Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 20 april 2009, 11:40
Pet's schermafbeelding
Pet Pet is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 9 augustus 2008
Berichten: 52
Standaard Royalties

Beste Lancelotters,

In november wordt mijn debuut uitgegeven. Het is niet per se een onderdeel van mijn bedrijf, maar ik heb er natuurlijk wel aan gewerkt en aangezien ik van beroep 'tekstschrijver/journalist' ben, past het binnen mijn werkzaamheden. Ik krijg bij het tekenen van het contract een niet-terugvorderbaar voorschot en na verschijning krijg ik uiteraard royalties per verkocht boek. Ook krijg ik voor iedere uitlening bij de bibliotheek een bedrag van de stichting Lira.

Dit zijn allemaal inkomsten, maar ik vraag me af op welke basis ik die krijg: particulier of als bedrijf. In het eerste geval kan ik de tijd die ik eraan besteed natuurlijk ook niet in mijn urenadministratie zetten, maar in het tweede geval kost het me misschien meer belastingafdracht? Ik zet hier een vraagteken achter omdat ik over deze aparte categorie echt geen idee heb, maar misschien kan iemand hier opheldering geven. Er zullen vast meer mensen zijn die boeken hebben uitgegeven.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 april 2009, 12:48
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Royalties

Dag Petra,

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje verbaasd was over je vraag. Aangezien je een tekstschrijver bent, horen boeken daar ook bij. Dit zijn gewoon inkomsten die je dus moet boeken op je bedrijf. Dat de inkomsten van een boek niet eenduidig zijn, doet daar niks aan af.

Ik verkoop ook regelmatig (onderdelen van) werk wat ik al eerder heb gemaakt. Ook daar moet ik extra tijd insteken, want het is vrijwel nooit zo dat ik direct wat van de plank kan pakken. Dat boek ik gewoon als inkomsten van mijn bedrijf en die uren natuurlijk ook. En ja, hoe meer je verdient, hoe meer belasting je betaald. Hoe je het ook boekt.

Gefeliciteerd trouwens!
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #3  
Oud 20 april 2009, 14:06
Pet's schermafbeelding
Pet Pet is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 9 augustus 2008
Berichten: 52
Standaard Re: Royalties

Oké, dat is mooi om te horen - dan kan ik de tijd die ik erin steek inderdaad gewoon rekenen bij mijn bedrijf. Voor mij is dat wel zo prettig omdat het behoorlijk wat tijd kost.

Ik had hier geen idee van aangezien royalties toch een ander soort inkomen zijn dan de reguliere facturen die je maakt. Belastingen blijven voor mij een lastig punt.

Dankjewel voor de felicitatie! Ik ben er heel blij mee, maar het is ook wel hartstikke spannend. Gelukkig duurt het nog even voor het allemaal écht zover is.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 20 april 2009, 14:30
Rene_S's schermafbeelding
Rene_S Rene_S is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 2 november 2007
Berichten: 87
Standaard Re: Royalties

Petra, gefeliciteerd! Even off-topic; waar ga je over schrijven?
__________________
Adviseur Prestatie Management

Gratis nieuwsbrief ontvangen met interessante items op gebied van Prestatie Management? Schrijf je in op www.predi.nl!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 20 april 2009, 15:17
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Royalties

Hej Petra,
ik schrijf fictie maar doe ik niet onder de vlag van mijn bedrijf. Eventuele royalties komen bij mij persoonlijk binnen.
De Lira betaalt trouwens niet per uitgeleend boek, maar hanteert een verdeelsleutel om het geld te verdelen. Als je pech hebt, krijg je niks.

Aan royalties heb je pas wat als je een bestseller schrijft. Voor 'sappelaars' zoals ik is een paar honderd Euro - als ik mazzel heb - mooi meegenomen. Kun je leuk een keer van uit eten.

Ik hoop van harte dat je een goede slag gaat slaan met je boek. Maar reken je (nog) niet rijk.

Ik ben ook erg benieuwd waar je boek over gaat. Is het fictie of non-fictie?

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 20 april 2009, 16:16
Pet's schermafbeelding
Pet Pet is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 9 augustus 2008
Berichten: 52
Standaard Re: Royalties

O, dus je kúnt het wel op persoonlijke titel doen? Dat moet ik dan toch nog maar eens goed gaan uitzoeken. Ik schrijf namelijk ook fictie, mijn boek valt onder de noemer chicklit. (Voor degenen die het niet kennen: dat zijn boeken voor en over jonge vrouwen, er is ook een site over op www.chicklit.nl.)

Ik reken me absoluut niet rijk. Ik krijg een voorschot en dat mag ik sowieso houden, maar voor de rest is het afwachten.

De informatie over de verdeelsleutel van de Lira is nieuw voor me. Ik weet pas net dat ik word uitgegeven, dus het is een hoop uitzoekwerk. Ik hoop wel dat ik daarmee een beetje mazzel heb!

Wat voor boeken schrijf jij zelf, Marlies? Als ik op jouw naam google, vind ik alleen wat oudere titels. Schrijf je tegenwoordig onder een pseudoniem?

Een van je oudere boeken is bij de bibliotheek te reserveren en dat heb ik zojuist gedaan. :-)
Met citaat reageren
  #7  
Oud 20 april 2009, 23:30
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Royalties

Gefeliciteerd met je debuut!
Heb je al getekend bij Lira? Denk daar goed over na. Er zit erg veel geld (en dan heb ik het niet over miljoenen, maar een paar miljard) bij Cedar (de overkoepelende instelling waar een groot aantal auteursrechtenorganisaties zoals Lira bij zijn aangesloten, waaronder CLIP) maar het grootste deel komt nooit bij de makers van werken terecht. Je geeft de exploitatie van je werk uit handen. Heb je een jurist naar de Lira-overeenkomst laten kijken?

Ik denk dat je meer hebt aan de deal met je uitgever (ik hoop een fatsoenlijk percentage inclusief een paar afspraken over wat ze met jou en je materiaal mogen doen).
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #8  
Oud 21 april 2009, 08:56
Rene_S's schermafbeelding
Rene_S Rene_S is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 2 november 2007
Berichten: 87
Standaard Re: Royalties

Citaat:
Ik denk dat je meer hebt aan de deal met je uitgever (ik hoop een fatsoenlijk percentage inclusief een paar afspraken over wat ze met jou en je materiaal mogen doen).
Kun je aangeven wat voor afspraken je aan kunt denken Erix? En wat een fatsoenlijk percentage is? (ik loop ook met het plan iets te gaan schrijven...)
__________________
Adviseur Prestatie Management

Gratis nieuwsbrief ontvangen met interessante items op gebied van Prestatie Management? Schrijf je in op www.predi.nl!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 21 april 2009, 09:17
Pentatext's schermafbeelding
Pentatext Pentatext is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 augustus 2008
Berichten: 361
Standaard Re: Royalties

Geweldig, dat je wordt uitgegeven. Dat vertrouwen heb je dus al gekregen van de profs

Ikzelf heb veel non-fictieboeken geschreven. Alles wat je krijgt aan royalty's is meegenomen. Het mooie is dat je jaren later nog geld ontvangt, als je geluk hebt en het boek langere tijd verkoopt natuurlijk. Bij mij gaat het onder zakelijk, maar dat regelt mijn boekhouder allemaal. De lastige kant vind ik dat je met royalty's ook een deel btw-vrije inkomsten hebt en je voorbelasting voor de btw niet meer helemaal terug kunt vragen, terwijl je ook niet meer precies weet hoeveel tijd je aan het schrijven hebt besteed (beetje ingewikkeld uit te leggen).

Wat de Lira betreft, daar heb ik alleen maar goede ervaringen mee. Ik weet niets van rechten die je afstaat, maar heb me er ook nooit zo in verdiept. Je krijgt wel degelijk geld over uitgeleende boeken, hoewel je dat ruim moet zien. Er worden van elk geschreven boek steekproeven genomen bij een aantal grote bibliotheken. En op het aantal aldaar uitgeleende boeken wordt vervolgens een verdeelsleutel toegepast.

Nu moet je inderdaad wel heel veel uitlenen om nog een behoorlijk bedrag te krijgen, je moet dan denken aan enkele euro's tot enkele honderden euro's voor een boek dat echt aan de lopende band wordt uitgeleend (gebeurt niet veel). Chicklit wil volgens mij wel, dat is een populair genre en zal het goed doen in bibliotheken.

Veel succes, het is best spannend allemaal, hč
__________________
Groetjes van Anna

Zie www.pentatext.nl
Met citaat reageren
  #10  
Oud 21 april 2009, 10:23
Pet's schermafbeelding
Pet Pet is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 9 augustus 2008
Berichten: 52
Standaard Re: Royalties

@erix
Voor zover ik heb begrepen, hoef je niet per se bij de Lira aangesloten te zijn om een leenvergoeding te krijgen. Je kunt ook gewoon je titels aanmelden. Dan kom je in hun bestand terecht en weten ze dat ze ernaar moeten kijken. Correct me if I'm wrong, maar zo ontwijk je geloof ik dat je rechten naar de stichting gaan. Ik wil ook mijn journalistieke werk daar aanmelden (oude stichting Nieuwswaarde zit nu ook in de Lira) aan het eind van dit jaar. Hoe dat allemaal in zijn werk gaat, zoek ik nog uit.

De uitgever werkt met een standaardcontract waarin staat dat je een voorschot krijgt dat je hoe dan ook mag houden en een percentage over ieder verkocht boek. Aan het begin zie je daar niets van omdat het voorschot ermee verrekend wordt, maar komt het er bovenuit, dan krijg je dat wel. Ik geloof dat deze afspraak heel gangbaar is en ik ben er dan ook blij mee.

@Rene
Wat leuk dat je er ook over denkt om te schrijven! Echt doen hoor, want het is sowieso al geweldig voor jezelf als je een manuscript weet te voltooien. Mocht het dan ook nog uitgegeven worden, nou... Dat is onbeschrijflijk. Zelfs voor een schrijver.

@Anna:
Hier in de bibliotheek doen chicklits van dezelfde uitgever het inderdaad goed. Ze zitten in de collectie, maar staan vrijwel nooit op de plank. Maar ik ga niet nu alvast roepen dat het met mijn boek ook zo zal zijn, dat is toch afwachten. Ik vind alles wat er gaat gebeuren superspannend. Wat zal de persklaarmaker zeggen? Hoe komt het omslag eruit te zien? Hoe zien mijn woorden eruit als ze gezet zijn? Hoe voelt het als mijn boek in de winkel ligt... Zo veel te beleven. Ik heb er zin in!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon