Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Prev Vorig bericht   Volgende bericht Next
  #1  
Oud 19 maart 2009, 22:44
mdt mdt is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 augustus 2008
Berichten: 8
Question Een paar vraagjes over het jaarverslag

Hallo allemaal,

Natuurlijk is iedereen nu bezig met zijn jaarverslag/aangifte inkomstenbelasting:
Omdat het "maar" om een eenmanszaak (25 uur per week) gaat heb ik (nog) geen boekhoudprogramma gebruikt. Ik doe nu nog alles met Excel. En dat gaat heel goed. Ik heb ook de voorbeeld jaarrekening bekeken en die geeft veel antwoorden alleen nog net niet allemaal . Hier nu de vragen:
- Hoe om te gaan met (basis bedrijfs)verzekeringen? Ik weet dat deze niet meedoen met de omzetbelasting, maar horen ze wel direct in de winst/verliesrekenig maw. bij de overige bedrijskosten? In het voorbeeld kom ik hier niets over tegen.
- Telefoonkosten/Gas/Water/Licht/Internet: Het werk vind gewoon vanaf thuis plaats. Alle nuts contracten staan op prive naam. Een adviseur heeft een keer gezegd dat je gem. 10% daarvan mag opvoeren bij de bedrijfskosten. Ik vind hier in het forum weinig eenduidige richtlijnen. Voor mijn type werk is het gebruik van gem. 10% van het totaal van de huishouden wel redelijk. Maar mag je die 10% zomaar als bedrijfskosten opgeven. En hoe doe je dat boekhoudkundig? Is dat gewoon een prive uitgave tbv de zaak?
- is het zinvol om onderscheid te maken tussen een kas en een prive opname? Prive opnames/overboekingen naar priverekening doe ik zowiezo (ergens moet je van kunnen leven ). Een kas is eigenlijk niet echt nodig in de vorm waarin ik zaken doe. Kan ik alles op zomaar prive opname/storting "boeken".

Dat was het eerst even. Ik hoop dat mijn vragen duidelijk zijn en iemand hier op kan antwoorden.

Alvast bedankt

Gr,
Manon
Met citaat reageren
 

Favorieten/bladwijzers

Labels
inkomstenbelasting, jaarrekening, omzetbelasting


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Zijn dit aanvaardbare voorwaarden? jazzvb Omgaan met opdrachtgevers 6 23 januari 2009 22:03
Websites en inkomsten uit reclame (kort gezegd). Vraagjes. Willie Al die andere praktische dingen 4 10 november 2008 19:47
Inschrijven KvK en beginnen als freelancer voor een enkele opdracht? AlwinK Freelancepraktijk starten 2 11 augustus 2008 10:33
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 16:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:10.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon