Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Freelancen iets voor mij?

Mededelingen

Freelancen iets voor mij? Je denkt erover te gaan freelancen, misschien eerst parttime, maar twijfelt nog. Ervaren freelancers geven raad.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 november 2009, 16:58
DikkieDick DikkieDick is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 november 2009
Berichten: 4
Standaard Starten als freelance fotograaf naast baan van 34 uur/week

Hallo,

Ook maar eens net aangemeld. Ben al jaren bezig met fotografie en doe zo nu en dan een opdracht (bruiloft, reünie). Rijk word ik er niet van, als je de bewerkingstijd meerekent, en is het bijna een vriendendienst.
Nu wil ik het toch wat professioneler aanpakken, maar vooralsnog mijn baan van 34 uur per week niet opgeven. De klussen die ik in het verleden heb uitgevoerd waren ook goed te combineren met deze baan (weekend of op een vrije dag).

Is in mijn geval inschrijven bij kvk voorlopig voldoende? Alleen al een kvk-nummer op een site doet in mijn optiek al wat professioneler aan om opdrachten binnen te kunnen gaan halen. En wat zijn verder nog haken en ogen? Als ik een constante 'schare' opdrachtgevers heb zou ik mijn andere baan af kunnen bouwen (minder uren, zeg 24, indien de werkgever daar ook geen bezwaar tegen heeft).
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 november 2009, 00:37
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 753
Stuur een bericht via MSN naar Hetty Dalsheim
Standaard Re: Starten als freelance fotograaf naast baan van 34 uur/week

Welkom hier.

Een goede boekhouding voeren en facturen maken, een BTW nummer aanvragen en ....................

Iemand anders nog suggesties?

Groeten van Hetty
Met citaat reageren
  #3  
Oud 9 november 2009, 22:39
Kroes's schermafbeelding
Kroes Kroes is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 oktober 2009
Berichten: 95
Standaard Re: Starten als freelance fotograaf naast baan van 34 uur/week

en.......btw aangifte doen . Na inschrijving bij de KVK krijg je automatisch een voorlopig btw nummer van hen mee.

O ja....en een goede belastingadviseur zoeken
__________________
Met vriendelijke groet,

Cor Kroes
Register Belastingconsulent

www.kroesbelastingen.nl
cor@kroesbelastingen.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 november 2009, 08:34
DikkieDick DikkieDick is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 november 2009
Berichten: 4
Standaard Re: Starten als freelance fotograaf naast baan van 34 uur/week

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kroes Bekijk bericht
en.......btw aangifte doen . Na inschrijving bij de KVK krijg je automatisch een voorlopig btw nummer van hen mee.

O ja....en een goede belastingadviseur zoeken
Hetty en Cor, bedankt voor jullie reacties. Echt veel aan te geven zal er voorlopig nog niet zijn. De opdrachten vliegen nog niet de pan uit, gemiddeld 1 bruiloft in de 3, 4 maanden. ;-)

Ga in ieder geval binnenkort naar de kvk.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 november 2009, 13:24
evertdoorn's schermafbeelding
evertdoorn evertdoorn is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 22 augustus 2008
Berichten: 77
Standaard Re: Starten als freelance fotograaf naast baan van 34 uur/week

als dat inhoudt dat je dus per jaar maar zo'n 3 a 4 opdrachten doet, moet je je afvragen of het dan wel nodig is je in te schrijven bij kvk en de belastingdienst...voor particuliere opdrachtgevers is de btw kwestie toch niet interessant.
__________________
Http://www.evertdoorn.nl - voor professionele fotografie met mensen in de hoofdrol

Bekijk ook eens http://www.evertdoorn.nl/blog, www.weddingvision.nl en www.weddingvision.nl/blog
Met citaat reageren
  #6  
Oud 16 november 2009, 13:39
DikkieDick DikkieDick is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 november 2009
Berichten: 4
Standaard Re: Starten als freelance fotograaf naast baan van 34 uur/week

Evert,

Het is wel de bedoeling dat er meer opdrachten gaan komen, althans dat hoop ik uiteraard. ;-)
Qua BTW-afdracht zal het nu nog niet spannend zijn. Wel kan ik dan met een gerust hart een bedrag vragen aan degenen waar ik een bruiloft voor doe.
Plus m.i. komt een kvk-nummer ook net wat professioneler over, ook als ik me op de zakelijke markt wil gaan richten. Eigenlijk kan 'iedereen' mij inhuren voor opdrachten. Dat dat nog niet storm loopt, is aanloop en nog niet al teveel reclamer. Veelal gaat het via mond-op-mond-reclame: je doet een bruiloft, stel is tevreden, heeft kennissen die ook gaan trouwen en bevelen mij aan.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 22 november 2009, 16:54
DenK Financieel DenK Financieel is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 november 2009
Berichten: 31
Standaard Re: Starten als freelance fotograaf naast baan van 34 uur/week

Leuk dat je naast je fulltime baan toch honger hebt in het ondernemerschap.

Je zal jezelf een aantal vragen moeten stellen:

-Als ik me heb aangemeld bij de KvK, weet ik hoe ik de Btw aangifte moet indienen, de boekhouding moet voeren, de eisen voor de factuur? etc.
-Hoe vinden nieuwe klanten mij? Heb ik een goed vindbare website?
-Kan ik bovenstaande zelf of moet ik het uitbesteden?


Verder moet je bijhouden hoeveel uur je in je onderneming stopt. (ivm urencriterium 1225uur per jaar). Wellicht dat het heel goed gaat lopen in 2010 en heb je recht op een aantal fiscale faciliteiten.

Groet Dennis
__________________
06 - 2462 9585 -- 010 - 753 9864 -- info@denkfinancieel.nl -- http://www.denkfinancieel.nl
DenK Financieel (KvK 24441799) --
Oranjestraat 59 -- 3111 AN Schiedam
Met citaat reageren
  #8  
Oud 22 november 2009, 16:56
DenK Financieel DenK Financieel is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 november 2009
Berichten: 31
Standaard Re: Starten als freelance fotograaf naast baan van 34 uur/week

Voorgaande is overigens geen poging om volledig te zin. Uiteraard komen er nog meer zaken bij kijken.

groet Dennis
__________________
06 - 2462 9585 -- 010 - 753 9864 -- info@denkfinancieel.nl -- http://www.denkfinancieel.nl
DenK Financieel (KvK 24441799) --
Oranjestraat 59 -- 3111 AN Schiedam
Met citaat reageren
  #9  
Oud 23 november 2009, 12:02
evertdoorn's schermafbeelding
evertdoorn evertdoorn is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 22 augustus 2008
Berichten: 77
Standaard Re: Starten als freelance fotograaf naast baan van 34 uur/week

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DikkieDick Bekijk bericht
Evert,

Het is wel de bedoeling dat er meer opdrachten gaan komen, althans dat hoop ik uiteraard. ;-)
Qua BTW-afdracht zal het nu nog niet spannend zijn. Wel kan ik dan met een gerust hart een bedrag vragen aan degenen waar ik een bruiloft voor doe.
Plus m.i. komt een kvk-nummer ook net wat professioneler over, ook als ik me op de zakelijke markt wil gaan richten. Eigenlijk kan 'iedereen' mij inhuren voor opdrachten. Dat dat nog niet storm loopt, is aanloop en nog niet al teveel reclamer. Veelal gaat het via mond-op-mond-reclame: je doet een bruiloft, stel is tevreden, heeft kennissen die ook gaan trouwen en bevelen mij aan.
dan is het zeker verstandig; met een btw nummer kun je zakelijke opdrachtgevers ook gewoon btw berekenen wat ze uiteraard wel zo prettig vinden!
__________________
Http://www.evertdoorn.nl - voor professionele fotografie met mensen in de hoofdrol

Bekijk ook eens http://www.evertdoorn.nl/blog, www.weddingvision.nl en www.weddingvision.nl/blog
Met citaat reageren
  #10  
Oud 9 december 2009, 09:32
DikkieDick DikkieDick is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 november 2009
Berichten: 4
Standaard Re: Starten als freelance fotograaf naast baan van 34 uur/week

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DenK Financieel Bekijk bericht
Leuk dat je naast je fulltime baan toch honger hebt in het ondernemerschap.

Je zal jezelf een aantal vragen moeten stellen:

-Als ik me heb aangemeld bij de KvK, weet ik hoe ik de Btw aangifte moet indienen, de boekhouding moet voeren, de eisen voor de factuur? etc.
-Hoe vinden nieuwe klanten mij? Heb ik een goed vindbare website?
-Kan ik bovenstaande zelf of moet ik het uitbesteden?


Verder moet je bijhouden hoeveel uur je in je onderneming stopt. (ivm urencriterium 1225uur per jaar). Wellicht dat het heel goed gaat lopen in 2010 en heb je recht op een aantal fiscale faciliteiten.

Groet Dennis
Dennis, bedankt voor je reactie. De bedoeling is, als het echt gaat lopen, op termijn, minder uren in mijn huidige baan te gaan werken (of helemaal niet meer, als het echt super loopt, maar denk dat we dan een aantal jaren verder zijn, en kan geen kwaad om voor een deel in ieder geval verzekerd te zijn van een vast inkomen). Bijhouden is een goed idee. Denk niet dat ik de 1225 uur snel zal halen, alhoewel het bewerken van foto's kost natuurlijk ook de nodige tijd, en dan kan het snel oplopen.
Wil in ieder geval alles zelf proberen te regelen, in ieder geval de 1e jaren. Doe nu al zelf jarenlang mijn eigen belastingaangifte, en hoop in de toekomst dit ook te kunnen blijven doen. Als het te lastig wordt of teveel tijd gaat kosten, moeten we dit wellicht uitbesteden, maar vooralsnog is dit niet de bedoeling.
Door alle drukte en hectiek er nog steeds niet aan toegekomen om langs de kvk te gaan. Ga dit nu zeker snel oppakken, streven is toch voor eind dit jaar.

Mvg, Dick
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
fotograaf, freelance

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Klanten opbouw miqq Freelancepraktijk starten 12 11 februari 2016 08:54
Hulp gevraagd bij het vinden van de nieuwe bureaumanager voor La Red NowHow Marktplaats 0 2 februari 2009 22:38
Zijn dit aanvaardbare voorwaarden? jazzvb Omgaan met opdrachtgevers 6 23 januari 2009 23:03
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon