Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 oktober 2007, 15:11
Mijntje Mijntje is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 oktober 2007
Berichten: 2
Question Zoveel vragen, nu nog de antwoorden...

Beste mensen, volledig vers geregistreerd kom ik hier vast en zeker met vele vragen die al talloze keren gesteld zijn. Zelf zie ik door de bomen het bos even niet meer en ik hoop dat mensen bereid zijn om mijn verhaal te lezen en me een handje op weg te helpen.
Ik ben een vrouw dus heb ´wellicht´ veel woorden nodig .

Op dit moment ben ik in loondienst (parttime) en dit wil ik absoluut behouden als mijn hoofdinkomsten. In de afgelopen jaren zijn mij echter vanuit mijn netwerk geregeld klusjes aangeboden. Tot nog toe vond ik het veel ´geregel en had een vaste baan de prioriteit en heb ik deze klussen afgeslagen.

Nu ben ik, samen met een collega (ook parttime in loondienst), benaderd voor een klus: het verzorgen van een training. Vandaag een kennismakingsgesprek gehad en ze willen -in principe- met ons in zee. Hartstikke leuk, wij weten wat we doen en zijn het eens over de inhoud. Nu is ons gevraagd een offerte en een plan op te stellen.

Tja, en dan de vragen die daaruit voortvloeien... Het komende jaar (en daarna) blijf ik absoluut in loondienst. Ik verwacht zo´n 16-24 uur per maand ´bij te klussen´. De inschatting is lastig, want ik verwacht dat er meer uit voort kan komen. Maar ik heb met mezelf afgesproken dat dit het maximale gaat worden het komende jaar.

* Wie helpt mij wijs te worden uit welke vorm?
Ik heb gestudeerd maar kom er toch niet uit op de KvK-site. Freelance, zelfstandig ondernemer, VOF, maatschap¨, etc., ik kan er weinig van brouwen... Ook heb ik ergens iets gelezen over een bepaald aantal uren per jaar en niet inschrijven. Pfff.... Hoe bepaal ik in hemelsnaam wat wanneer financieel gezien het handigst is?
* Ik denk dat het verstandig is om mij alleen in te schrijven en mijn partner ´in crime´ apart. Zij heeft andere prioriteiten en zal het waarschijnlijk bij deze klus laten. Maar is dit apart inschrijven wel handig of snijden we onszelf dan financieel gezien in de vingers? Het is wel lastig, want wij gaan de training volledig samen verzorgen...
* Klopt het dat inschrijving bij KvK automatisch gepaard moet gaan met inschrijven Belastingdienst? Of hangt dit ook weer van de vorm af?

Mijn hoofd loopt over. Ik probeer het koel te houden en laat het even bij deze vragen. Ik kijk uit naar reacties van jullie kant en beantwoord vragen uiteraard graag.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 oktober 2007, 15:44
Moderator Moderator is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 30 oktober 2006
Berichten: 29
Standaard Re: Zoveel vragen, nu nog de antwoorden...

Hoe het zit met het aantal uren en inschrijven bij de kvk, dat weet ik niet. Dat moet je even vragen. En natuurlijk moet je je dan apart inschrijven als jullie maar een keer iets samen doen.

En freelancer of ondernemer zijn eigenlijk alleen maar termen. Dus daar zou ik me niet zoveel van aantrekken.

Ondernemer voor de btw ben je (nog) wel. (Dit gaat binnenkort veranderen, dan vallen training en scholingsactiviteiten onder het nultarief. Hoef je nu niets mee, maar houd het in de gaten.)
Ondernemer voor de inkomstenbelansting ben je waarschijnlijk niet. Daarvoor werk je te weinig uren als zelfstandige. Dat betekent dat je als je een var zou aanvragen, je in aanmerking komt voor een VAR ROW (resultaat uit overige werkzaamheden).

Op Lancelots kun je overigens zelf alle informatie vinden die je nodig hebt, Bijvoorbeeld over een losse freelanceklus aannemen en een stappenplan voor de eerste maand.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 21 oktober 2007, 12:08
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Zoveel vragen, nu nog de antwoorden...

Als je partner in crime geen voornemens heeft verder te gaan als ondernemer, moet je nooit een VOF beginnen (of andere vormen van samenwerking).

Wim
Met citaat reageren
  #4  
Oud 21 oktober 2007, 12:32
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Zoveel vragen, nu nog de antwoorden...

Zelf heb ik heel veel nuttige informatie gekregen van de Kamer van Koophandel. Bij de inschrijving ben ik prima voorgelicht en is me veel uitgelegd, bovendien kun je daar je vragen spuien. Voor de kosten hoef je het niet te laten, een jaarlidmaatschap ligt rond de 50 Euro.
Ik heb vervolgens ook meegedaan aan een cursus van 1 dagdeel "starten als ondernemer", kosten (voor leden) 30,00 Euro. Juist door het interactieve karakter van deze bijeenkomst heb ik daar een antwoord gekregen op vrijwel al mijn vragen.
Je vragen over de Belastingdienst worden bij je inschrijving meteen beantwoord. Overigens kun je je niet "inschrijven" bij de Belastingdienst, maar vraag je een BTW-nummer aan. In een aantal gevallen gaat dat in een moeite door bij de KvK, soms moet je daarvoor nog apart naar de Belastingdienst.

Succes!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 21 oktober 2007, 13:42
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Zoveel vragen, nu nog de antwoorden...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjbaart Bekijk bericht
Overigens kun je je niet "inschrijven" bij de Belastingdienst, maar vraag je een BTW-nummer aan.
Even pietlutten: je meldt een startende onderneming aan.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 21 oktober 2007, 13:45
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Zoveel vragen, nu nog de antwoorden...

Helemaal gelijk.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 22 oktober 2007, 07:19
Mijntje Mijntje is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 oktober 2007
Berichten: 2
Standaard Re: Zoveel vragen, nu nog de antwoorden...

Thx heren! Gaandeweg worden dingen steeds duidelijker. Ik kom ongetwijfeld terug met meer vragen. Ga nu weer even omschakelen naar mijn andere baan .
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Nog steeds geen BTW nr ontvangen;) Anoniem Belasting 15 29 oktober 2007 12:21
Lastige vragen VAR Mark Sluymers Al die andere praktische dingen 7 22 mei 2007 23:01
nog even voorstellen.. wilco Marktplaats 3 15 oktober 2006 20:32


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:08.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon