Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 februari 2007, 22:54
klusmarie klusmarie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 februari 2007
Berichten: 18
Standaard btw algemeen

Beste lezers,

Allereerst petje af voor deze geweldige site met werkelijk terzake doende informatie. Ik ben al een tijde aan het meelezen en vraag me inmiddels het volgende af: is er ergens een lijst te vinden van zaken/ diensten die met de btw te verrekenen te zijn. Het lijkt me zo handig om een soort van checklist te hebben cq samen te stellen die als houvast zou kunnen dienen. Bestaat deze wellicht al? Zo ja waar?

Met vriendelijke groet,
Marianne
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 februari 2007, 23:36
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: btw algemeen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door klusmarie Bekijk bericht
is er ergens een lijst te vinden van zaken/ diensten die met de btw te verrekenen te zijn.
Het enige dat je met de af te dragen btw mag verrekenen is de betaalde btw op inkopen. Of bedoel je iets anders?
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 februari 2007, 12:14
klusmarie klusmarie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 februari 2007
Berichten: 18
Standaard Re: btw algemeen

Beste Rene,

Hartelijk dank voor de reactie. Ik zat eigenlijk te denken aan een lijstje zoals:

benzine voor de zakelijke kilometers,
openbaar vervoer,
telefoonkosten (ook abonnement eigenlijk?)
internetkosten enz.


Ik heb altijd het gevoel met de btw dat ik posten over het hoofd zie die collega's wellicht al standaard doorvoeren, maar waar ik gewoon niet aan denk. Misschien herkennen andere forumleden dat ook wel. Als er nou een checklist komt van bijvoorbeeld inkopen die anderen met de btw verrekenen, kan iedereen voor zich daaruit afleiden of dat wellicht een post is die ook op hem betrekking heeft.

Hartelijke weekendgroet,
Marianne
Met citaat reageren
  #4  
Oud 24 februari 2007, 13:23
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: btw algemeen

Het gaat niet om de BTW, het gaat allereerst om kosten die je mag aftrekken, zakelijke kosten dus en kosten met een gemengd karakter. De belastingdienst geeft aan wat wel en niet aftrekbaar is en in hoeverre.

De BTW die je over deze zakelijke kosten betaalt, kan je verrekenen met de BTW die je zelf in rekening brengt. Er is dus geen BTW lijstje, je moet uitgaan van zakelijke kosten.

Wel zien veel ondernemers de btw op hun brandstofkosten (alleen zakelijke kilometers) en de btw van auto-onderhoudskosten (pro rata zakelijke km's) over het hoofd, omdat ze vaak alleen 19 ct/km voor de zakelijk gereden kilometers als kosten opvoeren.
Parkeerbonnen mogen weer niet als zakelijke kosten worden gezien (zitten al in die 19ct) en de onderhouds- en brandstofkosten zelf evenmin.
Dat is dus een voorbeeld van kosten die je niet mag aftrekken als je 19ct/zakelijke km hanteert, maar de BTW van beide kosten wel. Bedoel je dit soort kostensoorten?

Voor alle andere kosten zijn criteria opgesteld door de belastingdienst (ook van belang voor prive telefoonabonnement/aansluiting etc), maar een goede accountant haalt voor jou het onderste uit de kan .
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 24 februari 2007, 15:36
martijn martijn is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 mei 2006
Berichten: 29
Stuur een bericht via MSN naar martijn
Standaard Re: btw algemeen

hoi marianne,

bedoel je dit linkje, http://www.lancelots.nl/forum/showthread.php?t=208 niet?

groetjes martijn
Met citaat reageren
  #6  
Oud 24 februari 2007, 15:42
klusmarie klusmarie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 februari 2007
Berichten: 18
Standaard Re: btw algemeen

Hoi Erix,

Ja, dat soort dingen als de btw op brandstofkosten, bedoel ik. Het creatief intrepreteren van zakelijke kosten, hoewel je er daar weer niet mee bent omdat zakelijke kosten en btw elkaar niet geheel dekken. Als ik met een opdrachtgever ga eten kan ik de btw over dat etentje niet verrekenen, terwijl ik het etentje wel weer kan aftrekken van de inkomstenbelasting. Dat soort dingen en daar dan een checklist van. Bestaat dat denk je? Ik vind de belastingregels zo abstract hierover. Heb ik gisteren nog de btw almanak van Kluwer doorgespit, maar die laat je toch ook maar een beetje zwemmen. Vind ik althans.

Hartelijke groet,
Marianne
Met citaat reageren
  #7  
Oud 24 februari 2007, 15:46
klusmarie klusmarie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 februari 2007
Berichten: 18
Standaard Re: btw algemeen

Hoi Martijn,

Nou inderdaad. Zo'n lijstje en dan stáát dat hier gewoon! Echt geweldig. Chapeau voor het initiatief van Rene.
Nog even voor alle zekerheid: dus de btw die je over al deze kosten betaalt, kun je verrekenen met de btw?

Hartelijke groet, Marianne
Met citaat reageren
  #8  
Oud 24 februari 2007, 18:13
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: btw algemeen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door klusmarie Bekijk bericht
de btw die je over al deze kosten betaalt, kun je verrekenen met de btw?
BTW op eten en drinken in de horeca mag je niet terugvragen. En er zijn speciale regels voor gemengd gebruik (bijv. een auto die je privé en zakelijk gebruikt).

Maar verder is de basisregel: als het zakelijke kosten zijn dan mag je de btw terugvragen (verrekenen).
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Reiskosten OV doorbelasten: hoe BTW berekenen? falco Administratie 9 23 april 2008 15:21
Recensies en BTW Mark Sluymers Belasting 14 5 februari 2007 16:30
geen BTW op factuur carsten888 Administratie 25 3 september 2006 22:59
BTW wel of niet op factuur alfred Administratie 0 14 mei 2006 21:43
Geen BTW-nummer, wel BTW rekenen? aadwagner.nl Belasting 2 30 maart 2006 07:31


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon