Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 januari 2015, 12:08
Ineke Ineke is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 januari 2015
Berichten: 8
Standaard Aangifte omzetbelasting voor btw-vrije diensten?

Beste,

ik ben sinds 15 december officieel zzp'er en heb in de laatste twee weken van december een korte opdracht gedaan in het onderwijs waarvoor het bedrag dat ik ontvangen heb BTW-vrij is. Ik moet nu voor de eerste keer (kwartaal) aangifte omzetbelasting doen. Ik heb aangifte gedaan en daarbij aangegeven dat ik niets aan te geven heb, omdat het bedrag BTW-vrij is.

Een vriend van me twijfelt of het juist is dat ik heb aangegeven dat ik niets aan te geven heb (en dat ik dus het ontvangen bedrag wel aan moet geven).

Kan iemand mij hier duidelijkheid over geven?

Alvast bedankt!

vriendelijke groeten,
Ineke
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 januari 2015, 12:14
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Als iets vrijgesteld is van btw hoort het niet op de btw aangifte thuis.. ook de kosten die je maakt om die omzet te realiseren mag je geen btw voor aftrekken, dus ja het is mogelijk om dan een nihilaangifte te doen.

De vraag voor mij is eerder of jij wel btw vrij had mogen factureren. het feit dat je werk verricht voor een onderwijsinstelling betekent niet automatisch dat je ook btw vrije diensten levert.
Heb je zelf uitgezocht of dat zo is? of heeft de onderwijsinstelling jou vertelt dat je geen btw mag rekenen?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 januari 2015, 12:19
Ineke Ineke is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 januari 2015
Berichten: 8
Standaard

Dank voor je snelle reactie Roel Ik ben ingehuurd als trainer (trainingsacteur) via een non-profit organisatie die projecten doet in het onderwijs. Zij vertelden mij (en ook een andere trainer die al jaren voor hen werkt) dat ik dit zo mocht factureren. Dus ik ga er vanuit dat het zo goed is? Of wat denk jij?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 29 januari 2015, 12:30
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

nou ik ga niet snel goed of fout roepen.. maar het is wel echt iets om jezelf de komende tijd in te (blijven) verdiepen


Het onderwijs is een lastig werkveld.. als jij gewoon vakonderwijs geeft zal het geen probleem zijn, maar als je bijv een extra cursus geeft buiten het normale onderwijspakket en de onderwijsinstelling daarmee "in concurrentie treed" met commerciele opleidingsinstituten kan het zijn dat jij gewoon btw moet rekenen


via een link op de site van de belastingdienst maar het is wat complexer als in die ene link staat beschreven.. Collega's vragen en de partij die je inhuurt is ok, maar vaar er niet (altijd) blind op..
http://www.belastingdienst.nl/wps/wc...gen/onderwijs/


Ik heb te weinig ervaring met het onderwijswerkveld om je exact te zeggen waar de scheidslijn ligt, het gaat mij er vooral om je bewust te laten zijn.. dat jij ten alle tijde verantwoordelijk bent voor de juiste btw heffing, als het fout blijkt geeft de school en de non profit organisatie vrijwel zeker "niet thuis" op claims.


Vooral in het beroepsonderwijs is btw wel of niet al jaren een "hot-topic" en is veel veranderd, er moet nu veel vaker btw berekend worden terwijl vroeger het al bijna voldoende was dat je een school factureerde om geen btw te hoeven rekenen.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wc...psopleidingen/
Met citaat reageren
  #5  
Oud 29 januari 2015, 12:39
Ineke Ineke is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 januari 2015
Berichten: 8
Standaard

Check, fijn dat je dit even benoemt. Het zal inderdaad per situatie verschillen en het is goed om daar onderzoek naar te doen. Het is even een zoektocht zo net in het begin... fijn dat dit forum bestaat
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Eerste aangifte omzetbelasting alleen mogelijk via papieren formulier? Jeroen Gerth Belasting 2 29 januari 2014 13:27
BTW Hoe kosten aftrekken in aangifte omzetbelasting? GroenFreeL Belasting 10 28 februari 2012 23:42
Aangifte omzetbelasting en kopje 'prestaties buitenland' marlies84 Belasting 2 3 oktober 2011 13:02
Aangifte omzetbelasting, welk bedrag vul ik in bij vermindering KOR? marlies84 Belasting 2 6 januari 2011 18:33
Foutje gemaakt in Aangifte Omzetbelasting Arina Belasting 6 30 juli 2008 11:48


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon