl. Ik ben er maandag geweest en vond het erg nuttig. veel over de VAR en werken naast een baan en dat soort dingen. Een VAR WUO krijg je iig niet, die krijg je alleen als je meeste inkomsten uit je onderneming komen.

Succes!

Akkie
Met citaat reageren
  #9  
Oud 22 juli 2009, 13:49
Frederique Frederique is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 juli 2009
Berichten: 5
Standaard Re: Freelancewerk administratie

Bedankt voor de tips!
Met citaat reageren
  #10  
Oud 23 juli 2009, 04:58
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Freelancewerk administratie

Dag Frederique,

Hier staat de informatie over de kleine-ondernemersregeling.

Ik heb nergens kunnen vinden of je de BTW die je in rekening hebt gebracht voordat je een BTW-nummer hebt gekregen, mag handhaven. Misschien kan iemand anders daar met zekerheid een uitspraak over doen?
In het geval dat je géén ondernemer voor de omzetbelasting wordt, zul je je opdrachtgever (een) nieuwe factu(u)r(en) moeten uitreiken zònder BTW en het BTW-bedrag moeten terugbetalen. Met enige pech heeft hij (heb jij?) de aangifte over het 2e kwartaal al gedaan, dus dat zal later rechtgetrokken moeten worden.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Eenmanszaak met aparte "vestiging" - ook aparte administratie? MAEP Administratie 1 23 maart 2009 17:36
Gratis templates voor administratie in Excel? Inge88 Administratie 1 4 december 2008 11:07
Allemaal vragen over het opzetten administratie Anoniem Administratie 10 17 oktober 2007 10:36
Administratie inrichten alfred Administratie 3 10 april 2006 23:18


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:00.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon