Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 juli 2012, 15:46
Timothy Timothy is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 juli 2012
Berichten: 4
Standaard Sparen in een stamrecht / pensioen BV?

Hallo allemaal,

Allereerst wil ik even kwijt dat ik al erg vaak een heel eind verder ben geholpen door berichten die hier op het forum te vinden waren. Enorm bedankt voor dat

Zal even kort mijn situatie uitleggen. Ik heb een eenmanszaak en ik ben mede-eigenaar van een VOF. Daarnaast ben ik nog part-time in loondienst. Nu ben ik en zijn we aan het overwegen om het allemaal om te laten zetten naar BV's. Echter overweeg ik eigenlijk om al mijn inkomsten vanuit deze VOF en eenmanszaak (mogelijk dus BV's binnenkort) op te gaan sparen omdat ik met het part-time salaris ruimschoots kan rondkomen. Ik wil dus het liefst dit geld (nog) onbelast van loonbelasting bewaren tot ik het nodig heb (kan over 20 jaar zijn maar mag ook later).

Als het BV's worden dan moet ik mijzelf op de loonlijst zetten van mijn management/holding BV. Omdat ik dan DGA ben moet ik mijzelf op de loonlijst zetten en moet ik (als ik het goed heb) 41k aan mijzelf uitkeren. Ik wil dit juist bewaren voor later.

Ik vroeg mij af of iemand hier kan vertellen of het mogelijk is om een BV op te richten bijvoorbeeld een pensioen of stamrecht BV waar ik gewoon jaarlijk alle winst naar toe overmaak en mijzelf niet op de loonlijst hoef te zetten? Of moet ik altijd die 41k aan mijzelf gaan uitkeren?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 juli 2012, 16:31
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Je zult voor de arbeid die je verricht voor de bv's een beloning (lees gebruikelijk loon) moeten ontvangen. Als jij ook maar parttime in die bv's werkt kan dat lager soms lager zijn als 42.000 euro (2012)

Je kunt niet zomaar alle winst (zelfs niet een groot deel ervan) aanmerken als pensioen voor later, althans niet fiscaal gefaciliteerd. Kortom je zult een salaris aan je zelf moeten uitkeren of je krijgt te maken met een fictieve loonheffing, daarbij betaal je geen salaris uit maar betaal je wel de loonbelasting. over het (dan) fictieve gebruikelijk loon van 42.000 euro.

Je kunt wel besluiten het netto loon niet aan jezelf uit te keren, hierdoor ontstaat er een schuld van jou bv aan jou en ze moet daar ook een redelijke rentevergoeding op uitkeren. Dit geld kun je tzt belastingvrij uit de bv halen want daar heb je al inkomstenbelasting over betaald in het jaar dat het salaris was.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 juli 2012, 16:47
Timothy Timothy is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 juli 2012
Berichten: 4
Standaard

Bedankt voor je reactie Roel!

Stel nou dat ik totaal geen werkzaamheden zou verrichten, zoals nu bij de vof het geval is bijvoorbeeld, moet ik dan nog steeds loon uitkeren? Kan ik niet gewoon alleen aandeelhouder zijn en het geld niet uitkeren als dividend?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 juli 2012, 19:04
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Als je geen werkzaamheden verricht dan ben je alleen (groot)aandeelhouder en geen directeur-grootaandeelhouder dus dan geld de DGA gebruikelijk loon regeling niet.

Er is zelfs een ondergrens van 5.000 euro, als je bijna geen werkzaamheden doet of alleen kleine hand en span diensten die minder als 5.000 euro waard zouden kunnen zijn dan kun je dit loon ook achterwege laten.

Je kunt het geld dan prima in de bv laten zitten en het dividend nog niet uitkeren daar ligt dan nog een aanmerkelijk belang claim op van 25% zodra je dat gaat uitkeren, maar je kunt dat dividend dus uitstellen.

Als je geld gaat oppotten is het wel belangrijk dat je de onderlinge aansprakelijkheid tussen de bv's goed scheid of beter zorgt dat jou persoonljke holding niet aansprakelijk is of gehouden kan worden door een van de werkmaatschappijen en een persoonlijke holding is wel belangrijk om je vermogen van de risico's te kunnen scheiden. (dus bijv de holding niet mee laten tekenen voor leningen van de werkmaatschappij)

JE wilt natuurlijjk niet dat jij lekker 20 jaar lang winsten opspaart in een werkmaatschappij en in het laatste jaar krijgen ze een claim aan de broek van X ton die word toegekend want dan ben jij je spaarcentjes kwijt..

Als je de jaarlijkse winsten op verantwoorde wijze (afromen mag, uitbenen niet) naar jou persoonlijke holding brengt dan is dat geld relatief veilig als het in jou holding zit, ook als er een claim komt.. maar daarvoor is wel belangrijk dat je met een adviseur een goede structuur opzet en ook regelmatig checkt of die structuur en de statuten en feitelijke dagelijkse handswijzen nog aansluiten bij het beoogde doel (veilig stellen van vermogen)
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 juli 2012, 20:33
Timothy Timothy is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 juli 2012
Berichten: 4
Standaard

Wederom enorm bedankt voor je reactie

Is die ondergrens van € 5.000 per BV of in totaal per persoon en is het omzet of winst? Anders kan je 20 BV's oprichten en zo een ton per jaar "sparen". Zo zal het wel niet zijn neem ik aan?

Over de bv-holding structuur zal ik binnenkort eens een gesprekje voor inplannen met de accountant. Neem aan dat ik dan een management holding zal hebben die 1/3 aandeel heeft in wat nu een VOF is en volledig eigenaar is van wat nu mijn eenmanszaak is.

En een BV waar geen activiteiten worden verricht houdt in dat er geen geld binnenkomt toch?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 17 juli 2012, 13:35
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

nou 20 bv's met 5000 euro is de belastingdienst niet echt bang voor hoor.. heeft iets met kosten en baten te maken.. het aanhouden van een bv veroorzaakt ook de nodige kosten, denk eens aan 20 administraties, 20 (verplichte) jaarraakeningen, 20 vpb aangiftes

Een holdingstructuur is het meest gebruikelijk en geeft flexibiliteit, in jou geval is advies wel strikt noodzakelijk omdat je zowel je eenmanszaak als je vof aandeel wilt omzetten. Je zult moeten gaan bekijken wat de voordeligste manier is om om te zetten.
Een bijna standaard situatie is dat je je eenmanszaak zonder fiscale stakingswinst (geruisloos) omzet in een bv, die bv word dan de holding en de eenmanszaak activiteiten, laat je "uitzakken/doorzakken" naar een nieuwe werkmaatschappij.

In jou geval moet je bekijken wat fiscaal het verstandigst is bij het omzetten van de bedrijven naar bv's en of dat in beide gevallen kan zonder fiscaal af te rekenen over de waarde van de bedrijven op dit moment.

Ik zou op korte termijn een afspraak maken met je accountant want het is nu komkommertijd in accountantsland dus hebben ze de tijd voor je, ook kan het nuttig zijn voor 1 oktober de keus te maken met terugwerkende kracht om te zetten, je kunt namelijk je eenmanszaak (en de vof ook) met terugwerkende kracht per 1 januari 2012 omzetten in een bv als je voor 1 oktober een intentieverklaring voor de omzetting hebt ingediend bij de belastingdienst.
Of je dat moet doen hangt af van de (verwachte) resultaten over 2012 en of het dus fiscaal gunstig is.

Jou opmerking over een bv zonder activiteiten heeft geen inkomsten begrijp ik niet helemaal.

Uiteraard als je een werkmaatschappij hebt waar je niks verkoopt of doet heeft geen omzet en geen inkomsten, maar dat bedoel je denk ik niet.

Als je doelt op de holding die de aandelen in de werkmaatschappij heeft, dan klopt het niet, die holding is namelijk aandeelhouder en aandeelhouders worden uit de winst van de werkmaatschappijen beloond met dividend en dat dividend is meestal vrijgesteld van belasting zolang het in de holding blijft, de werkmij heeft namelijk al vennootschapsbelasting betaald over de winst en de nettowinst mag vrij besteed worden.

Jij bent weer aandeelhouder van de holding dus als jij inkomsten nodig hebt dan keer je dividend uit aan jezelf en moet dan 25% betalen. En als je vanuit de holding werkzaamheden verricht voor de werkmaatschappijen dan zul je ook een salaris vanuit de holding moeten uitkeren en dan breng je normaal gesproken weer een management fee in rekening aan de werkmaatschappijen voor het verrichte werk. Beiden (de fee en het salaris) moet in verhouding zijn tot de verrichte werkzaamheden.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 24 juli 2012, 23:45
Rudi's schermafbeelding
Rudi Rudi is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 juli 2012
Berichten: 10
Standaard

Daarnaast kun je vanaf 1 oktober je EZ en je VOF goedkoper laten inbrengen in je BV + je hebt na 1 oktober ook geen verplichte storting meer nodig bij de oprichting van een nieuwe BV van EUR 18.000.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Klanten opbouw miqq Freelancepraktijk starten 12 11 februari 2016 07:54
Vragen over verzekeringen Daniella Al die andere praktische dingen 3 2 februari 2010 12:59
Uitsluiting van VAR WUO? Jan16 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 5 februari 2009 19:18
Zijn dit aanvaardbare voorwaarden? jazzvb Omgaan met opdrachtgevers 6 23 januari 2009 22:03


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon