Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen Veel freelancers investeren in hun ontwikkeling, zowel vakinhoudelijk als zakelijk. Ze nemen niet meer elke opdracht aan, maar stellen ontwikkelingsdoelen en maken keuzes. Ze ontwikkelen zich gaandeweg steeds meer tot ondernemer of ze creëren nieuwe kennis en dienstverlening. Hoe blijf jij jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen? Een forum voor het delen van inspiratie, twijfels en praktische tips.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 februari 2006, 10:59
Isabelle's schermafbeelding
Isabelle Isabelle is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 187
Weblogartikelen: 8
Standaard Wie investeert wel eens in een training?

Zelf ben ik gek op opleidingen en trainingen. Ik heb een opleiding tot communicatietrainer gevolgd, studeer nu aan de Universiteit voor Humanistiek en ga vaak naar workshops op het gebied van leermiddelontwikkeling. Allemaal activiteiten die met de inhoud van mijn werk te maken hebben. Gek genoeg doe ik niet zoveel om mijn ondernemerschap te verbeteren. In die trainersopleiding was er wel een stukje over 'koud bellen' bijvoorbeeld, maar dat doe ik dus nooit. Toch denk ik dat ik nog wel wat te leren heb over de omgang met opdrachtgevers. Wat doe je als je vervelende feedback krijgt? Of als je iets gevraagd wordt, wat je eigenlijk niet wil, of je wilt je tarief verhogen maar je weet niet hoe je dat moet zeggen. Waar zouden jullie meer over willen leren?

Isabelle (moderator)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 24 februari 2006, 21:27
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Wie investeert wel eens in een training?

Ik heb de hele reeks startersworkshops gevolgd bij de KvK, voor ik startte als freelancer. Juridische zaken, financiën, administratie, the works. En nog een lusse cursus Verkoopvaardigheden.

Na de start heb ik een paar cursussen gevolgd: Effectief adviseren, 80/20-principe (time-management), Application Service Providing (ICT-vakinhoudelijk), Didactische vaardigheden. En een cursusreeks "Leidinggeven voor informatici". Maar niets aan ondernemerskwaliteiten.

Wat zou ik nog willen leren? Nou, in cursusvorm niet zoveel meer eigenlijk. Misschien wel iets in de sfeer van intervisie / action learning. Bijvoorbeeld om de balans te vinden tussen meer nieuwe spannende dingen ondernemen en focussen op kernactiviteiten. Of om door te starten / verder te groeien. Denk aan het verhaal van Gerber, personeel, of natuurlijk een beursgang
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 25 februari 2006, 10:27
oomph
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Wie investeert wel eens in een training?

Toen ik voor de eerste keer startte (in 9) kreeg ik een ondernemersvaardigheden cursus kado van meneer overheid.
Studie informatica en introductie bedrijfskunde zijn eigenlijk postdoc opleidingen, maar daar heb ik wel in geïnvetseerd.
Straks een workshop acquisitie van een dag, als dat een succes is doe ik misschien wel een vervolg daarvan.
Maar mijn vakinhoudelijke kennis houd ik vooral up to date met het internet en met lezen van boeken. Zaken die ik aan ondernemen 'lastig' vind besteed ik uit (boekhouding!).
Ik kan eigenlijk geen dingen verzinnen waar ik nu nog in zou willen investeren.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 13 maart 2006, 14:39
Isabelle's schermafbeelding
Isabelle Isabelle is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 187
Weblogartikelen: 8
Standaard Re: Wie investeert wel eens in een training?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene
Denk aan het verhaal van Gerber, personeel, of natuurlijk een beursgang
Wat is het verhaal van Gerber ook alweer? Je hebt het er al eerder over gehad hè?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 13 maart 2006, 15:31
olaf olaf is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 maart 2006
Berichten: 46
Standaard Re: Wie investeert wel eens in een training?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Isabelle
of je wilt je tarief verhogen maar je weet niet hoe je dat moet zeggen. )
Je kan ook een brief sturen hierover, mensen vinden het eerst vervelend, maar snappen het wel. Alles wordt toch duurder?

Ikzelf heb in mijn algemene voorwaarden staan dat ik mij het recht voorbehoud om de prijzen jaarlijks aan te passen. Voor mijzelf maakt dat het wel makkelijker om het tarief op te hogen.
__________________
Olaf van der Linden
Met citaat reageren
  #6  
Oud 13 maart 2006, 15:54
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Wie investeert wel eens in een training?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Isabelle
Wat is het verhaal van Gerber ook alweer?
Het is een veel gelezen boek. In het Nederlands met spelfout in de titel vertaald als: De Succes Factor (ondertitel: waarom de meeste kleine ondernemingen niet functioneren en wat er aan gedaan kan worden), Michael E. Gerber, uitgeverij Elmar, 1997. Het wordt zo vaak getipt, dat ik het Engelstalige boek per abuis twee keer gekocht heb en daarnaast de Nederlandse vertaling.

Het is alweer een tijdje geleden dat ik het gelezen heb, maar...

Gerber bepleit om een bedrijfsmodel op te bouwen, dat door anderen kan worden uitgevoerd. Zo werk je als ondernemer aan je bedrijf, in plaats van erin. Je ontwikkelt een formule en schaalt die op, door meerdere vestigingen te openen of het te franchisen (andere ondernemers de formule in hun omgeving te laten uitvoeren). Eventueel verkoop je de hele toko. Uiteindelijk kun je als oprichter/ondernemer de hele dag uitslapen en toch zakelijk succes hebben.

Dat idee.

Dat is een heel andere benadering dan wat de meeste freelancers doen. Die creëren in feite een baan voor zichzelf. In het eigen bedrijf weliswaar, zonder hiërarchische baas, maar verder is het hard werken om uiteindelijk niets over te houden dan het maandelijks inkomen. Zoals Gerber zegt, een baan kun je niet verkopen, want wie koopt er nou een baan?
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 15 maart 2006, 13:29
Isabelle's schermafbeelding
Isabelle Isabelle is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 187
Weblogartikelen: 8
Standaard Re: Wie investeert wel eens in een training?

Ja maar hoe doe je dat als je dienst zo persoonlijk is? Ik ken het idee wel hoor. Die Karin Romme van het boekje Calimeromarketing heeft dat ook boek van Gerber duidelijk ook gelezen. Toen ik dat las, heb ik er ook al over na zitten denken. Volgens mij is het makkelijker als je een product hebt gemaakt. Bijvoorbeeld een reeks trainingen waarvan de draaiboeken en materialen op de plank liggen en die door een ander kunnen worden uitgevoerd. En ons werk is zo gebaseerd op de kennis en ervaring die in ons hoofd en hart is opgeslagen. Hoe draag je dat op een efficiënte manier over op werknemers?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 15 maart 2006, 13:39
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Wie investeert wel eens in een training?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Isabelle
Ja maar hoe doe je dat als je dienst zo persoonlijk is?
Misschien als Bram Moscowitz? Je gaat in RTL Boulevard zitten voor de pr en beeldvorming en laat het eigenlijke werk doen door advocaten in je kantoor en hun assisten en juridisch secretaresses.
__________________
René
Met citaat reageren
  #9  
Oud 15 maart 2006, 15:38
olaf olaf is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 maart 2006
Berichten: 46
Standaard Re: Wie investeert wel eens in een training?

én 700 euro per uur vragen
__________________
Olaf van der Linden
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wel of niet een AOV? forumbeheerder Al die andere praktische dingen 71 29 oktober 2010 09:29


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:06.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon