Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 28 oktober 2008, 09:43
fvanloon fvanloon is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 januari 2008
Berichten: 3
Post Betalingstermijn en betaling

Ik heb een probleem met een klant en zijn betalingen (of het uitblijven ervan).

Facturen worden ruim na de betalingstermijn betaald. Zelfs na herrinnering, duurt het nog een tijd dat de betaling op de rekening staat.

Er stonden vorige week nog 4 facturen open ( 2 facturen van juli , de laatste van eind sept.) met een totaal van ruim 2500 euro.

Vorige week netjes per post een herrinnering verstuurt met de 4 facturen.

Nu wil de klant nieuwe licenties hebben , en ik heb aangegeven deze pas te bestellen op basis van vooruit betaling, ivm de openstaande posten.

Krijg ik de volgende reactie op: "Alles in een keer vooraf vind ik een beetje te…….!"

Nu is er donderdag een betaling gedaan van 2 facturen. Ik heb gisteren gemaild, met de vraag of er een vergissing is gemaakt met de betaling.

Krijg ik hier de volgende mail op terug:
"Ik maak geen vergissing met betalingen hoor. Ik probeer alles netjes te betalen tussen de 4 en 8 weken.

De factuur xx is vandaag betaald en de laatste daar wil ik even 6 weken voor zetten hoor……………….en dat is een hele mooie betaaltermijn.

Ik heb ook betaaltermijn van 14 dgn op mijn facturen, maar er is dan ook niemand, die zich daar aan houdt.

Dus ik verzoek je om toch vast actie te ondernemen ......"

Ik ben dus helemaal niet van plan om enige actie te ondernemen, totdat het geld is ontvangen.

Dat zijn klanten niet betalen binnen de betalingstermijn, lijkt me niet mijn probleem.

Bovendien krijg ik daarna de klacht, dat mijn facturen hoger zijn dan zijn vorige IT bedrijf, terwijl mijn uurtarief lager ligt.
Krijg op dit moment heel erg de neiging om afscheid te gaan nemen van deze klant. (uiteraard nadat de betaling voldaan is)

Eigenlijk wil ik de wettelijke rente niet eens doorgaan rekenen (al is het mijn goed recht)
Hoe ga ik op een "nette" manier de klant aan zijn betaling herrinneren.




Met citaat reageren
  #2  
Oud 28 oktober 2008, 10:05
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Betalingstermijn en betaling

Ik vind je klant vrij brutaal met 'je moet toch maar even actie gaan ondernemen', dus ik zou gewoon netjes bij mijn standpunt blijven en aangeven dat je niets doet voor er betaald is. Misschien kun je nog het argument gebruiken dat jij de licenties ook voor moet schieten (als dat het geval is), maar je zou niet eens een argument nodig moeten hebben. Heb je diegene je AV laten tekenen? Dan kun je hem of haar daar nog even fijntjes op wijzen.

Wat hij met zijn facturen doet moet hij weten, maar als jij een betaaltermijn hebt afgesproken, dan hoef je daar niet zomaar van af te wijken. Als er het een en ander in overleg gaat vind ik het wat anders, maar dit klinkt meer als 'dit is best netjes, doe het er maar mee.' Niks doen dus en dat ook duidelijk aangeven. Hij zijn beleid, jij het jouwe.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #3  
Oud 28 oktober 2008, 11:29
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Betalingstermijn en betaling

Ik begrijp dat je een betalingstermijn van 14 dagen hanteert. Dat is wel een tamelijk korte termijn (zo ongeveer de kortste die gebruikelijk is).
Een klant mag die betalingstermijn overschrijden. het is gebruikelijk om twee maal te herinneren en aan te manen. De eerste keer na - in jouw geval - 2 weken, dus als de eerste termijn verstreken is, en daarna nogmaals na 2 weken met het verzoek binnen 8 dagen te betalen. Dat geeft de klant ruimschoots de tijd om te betalen. Pas daarna ga je dreigen met stopzetting van de dienstverlening, dus als de klant 2 of 3 herinneringen heeft gehad.

Voor zo'n werkwijze zijn de volgende argumenten:
- klanten hebben een eigen betaalprocedure (soms is er goedkeuring benodigd, bedrijven hanteren zelf ook een termijn)
- klanten kunnen last hebben van tijdelijke betaalproblemen, als je ze flexibiliteit en ruimte biedt, zijn ze erg blij met jou als dienstverlener
- klanten zijn mensen, net als jij

Het is dus geven en nemen. Meestal spreek je betaaltermijnen af bij aanvang van de samenwerking. De meest ideale termijn is een combi van jouw wensen en die van de klant (dan kan de samenwerking het langst duren).
En dat laatste betekent weer dat je eigen betaaltermijn meer iets is voor jouw eigen opvolging van (wan)betalers dan een regel voor de klant.

Het alternatief is de harde weg: stoppen met dienstverlenen. Dat kan einde relatie betekenen, wegvallen van de omzet en energie steken in nieuwe omzet. Ik vind dat geen efficiente werkwijze, maar klanten die langdurig niet of te laat betalen kunnen je inderdaad aardig onder druk zetten. Als je kiest voor de harde benadering moet je (ultiem) ook bereid zijn de klant vaarwel te zeggen.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 31 oktober 2008, 13:10
niels_scheide niels_scheide is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 oktober 2008
Berichten: 33
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Betalingstermijn en betaling

gezien de manier van communiceren van deze 'meneer/mevrouw' zou ik mijzelf afvragen of je jouw diensten wel wilt verlenen....

woorden al "duurder dan de vorige", "je MOET", "ik WIL" en zijn probleem over eigen verkoopfacturen bij jou leggen, duiden voor mij aan dat je met dit bedrijf geen gezonde relatie gaat behalen en dit dus een terugkomend probleem gaat blijven....... Hoe hard je ook je best gaat doen om beleefd, correct en gewoon goed voor de dag te komen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 31 oktober 2008, 13:26
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Betalingstermijn en betaling

>> Ik gebruik 8 dagen, dat is soms een probleem maar geloof me, toen ik 14 dagen had waren de wanbetalers/laatbetalers hoger.


Nu wil de klant nieuwe licenties hebben , en ik heb aangegeven deze pas te bestellen op basis van vooruit betaling, ivm de openstaande posten.
[..]
Ik ben dus helemaal niet van plan om enige actie te ondernemen, totdat het geld is ontvangen.
>> en terecht!

Dat zijn klanten niet betalen binnen de betalingstermijn, lijkt me niet mijn probleem.
>> klopt je hebt met hem een contract/afspraak opdrachtgever/klant relatie niet met zijn klanten.

Bovendien krijg ik daarna de klacht, dat mijn facturen hoger zijn dan zijn vorige IT bedrijf, terwijl mijn uurtarief lager ligt.
>> dat staat los van dat je je facturen gewoon moet overboeken

Krijg op dit moment heel erg de neiging om afscheid te gaan nemen van deze klant. (uiteraard nadat de betaling voldaan is)
>> kijk in je AV of je dat kan doen.

Eigenlijk wil ik de wettelijke rente niet eens doorgaan rekenen (al is het mijn goed recht)
Hoe ga ik op een "nette" manier de klant aan zijn betaling herrinneren.

>> zie hier op de site de artikelen, en post PLUS mail deze naar de klant.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 31 oktober 2008, 18:28
Irene Irene is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 januari 2007
Berichten: 49
Standaard Re: Betalingstermijn en betaling

Herkenbaar Ramon, bij mij wordt ook veel sneller betaald sinds ik de termijn op mijn facturen heb teruggebracht van een maand naar twee weken.

Mijn ervaring is dat je dit soort dingen veel makkelijker oplost via de telefoon dan via de mail. t Zal niet altijd zo werken en in dit geval is het natuurlijk al een gepasseerd station, maar op het moment dat ik telefonisch informeer of er misschien iets mis is gegaan met de betaling krijg ik over het algemeen al alle medewerking, zeker als ie dan al meer dan twee drie maanden openstaat, dan reageert men aan de telefoon vaak ronduit beschaamd...
Met citaat reageren
  #7  
Oud 19 december 2008, 10:12
fvanloon fvanloon is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 januari 2008
Berichten: 3
Talking Re: Betalingstermijn en betaling

Nadat de vorige factuur voldaan is, loopt er nu weer een issue. (nou, bijna liep)
Overeengekomen de betalingstermijn voor hun te verlengen naar 30dagen. Zelfs deze is weer niet op tijd betaald, dus netjes herrinnering verstuurd. (8dagen, om te voldoen)

Gisteren bij de administratie geinformeerd, wanneer die betaalbaar gesteld zou worden.
Of het in 2 keer mocht, want ze zaten nog te wachten op een groot bedrag van een klant. (waar heb ik die eerder gehoord ).
Vooruit, bij wijze van uitzondering, met een aantal voorwaarden. Wilde namelijk de klant houden, om aan de eis van meerdere opdrachtgevers te voldoen.
- 8 jan restant betaald.
- volgende factuur tijdig betaald, en anders einde werkzaamheden.

Dit werd opgepakt als dreigement, want ik moest maar begrip hebben voor de situatie. (volgens mij heb ik dat ook, om termijn betaling toe te staan, na al een verdubbeling van de betalingstermijn)
Dus uiteindelijk heeft de klant zelf aangegeven dat hij opzoek gaat naar een ander IT bedrijf. Kan er eigenlijk niet eens meer mee zitten.

Nu even aankijken, of de factuur op tijd voldaan wordt, anders krijgt die ook nog een incassobureau op zijn dak. Wordt zijn bedrag alleen maar hoger.

(moest het ff van me afschrijven.....)
Met citaat reageren
  #8  
Oud 20 december 2008, 02:50
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Betalingstermijn en betaling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fvanloon Bekijk bericht
Dus uiteindelijk heeft de klant zelf aangegeven dat hij opzoek gaat naar een ander IT bedrijf. Kan er eigenlijk niet eens meer mee zitten.
Kijk, zo werkt dat: als jij alles goed aanpakt, verdwijnen de dingen die slecht voor je zijn vanzelf uit je leven.

Groetjes, Renée
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
betalingsgedrag

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Betalingstermijn? Wat is normaal? Verwijderd account Omgaan met opdrachtgevers 30 6 september 2010 21:21
Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 dagen Anoniem Omgaan met opdrachtgevers 32 23 oktober 2009 16:08
Opdrachtgever verlengt eenzijdig de betalingstermijn dubbelmanm Omgaan met opdrachtgevers 5 20 februari 2008 16:28
Betaling van een freelancer? LisaR Al die andere praktische dingen 7 3 december 2007 15:24
Betaling naar buitenland (EU) zonder BTW-nummer Jeroen5 Belasting 3 9 mei 2007 00:24


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:15.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon