Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 juni 2009, 16:29
Tiara Tiara is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 augustus 2006
Berichten: 23
Standaard Niet voldoen aan ondernemersuren; ondernemer ja/nee?

Hallo,

Sinds 2 jaar ben ik mijn eigen coachingpraktijk gestart, vanuit een bbz. deze is gestopt omdat in de praktijk bleek dat ik niet aan het aantal uren voor het ondernemerscriteria kon voldoen.
Hierdoor komen er veel vragen in me op. Als ik niet aan het aantal ondernemersuren komt, ben ik dan nog wel ondernemer? Zo niet, wat dan wel, want ik werk nog steeds voor mezelf. Ben ik dan bijvoorbeeld ineens 'burger die wat werk doet en wat verdient'?
Wie heeft hier ervaring mee, of heeft tips voor me wat betreft belastingdienst.
Graag hoor ik van je...
Alvast dank!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 juni 2009, 17:30
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Niet voldoen aan ondernemersuren; ondernemer ja/nee?

Beste Tiara,

De belastingdienst onderkent voor de inkomstenbelasting en de btw aparte criteria, het kan dus zijn dat je voor de btw wel ondernemer bent maar voor de inkomstenbelasting niet.

Als je deze webpagina's van de belastingdienst leest denk ik dat je een beter beeld hebt of je ondernemer bent of niet. (er staan meerdere links aan de linkerzijde van de site die je even moet doorlezen)

Als je voor de inkomstenbelasting niet als ondernemer zou worden aangemerkt dan is er weinig "aan de hand". Je mag dan alleen geen winst uit onderneming aangeven en hebt ook geen recht op ondernemersfaciliteiten als de zelfstandigenaftrek.
Als je geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting dan geef je die inkomsten aan in box 1 onder Resultaat uit overige werkzaamheden. Je kunt de werkzaamheden dus gewoon uit blijven voeren en mag de kosten die je maakt ook in mindering brengen en je mag (ehh moet) er ook nog steeds belasting over betalen .
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Ben ik nu ondernemer of niet? workaholic Belasting 0 31 maart 2009 15:24
Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is. Annet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 6 augustus 2007 17:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:08.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon