Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Marketing en acquisitie

Mededelingen

Marketing en acquisitie Sommige freelancers hebben altijd opdrachten. Ze weten precies welk klantprobleem ze oplossen. Ze hebben focus en onderscheiden zich van andere freelancers. Ze publiceren en netwerken actief, want interessante opdrachten komen vaak via-via. Met de opdrachten die niet bij hun passen, maken ze iemand in hun netwerk blij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 juli 2009, 16:19
schrijfster schrijfster is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 juli 2009
Berichten: 6
Standaard Herschrijven handleiding, hoeveel uur?

Een opdrachtgever van me heeft gevraagd of ik een handleiding wil herschrijven. Het is een ding van 55 bladzijden, dus best omvangrijk, al staan er ook redelijk wat afbeeldingen in. Ik moet nu gaan aangeven hoeveel uur het gaat kosten om te herschrijven, maar dat vind ik heel moeilijk. De opdrachten die ik tot nu toe heb gedaan, zijn veel kleiner: brieven, brochures, webteksten.

Heeft iemand hier ervaring mee en kan me een inschatting geven van het aantal uur?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 juli 2009, 18:18
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Herschrijven handleiding, hoeveel uur?

Hej 'Schrijfster' (waarom gebruik je niet gewoon een naam als ondertekening, al is die fake? Persoonlijk vind ik dat prettiger).

Ik denk niet dat iemand je hier en nu kan helpen met dit vraagstuk. De enige informatie die je geeft is dat het huidige document 55 pagina's is. We weten niet om welk onderwerp het gaat, wie de doelgroep is, en in welke opzichten je de oorspronkelijke tekst moet aanpassen.

Herschrijven kan in uren variëren van een kwartier per pagina tot vier uur per pagina. Het hangt allemaal af van de oorspronkelijke tekst, de doelgroep en de hoeveelheid info die je zelf moet achterhalen om een begrijpelijke tekst te bakken.

Misschien als je wat meer informatie geeft, dat we je kunnen helpen?

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 2 juli 2009, 19:33
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Herschrijven handleiding, hoeveel uur?

Doe t in stukjes

Zoals Marlies zegt .. wij kunnen dit niet voor je beantwoorden.
Dat is net als ik zeg : ik moet een grote portal opzetten, en dat kan ik wel, maar ik heb alleen ervaring met offertes opstellen voor webshops.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 3 juli 2009, 01:04
schrijfster schrijfster is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 juli 2009
Berichten: 6
Standaard Re: Herschrijven handleiding, hoeveel uur?

Okay, dat was dan misschien een beetje te kort door de bocht qua vraagstelling.

Het gaat om een handleiding voor een telefoon die vanuit het Engels is vertaald naar 'krom' Nederlands. De basis ligt er dus al, maar moet dus wel nog grondig verbouwd worden naar de taal van de doelgroep en leesbaar Nederlands.

Omdat het haast heeft, heb ik nu gezegd dat het me 12 uur kost, maar ik heb dus geen idee of dat een normaal aantal uur is.

Martine
Met citaat reageren
  #5  
Oud 3 juli 2009, 10:28
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Herschrijven handleiding, hoeveel uur?

Hej Martine (bedankt voor je naam),
voor normaal herschrijfwerk reken ik gemiddeld vier pagina's per uur. Plus een of twee uur extra als veilige marge. Bovendien werk ik op basis van nacalculatie: mocht het minder uren kosten, dan breng ik alleen de daadwerkelijk gewerkte uren in rekening. Als ik zie dat het meer werk wordt, trek ik op tijd aan de bel bij de opdrachtgever.

Ik weet niet hoe krom het Nederlands is, maar het lijkt me dat je best moet puzzelen om er een goede, Nederlandstalige handleiding van te maken.

Ik herschrijf bijvoorbeeld regelmatig juridische teksten naar 'normaal' Nederlands en daar ben ik toch echt meer tijd mee kwijt dan vier pagina's per uur.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 3 juli 2009, 10:50
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Herschrijven handleiding, hoeveel uur?

ik ben boekhouder dus rekenen is meer "mijn ding" als schrijven maar uitgaande van 12 uur en 55 pagina's geef je jezelf dus 13 minuten per pagina voor het herschrijven. Dat lijkt me vrij een korte tijd. (mede op basis van de indicatie die Marlies geeft) maar i

Als interim boekhouder kom ik ook vaak in situaties dat ik moet inschatten of de benodigde tijd reeel is, zowel voor mijn eigen opdracht als het inschatten van projectbegrotingen. Veel gaat op ervaring maar soms heb je geen idee voor bepaalde werkzaamheden.

wat ik dan vaak doe is op 2 manieren benaderen/informatie inwinnen.
1. Een grove inschatting van het totaal aantal uur.
2. Een inschatting maken van de tijd per eenheid (in dit geval pagina's) en dan maal het totaalaantal.
3. Soms doe ik (of laat ik) ook een test-eenheid doen om te zien hoeveel tijd het kost.

De 1e is meestal te laag en de 2e te hoog.. je raad het al.. de waarheid ligt ergens in het midden.. Het is een methode die me ook een goed beeld geeft van de te begroten uren.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 3 juli 2009, 11:45
schrijfster schrijfster is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 juli 2009
Berichten: 6
Standaard Re: Herschrijven handleiding, hoeveel uur?

Bedankt voor jullie meedenken! Mij leek 4 a 5 bladzijden per uur wel haalbaar, ook omdat er bladzijden tussen zitten met vrij weinig tekst en alleen afbeeldingen zitten.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Zwaar urencriterium: hoeveel uur in loondienst? Kees_ASB Belasting 3 29 januari 2009 19:04
Structureel 8 uur per maand: freelance of dienstverband? Pelle Freelancepraktijk starten 3 27 november 2008 11:27
Hoeveel kan ik vragen voor dit tekstschrijfwerk? Monica Omgaan met opdrachtgevers 6 14 oktober 2008 18:44


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon