Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 juli 2011, 11:24
Elbird Elbird is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 maart 2011
Berichten: 18
Standaard Vragen over autokosten bij zakelijk gebruik privéauto

Een vraag over autogebruik. Het handboek der belastingdienst leert mij, wanneer je prive-auto zakelijk gebruikt:
- je mag 0,19 ct per km van reiskosten van je winst aftrekken
- je mag 75% van de gebruikskosten/reparatiekosten enz (incl benzine) van de BTW aftrekken

Stel: Ik gebruik mijn prive-auto voor zakelijke doeleinden. Ik betaal brandstofkosten met de zakelijke pas (dus voer ik op als kosten), ik reken 0,19 ct per km als reiskosten en trek 75% van de brandstof-BTW af van de belasting (dat mag omdat prive en zakelijk gebruik-verdeling niet uit administratie is af te leiden).

- breng ik de auto-kosten dan niet dubbel in rekening (brandstofkosten, 19 ct per km)? Voorheen betaalde ik de brandstof prive en betaalde ik 19 ct per km aan prive, maar ik las/hoorde ergens dat je met de zakelijke pas moet tanken. Maar ik weet nu niet hoe ik dit moet boeken....
- daarnaast: ik betaal benzine nu met zakelijke pas en boek deze als kosten. Maar een gedeelte van de benzine gebruik ik prive. Moet ik dit niet scheiden?

Ik vermoed dat ik het beter op de oude manier kan doen (19ct betalen aan prive en brandstof met prive betalen).

Een van jullie is wellicht op de hoogte van de regels/normale aanpak.

Graag advies!

Alvast weer erg dank.

Elbird
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 juli 2011, 12:56
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Hallo Elbird,

Als je een eenmanszaak hebt maakt het niet uit of je met de zakelijke pinpas of met de privepinpas betaald. De belastingdienst stelt als eis dat je brandstofbetalingen herleidbaar zijn naar de ondernemer en niet de onderneming

Met gevolg kun je ook met je privepas betalen.

Als je met je zakelijke pas betaald dan mag je de brandstofkosten zelf dus niet als autokosten boeken omdat het dan inderdaad dubbel gaat.
Wat je moet doen is de brandstofkosten excl btw evenals 25% van de btw boek je op de rekening prive onttrekking. Hierdoor komt het niet in je zakelijke kosten terecht maar heb je wel het voordeel van de btw aftrek.

Kortom bij de benzinebonnen die je met de zakelijke pas betaald hebt boek je de brandstofkosten + deel van de btw als prive opname en de 19 cent boek je ook nog steeds als kosten.

Persoonlijk betaal ik altijd wel met mijn zakelijke pas (en ik heb sinds kort een brandstofpas) omdat ik het voor mij niet uitmaakt of ik 1x per maand een grote priveopname doe om van te leven (en de benzine te betalen) of dat ik gewoon gedurende de maand de benzine al betaal van zakelijk en daardoor minder geld naar prive hoef over te maken.

ik heb uiteindelijk gekozen voor een brandstof pas omdat daardoor niet meer alle bonnetjes hoef te bewaren, ik krijg netjes 1x per maand een factuur met btw en die boek ik in de pas kost me 24 euro per jaar. Het is dus vooral een gemakskeuze
Met citaat reageren
  #3  
Oud 14 juli 2011, 12:23
Bernard Bernard is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 juni 2011
Berichten: 11
Standaard

Hoi Roel,

moet ook nog een tankpas regelen, zodat ik 1 factuur krijg.
Bij elke organisatie zit jij qua tanken ?

Groeten,
Bernard
Met citaat reageren
  #4  
Oud 14 juli 2011, 12:31
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Qua tankpas moet er niks, dat is een gemaksartikel.. ik vind het handig.

Ik heb een tankpas van MKB Brandstof en is verbonden aan travelcard
Je betaalt een eenmalige (minimale) borg van 200 euro om de brandstof kosten te dekken.
Zij zijn qua borg en paskosten redelijk goedkoop, maar er zijn ook nog alternatieven via anwb en nog een aantal andere aanbieders. sommige tankpassen kennen beperkingen qua aantal benzinestations, aangezien ik door heel Nederland werk en geen merkentrouw voel had ik het liefst een pas die bijna overal word geaccpeteerd.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 15 juli 2011, 14:33
Greetje Greetje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 juli 2011
Berichten: 9
Standaard

Ik wil hier graag even op inhaken als dat mag?

Wij rijden ook zakelijke kilometers met prive auto. Wij tanken met de prive pas en aan het einde van de maand declareer ik 0,19 cent/km als kosten en maak ik dat weer over naar prive(ik hou de zaken graag gescheiden)

hoe zit het nu met die btw?Ik mag dus 75% van de btw van brandstof en onderhoud als voorbelasting weer aftrekken? begrijp ik dat goed? dus stel ik tank voor 100 euro btw is dan ongeveer 16 euro en daarvan mag ik dan 12 euro als voorbelasting aftrekken?

Ik reken dat bedrag dus zelf uit en verwerk dat in de boekhouding. Daar ga ik dus mank want ik heb geen idee hoe dat aan te pakken. Ik lees in andere topics wel antwoorden hier op maar ik krijg het nog steeds niet voor elkaar. Kan iemand misschien in meer dan 1 zin uitleggen hoe ik dat aanpak?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 16 juli 2011, 13:41
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 150
Standaard

Je berekent het bedrag aan autokosten en de BTW daarbij. Over het BTW-bedrag doe je 75% van en dat bedrag boek je:

Te vorderen BTW (voorheffing) €777
aan Prive €777
__________________
www.administratie-kau.nl
Met citaat reageren
  #7  
Oud 18 juli 2011, 17:09
Elbird Elbird is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 maart 2011
Berichten: 18
Standaard Dank

Roel,

Ik begrijp je antwoord, heel erg bedankt. Nu ga ik het verwerken, hopelijk wordt me het dan nog duidelijker!

Groet,

Elbert
Met citaat reageren
  #8  
Oud 25 juli 2011, 16:31
Elbird Elbird is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 maart 2011
Berichten: 18
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Jongman Bekijk bericht
Hallo Elbird,

Als je een eenmanszaak hebt maakt het niet uit of je met de zakelijke pinpas of met de privepinpas betaald. De belastingdienst stelt als eis dat je brandstofbetalingen herleidbaar zijn naar de ondernemer en niet de onderneming

Met gevolg kun je ook met je privepas betalen.

Als je met je zakelijke pas betaald dan mag je de brandstofkosten zelf dus niet als autokosten boeken omdat het dan inderdaad dubbel gaat.
Wat je moet doen is de brandstofkosten excl btw evenals 25% van de btw boek je op de rekening prive onttrekking. Hierdoor komt het niet in je zakelijke kosten terecht maar heb je wel het voordeel van de btw aftrek.

Kortom bij de benzinebonnen die je met de zakelijke pas betaald hebt boek je de brandstofkosten + deel van de btw als prive opname en de 19 cent boek je ook nog steeds als kosten.

Persoonlijk betaal ik altijd wel met mijn zakelijke pas (en ik heb sinds kort een brandstofpas) omdat ik het voor mij niet uitmaakt of ik 1x per maand een grote priveopname doe om van te leven (en de benzine te betalen) of dat ik gewoon gedurende de maand de benzine al betaal van zakelijk en daardoor minder geld naar prive hoef over te maken.

ik heb uiteindelijk gekozen voor een brandstof pas omdat daardoor niet meer alle bonnetjes hoef te bewaren, ik krijg netjes 1x per maand een factuur met btw en die boek ik in de pas kost me 24 euro per jaar. Het is dus vooral een gemakskeuze
Beste Roel,

Ik probeer je antwoord toe te passen, maar daarbij heb ik nog de volgende vraag:
Ik snap de link niet met het boeken van de brandstofkosten op de rekening prive-onttrekking (bij mij prive opname genoemd). En dat ik dan een deel van de btw (25%) bij optel.

Zou je het nog wat kunnen toelichten (zodat ik ook begrijp wat ik dan doe)?

Graag! En alvast weer hartelijk dank.

Groet,

Elbird
Met citaat reageren
  #9  
Oud 25 juli 2011, 22:42
Hans Vening Hans Vening is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 47
Standaard

Waarom boek je niet alle brandstofkosten op één grootboekrekening (brandstofkosten prive) die je nieuw aanmaakt in de buurt van prive-opnamen.
Hier boek je alle brandstofkosten incl. btw op en aan het einde van het jaar maak je voor de BTW een correctie van 75% naar de zaak.

Boekingen:

Brandstofkosten prive
aan bank

(via prive bankrekening)
Brandstofkosten prive
aan prive opname (of prive storting)

Dit geldt tevens voor alle auto-onderhoud en auto-kosten waar BTW mee gemoeid is!
Dus je zou dan de grootboeknaam kunnen wijzigen in autokosten prive.

Succes
__________________
Administratiekantoor Vening
http://www.administratie-vening.nl
http://nl.linkedin.com/in/hansvening
Met citaat reageren
  #10  
Oud 25 juli 2011, 22:43
Hans Vening Hans Vening is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 47
Standaard

Ohja de boeking aan het einde van het jaar is dan:

BTW te vorderen 19%
aan brandstofkosten prive
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Bijtelling bij een auto uit 1994 (zakelijk) i-1 Belasting 18 11 december 2009 04:09
Vragen bij opmaken eerste balans Ger1 Administratie 2 1 februari 2009 23:56
BTW aftrekken bij gedeeltelijk zakelijk gebruik walterh Belasting 1 13 januari 2009 00:16
Privéabonnement ook voor zakelijk gebruik jesse Administratie 6 13 augustus 2008 10:18
Privéauto zakelijk gebruiken: hoe kilometers administreren? m.slootweg Administratie 2 19 juni 2008 14:25


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon