Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Actueel > Nieuws - Voor en door freelancers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Nieuws - Voor en door freelancers Op het freelancersvlak wil er nog wel eens wat veranderen. Lancelots verzamelt het belangrijkste freelancenieuws. Iedereen in het forum mag zich als nieuwsjager opwerpen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 30 mei 2008, 16:34
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard ICT-freelancers kampen met negatief imago

Het ICT-vakblad Computable meldt dat freelancers in de branche een negatief imago hebben. Wat zijn zoal de klachten?
  • Ze hoppen gemakkelijk van de ene naar de andere klus, ook midden in een project, voor een paar euro extra op het uurtarief.
  • Opdrachtgevers denken dat ze grote financiële risico's lopen door het inhuren van freelancers (dat zijn waarschijnlijk de opdrachtgevers die de VAR niet kennen, een gezagsverhouding creëren en/of mensen zeer lang full-time inhuren).
  • Een intermediair zegt dat ze met freelancers vaker discussies hebben over afspraken in het contract (maar misschien bedoelt hij: bij het onderhandelen over het contract; en dan vraag ik me af wat er in hun contracten staat).
  • Ze verhogen gedurende een opdracht opeens hun tarief (dat vind ik inderdaad een no-no).
__________________
René
Met citaat reageren
  #2  
Oud 30 mei 2008, 17:26
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: ICT-freelancers kampen met negatief imago

zozo .. lekker, ik heb hieronder mijn ervaringen / gang van zaken vermeld


  • Ze hoppen gemakkelijk van de ene naar de andere klus, ook midden in een project, voor een paar euro extra op het uurtarief.
  • Het is normaal dat je meerdere klussen tegelijk doet, zolang je je aan deadlines en milestones houd zie ik het probleem niet voor de klant.

  • Opdrachtgevers denken dat ze grote financiële risico's lopen door het inhuren van freelancers (dat zijn waarschijnlijk de opdrachtgevers die de VAR niet kennen, een gezagsverhouding creëren en/of mensen zeer lang full-time inhuren).
  • Nooit meegemaakt

  • Een intermediair zegt dat ze met freelancers vaker discussies hebben over afspraken in het contract (maar misschien bedoelt hij: bij het onderhandelen over het contract; en dan vraag ik me af wat er in hun contracten staat).
  • Dat vraag ik me ook af, het zal wel over intellectueel eigendom en aansprakelijkheid gaan ..

  • Ze verhogen gedurende een opdracht opeens hun tarief (dat vind ik inderdaad een no-no).
  • Lekker, als ik dat deed had ik nu een krantenwijk denk ik .. Afspraken, zeker financiele, dien je vantevoren te maken, overeen te komen en te ondertekenen/goedkeuren. Of het nu uurtarieven of fixed price is, maar ook goed zeggen wat er wel en niet wordt geleverd en dat de ( fianciele ) concequenties zijn bij meerwerk.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 3 augustus 2008, 12:51
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: ICT-freelancers kampen met negatief imago

Goh, ik herken die punten helemaal niet eerlijk gezegd. Een zorgenpuntje dat ik wel regelmatig bij opdrachtgevers tegenkom is hoe het zit met vervanging ivm ziekte of vakantie. Inmiddels heb ik dat via mijn netwerk ondervangen, dus ook die twijfel is weggenomen ;-)

Bart
Met citaat reageren
  #4  
Oud 29 september 2008, 23:42
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: ICT-freelancers kampen met negatief imago

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bastia Bekijk bericht
Hoi


In het huidige klimaat zie juist steeds meer ICT werk richting India verhuizen, en wordt het voor ICT freelancers moeilijker om tarieven boven de 65-70 euro te hanteren. In de toekomst zullen de opdrachten denk ik ook niet meer voor het oprapen liggen.
ik hoor van velen dat indiers goed werken als je ( in mijn vakgebied ) op de pixel nauwkeurig verteld hoe en wat ... de vraag is dan is het je die moeite en kosten wel waard ?

Even een zijstapje naar je eigen forum, is het niets om google ads IN je topics te gooien?
http://www.ramonfincken.com/34/PHP+c...oogle+ads.html
Met citaat reageren
  #5  
Oud 30 september 2008, 18:22
Maarten Versteeg's schermafbeelding
Maarten Versteeg Maarten Versteeg is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 september 2007
Berichten: 5
Standaard Re: ICT-freelancers kampen met negatief imago

Veel ICT-ers werken via een van de grote detacherings- of bemiddelingsbureau, zoals, ik noem een dwarsstraat, MichaelPage. Wanneer de eindklant na een periode (bijvoorbeeld een kwartaal) de opdracht wil verlengen omdat de klus nog niet af is, wordt meestal contact gezocht met het bureau.

Ik vind het dan niet per definitie verkeerd dat de ICT-er bij het bureau een nieuwe prijs wil bedingen. Ik zou er dan wel op aansturen dat de eindklant dezelfde prijs betaalt, en dat de marge van het bureau wordt verlaagd. Het verlengen van een contract kost het bureau immers minder tijd (omdat de relatie al goed is) dan het zoeken en bemiddelen van een nieuwe ZZP.

Het ene bureau is daar wat spastischer in dan het andere. Zo zijn er voorbeelden van bureaus die interne procedures hebben om altijd 25% bovenop het tarief van de freelancer te gooien. Sommige 'accountmanagers' vinden het eng om dergelijke procedures intern ter discussie te stellen, zelfs als het om een procentje meer of minder gaat.

Wat denk ik een achterliggende oorzaak is, is dat sommige ICT-ers minder sterk zijn in hun communicatie. De wijze van onderhandelen komt dan wat onhandig over of 'uit de lucht vallen'. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit gehoord dat deze klacht speelt bij freelance marketeers, terwijl die in feite in dezelfde soort situaties terecht komen.

Een tip is om vooraf met een bureau te bespreken welke marge ze in het eerste contract hanteren en vast te leggen dat er bij een verlenging van het contract nieuwe afspraken gemaakt moeten worden.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Freelancers en ICT Planet-Online Marktplaats 0 24 mei 2007 14:45
Veilig groeien met freelancers Isabelle Omgaan met opdrachtgevers 11 14 april 2007 22:45
Met meerdere freelancers één bedrijfsnaam? Jenny Al die andere praktische dingen 9 27 februari 2007 23:07
Marktplaatsen met opdrachten voor freelancers René Marketing en acquisitie 18 21 mei 2006 22:34


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:17.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon