Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 31 juli 2012, 22:18
Liselot Liselot is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 december 2010
Berichten: 33
Standaard Urencriterium en zwangerschap

Beste mensen,

Een vraag (hoewel het antwoord pas van belang is voor mijn volgende aangifte in 2013).

De eerste 3 maanden van dit jaar heb ik 3,5 dagen p/w in loondienst gewerkt en daarnaast ongeveer 1,5 dag p/w als zelfstandig ondernemer.
Van april tot 21 juli was ik met zwangerschapsverlof en van nu tot september ben ik mijn werk voor de komende maanden aan het voorbereiden. Per sept. ga ik 'fulltime' of in ieder geval volledig als zzp-er aan de slag.

Ik weet dat ik voor het urencriterium werkuren tijdens mijn verlof mag doortellen. Maar nu de vraag: tel ik de uren van voor mijn verlof (dus 1,5 dag p/w) door, of de uren van na mijn verlof (ik gok 36u p/w). In het laatste geval kom ik nl wel aan de uren voor het urencriterium (met alle voordelen van dien) en in het eerste geval natuurlijk niet....

Wie weet hoe dit zit? Het zal wel om de uren van voor mijn verlof gaan vrees ik...

Alvast bedankt!

groetjes,

Liselot
Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 augustus 2012, 14:07
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard uren zwanger

lijkt mij dat je moet kijken wanneer het dienstverband eindigt. Is dit al voor je verlof dan gaat het goed en anders .. helaas. Overigens neem ik aan dat je weet dat er bij zwangerschap minder uren nodig zijn dus als je fulltime in September aan de slag gaat zou ik denken dat je het wel gaat redden...sterkte trouwens!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 augustus 2012, 14:58
Liselot Liselot is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 december 2010
Berichten: 33
Standaard

Ah, bedankt. Dienstverband stopt pas na mijn verlof. Sterker nog: mijn baas weet nog van niks....
Dat van die uren tijdens je zwangerschap wist ik overigens niet. Weet jij waar ik dit terug kan lezen?
Groetjes,
Liselot
Met citaat reageren
  #4  
Oud 1 augustus 2012, 23:02
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard uren

ik zou gewoon logisch googlen maar je hebt 700 uur nodig als je gaat bevallen dit jaar
Met citaat reageren
  #5  
Oud 1 augustus 2012, 23:18
Liselot Liselot is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 december 2010
Berichten: 33
Standaard

Uiteraard heb ik veel gegoogled, de site van de belastingdienst uitgeplozen en allerlei zzp sites gecheckt. Verder dan 'je mag 16 weken zwangerschapsverlof als gewerkte uren meerekenen' kom ik niet. 700 uur red ik denk ik wel: mooi!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 1 augustus 2012, 23:40
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Ik kan er naast zitten maar volgens mij is het verlaagd urencriterium voor zwangerschap niet meer van toepassing en juist vervangen door het doortellen van (gemiddelde) uren alsof er gewerkt is..

Ik vind ook op de website van de belastingdienst geen verwijzing meer naar dit criterium, er word daar ook alleen nog gesproken over doortellen van uren voor maximaal 16 weken tijdens zwangerschap.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 1 augustus 2012, 23:50
Liselot Liselot is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 december 2010
Berichten: 33
Standaard

Volgens mij klopt dat Roel. Ik kan ook echt nergens iets vinden over verminderde uren. Alleen blijft mijn vraag dan staan: tel ik voor de 16 weken de uren van voor het verlof of na mijn verlof? Dit verschil is nl. groot. Of mag ik een gemiddelde nemen? Ik reken erop dat ik de uren van voor mijn verlof moet doortellen helaas. En misschien bel ik de belastingtelefoon wel om het zeker te weten...
Met citaat reageren
  #8  
Oud 2 augustus 2012, 00:14
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Liselot, er zit geen logica in de redenatie een uitkering of in dit geval urencriterium te baseren op nog niet gewerkte uren.. De basis in dit soort gevallen ligt altijd in de historie, het gaat dus om de uren besteed voor het zwangerschapsverlof. In de wet vind je het terug in artikel 3.6 lid 5 van de wet op de inkomstenbelasting

Citaat:
5. Indien de werkzaamheden, bedoeld in het eerste lid, worden onderbroken vanwege zwangerschap van de belastingplichtige, worden deze tijdens de periode die overeenkomt met het zwangerschaps- en bevallingsverlof zoals dat geldt voor werkneemsters, voor de bepaling van het aantal gewerkte uren geacht niet te zijn onderbroken.
De regels zijn gelijk gesteld met die van een werkneemster met zwangerschapsverlof, en daar zie je vaak het omgekeerde, na het verlof worden minder uren gewerkt terwijl tijdens het verlof de uitkering is gebaseerd op gewerkte uren voor aanvang verlof.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 2 augustus 2012, 00:19
Liselot Liselot is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 december 2010
Berichten: 33
Standaard

Klinkt (helaas) helemaal logisch. Volgend jaar ga ik de uren gewoon halen....
Met citaat reageren
  #10  
Oud 2 augustus 2012, 00:36
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

klinkt als een goed plan, dit jaar rustig starten / uitbouwen.
Geeft je ruim de tijd om te wennen aan de nieuwe gezinssamenstelling en het nieuwe werkritme als zzp-er, dan kun je een beetje zoeken naar wat werkt en wat niet (zowel zakelijk als prive) en vanaf 2013 volle kracht vooruit..
als je gaat proberen het urencriterium te halen ben je waarschijnlijk hoofdzakelijk daar mee bezig of je wel genoeg uren maakt ipv ook nog te genieten van de andere mooie dingen van het leven.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Urencriterium niet gehaald, wel inkomstenbelasting ondernemers invullen? mwitlox Belasting 4 1 februari 2012 18:09
Urencriterium in startersjaar ErikN Belasting 1 18 januari 2012 23:00
Tweede Kamer vraagt onderzoek naar alternatieven voor urencriterium René Nieuws - Voor en door freelancers 2 21 november 2011 02:10
Inkomstenbelasting Wat als je urencriterium niet haalt door zwangerschap of ziekte? EvH Belasting 1 12 juni 2011 19:01
Urencriterium bij zwangerschap? dubbelmanm Belasting 1 5 maart 2008 17:53


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon