Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Freelancen iets voor mij?

Mededelingen

Freelancen iets voor mij? Je denkt erover te gaan freelancen, misschien eerst parttime, maar twijfelt nog. Ervaren freelancers geven raad.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 24 oktober 2009, 20:16
$urveyor $urveyor is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 oktober 2009
Berichten: 11
Standaard Van gedetacheerd naar freelance?

Op dit moment werk ik via detachering (op projectbasis bij de detacheerder) bij een bedrijf, maar ben geinteresseerd om fulltime freelance bij hetzelfde bedrijf te gaan werken. Dit bedrijf heeft hier wel oren naar omdat dan de detacheerder er tussenuit valt wat ze geld oplevert. Intentie is voor minimaal een jaar werk op projectbasis. Wat is voor mij nu de beste manier om dit aan te pakken en er voor dat jaar zoveel mogelijk aan over te houden? Wel of geen VAR, BV of eenmanszaak? Nog niet eerder eigen bedrijf gehad of gefreelanced, is ook niet zeker of ik hier dan mee doorga over een jaar.
Ik ben benieuwd!

$urveyor
Met citaat reageren
  #2  
Oud 25 oktober 2009, 01:32
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Van gedetacheerd naar freelance?

Zoek eerst eens uit of je geen concurrentie beding hebt
Met citaat reageren
  #3  
Oud 25 oktober 2009, 02:38
$urveyor $urveyor is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 oktober 2009
Berichten: 11
Standaard Re: Van gedetacheerd naar freelance?

nee heb ik niet
Met citaat reageren
  #4  
Oud 25 oktober 2009, 06:29
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Van gedetacheerd naar freelance?

Dag $urveyor,

Gedurende (minimaal) een jaar bij dezelfde opdrachtgever als waar je voor die tijd al werkzaam was aan de slag gaan, is vragen om moeilijkheden met de Belastingdienst, zowel voor jou als voor de klant! De bedrijfsvorm die je voor jezelf kiest, doet daar niets aan af.

Als je ook nog eens niet weet of je daarna wel als freelancer door wilt gaan, is het voor beide partijen misschien een stuk eenvoudiger en overzichtelijker om een tijdelijk dienstverband van één jaar overeen te komen.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
  #5  
Oud 25 oktober 2009, 13:32
$urveyor $urveyor is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 oktober 2009
Berichten: 11
Standaard Re: Van gedetacheerd naar freelance?

@ Renée ( en verder iedereen die hier op wil reageren):

Waarom is dit vragen om moeilijkheden met de Belastingdienst? Er moet toch een optimale oplossing te vinden zijn ondanks dat de Belastingdienst het wel of niet ziet als voortgezet dienstverband etcetc? Of toch maar gewoon opvoeren als "overige werkzaamheden" bij de Belastingdienst?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 25 oktober 2009, 13:43
an@ an@ is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 april 2008
Berichten: 87
Standaard Re: Van gedetacheerd naar freelance?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door $urveyor Bekijk bericht
@ Renée ( en verder iedereen die hier op wil reageren):

Waarom is dit vragen om moeilijkheden met de Belastingdienst? Er moet toch een optimale oplossing te vinden zijn ondanks dat de Belastingdienst het wel of niet ziet als voortgezet dienstverband etcetc? Of toch maar gewoon opvoeren als "overige werkzaamheden" bij de Belastingdienst?
Het simpele feit dat je een jaar lang fulltime bij 1 opdrachtgever aan de slag gaat, lijkt in de verste verte niet op zelfstandig ondernemerschap. Of je werkt bij een opdrachtgever (in loondienst, obv detachering, oid), of je biedt je diensten aan als zelfstandig ondernemer (bij meerdere opdrachtgevers) met bijbehorend ondernemersrisico. Dat is, voor zover ik heb begrepen, de invalshoek van de belastingdienst.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 25 oktober 2009, 14:00
$urveyor $urveyor is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 oktober 2009
Berichten: 11
Standaard Re: Van gedetacheerd naar freelance?

Ok, toch zijn er de nodige risico's want het is nog steeds op projectbasis, ik verlies mijn recht op uitkering, het bedrijf gaat een reorganisatietraject in waarbij ze zomaar een hoop freelancers etc er ook na 5 maanden uit kunnen gooien. Moet ik dan een persoonlijk gesprek aan met de Belastingdienst als zij hierin zo bepalend zijn?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 25 oktober 2009, 14:05
Marcelot Marcelot is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 september 2009
Berichten: 89
Standaard Re: Van gedetacheerd naar freelance?

Als je deze stap wilt nemen, dan zul je net als anderen moeten zorgen voor meerdere klanten, geen gezagsverhouding, etc. Voor het geval je denkt dat de belastindienst over dit soort zaken alleen maar loopt te zeuren: het is ook goed voor jou als je niet afhankelijk bent van een enkele opdrachtgever. Wat als die over 3 maanden toch zegt liever met een ander door te gaan (hoewel je dat nu niet snel zal zien gebeuren kan het wel) dan val je in een keer terug naar nul inkomen. Da's ook niet fijn.

Dus je zult moeten kiezen: of je kiest voor een loondienstverband van een jaar (als je geen concurrentiebeding hebt om als freelancer met dat bedrijf door te gaan, dan heb je ook geen concurrentiebeding om daar in dienst te treden lijkt mij!) of je begint echt een bedrijf maar zorg dan voor meerdere opdrachtgevers en hou de regels daaromtrent in de gaten zodat de belastingdienst je als 'ondernemer' blijft zien. Succes met je keuze.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 25 oktober 2009, 14:42
$urveyor $urveyor is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 oktober 2009
Berichten: 11
Standaard Re: Van gedetacheerd naar freelance?

Het bedrijf wil me niet in dienst nemen, ook niet met een jaarcontract, anders hadden ze dat al lang gedaan, dat is veel goedkoper voor ze. Ze gaan nu uit van een verlenging op detacheringsbasis > de duurste oplossing. Maar nu terzake: als de Belastingdienst me zo niet kan/wil zien als ondernemer, het bedrijf wil me niet in dienst nemen, maar het bedrijf en ik willen wel allebei de detacheerder er tussenuit knippen en op projectbasis verder, wat is dan de beste optie?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 25 oktober 2009, 14:58
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Van gedetacheerd naar freelance?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door $urveyor Bekijk bericht
als de Belastingdienst me zo niet kan/wil zien als ondernemer, het bedrijf wil me niet in dienst nemen, maar het bedrijf en ik willen wel allebei de detacheerder er tussenuit knippen en op projectbasis verder, wat is dan de beste optie?
Een payrollservice ertussen. Die factureert aan je opdrachtgever, keert salaris uit aan jou, draagt heffingen en premies af etc.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hulp gevraagd bij het vinden van de nieuwe bureaumanager voor La Red NowHow Marktplaats 0 2 februari 2009 22:38
Zijn dit aanvaardbare voorwaarden? jazzvb Omgaan met opdrachtgevers 6 23 januari 2009 23:03
Van freelance naar bedrijf of toch niet? sioux Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 13 19 september 2008 10:54
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 17:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon