Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 3 september 2007, 22:49
Ys3 Ys3 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 20 mei 2007
Berichten: 67
Standaard Billability berekenen

Hallo,
Even praktisch vraagje. Hoe bereken je je billability?
Neem je echt ál je uren mee? (wat me op zich logisch lijkt)
Ik heb namelijk ook al een aantal keer gehoord dat je bijvoorbeeld je reistijd niet mee hoeft te rekenen.
Wie helpt me uit de brand?
Groet, Yvonne
Met citaat reageren
  #2  
Oud 4 september 2007, 08:43
mimamaartje's schermafbeelding
mimamaartje mimamaartje is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 30 januari 2006
Berichten: 153
Standaard Re: Billability berekenen

En wat is dat dan en voor wie moet je dat berekenen? Ik hoor de term namelijk voor het eerst .
Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 september 2007, 09:48
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Billability berekenen

Je billability (sponsored by Huggies ) is een ander woord voor de tijd dat je declarabel werkt. M.a.w. de uren die direct gerelateerd zijn aan omzet of het werken voor een klant. Je hebt ook je overhead-uren (voorbereiden, op pad zijn, research doen, een vakblad lezen, je printerpapier bijvullen en je pennenbakje uitstoffen). Tegenover laatste categorie staan geen verdiensten, je kunt helaas niemand factureren.

Het blijft altijd een beetje lastig te bepalen wat wel en niet declarabel is, want veel tijd zit in een grijs gebied. Research voor een opdracht? Congresbezoek in het kader van een klus? Reistijd? Pas als je die uren ook op de factuur van die klus kunt zetten, zijn ze billable of declarabel. Anders zijn het investeringen die je doet; soms direct gerelateerd aan een klus (maar desondanks niet declareerbaar), soms als indirecte investering met het oog op marketing, reclame, netwerken, kennisvermeerdering, persoonlijke ontwikkeling.

Idd, wat wil je met het kengetal bereiken? Waarom wil je het weten? Gaat het er om wat je op de factuur kunt zetten (dat hangt af van de afspraken die je met de klant maakt) of gaat het om het registreren van tijd voor je uren-criterium (zelfstandigenaftrek etc)? Of wil je weten hoeveel procent je declarabel werkt (nice to know)?
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 6 september 2007, 00:05
Ys3 Ys3 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 20 mei 2007
Berichten: 67
Standaard Re: Billability berekenen

Haha, zo ingewikkeld is het allemaal niet hoor.
In mijn werk is het vrij duidelijk wat ik wel en wat ik niet kan doorberekenen aan de klant.
Ik wil het puur voor mezelf berekenen, omdat ik benieuwd ben hoe de verhoudingen nu precies liggen tussen de uren die ik aan mijn zaak besteed.
En aangezien ik benieuwd was wat nu 'standaard' is om mee te nemen in je berekening...kwam mijn vraag.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Reiskosten OV doorbelasten: hoe BTW berekenen? falco Administratie 9 23 april 2008 15:21
Lange reistijd naar opdrachtgever: wat en hoe te berekenen? Black Knight Al die andere praktische dingen 9 21 juni 2007 16:53
uurtarief berekenen wilco Al die andere praktische dingen 7 13 juli 2006 19:45


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:16.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon