Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 januari 2015, 14:52
rmfloris rmfloris is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 september 2012
Berichten: 3
Lightbulb ZZP en in loondienst

Op dit moment heb ik een eenmanszaak waar inkomsten uit komen en ben ik tevens in loondienst.

Nu ben ik op zoek naar de beste fiscale oplossing, zodat ik zo min mogelijk belasting betaal over de inkomsten uit de eenmanszaak of dat ik de winst hieruit reserveer. Met beide inkomens samen kom ik (helaas) boven de 52% IB schaal uit.

- Ik heb gekeken naar het opzetten van een BV, maar daarvoor is de winst helaas net iets te laag.
- Vorig jaar/twee jaar geleden was er spraken van een apart 'ondernemersbox' in de IB welke de inkomsten tegen 28% belast, maar die lijkt nog ver weg.

Zijn er nog valide opties om de belastingdruk te verlagen zonder te tornen aan bijv het dienstverband?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 januari 2015, 16:36
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

ach ja, het is en blijft ene luxe probleem om in de 52% schaal terecht te komen..

Als je winst nog te laag is voor een bv kun je vooral kijken naar de kosten kant.. als je wat meer kosten maakt in een jaar heb je ook lagere winst.

denk dan aan zaken als
- (vaker) een congres of seminar bijwonen
- bepaalde trainingen volgen om je kennis op peil te houden

maar ook zaken als
- Je mobiele telefoon zelf kopen ipv een abonnement incl telefoon nemen.
- Duurdere apparatuur kopen of vaker vervangen als je normaal zou doen.
- Als je zakelijk op reis moet een wat luxer hotel boeken of waar je normaal besluit terug te rijden toch maar te blijven overnachten..

Zaken waar je voorzichtig mee moet zijn omdat je daar langer aan vast zit.
- een auto leasen ipv zelf kopen, maar je kunt evt kiezen voor shortlease, dat is duurder als gewoon leasen maar geeft als voordeel dat je niet 4 jaar aan een contract vast zit.
- (kleine) kantoorruimte huren in een flexkantoor zodat je daar ook klanten kan ontvangen.
- maak wat meer representatiekosten.. neem klanten mee uit eten of koop een cadeau voor hun verjaardag, of als je veel bij de klant zit trakteer een keer extra..


Prive zou je kunnen kijken naar aftrekposten als geld giften aan goede doelen, misschien heb je altijd nog wel een ander vak willen leren waarvoor je een deel van de opleidingskosten kan aftrekken van de IB.
Als je nog geen eigen huis hebt kun je misschien een huis kopen.
En heb je er wel 1 vergeet dan niet dat 52% belasting betalen ook betekent dat je 52% van je rente terugkrijgt ipv 42% dus vergeet dat soort dingen ook niet mee te nemen.. voordat je extra kosten maakt en dit voordeel kwijtraakt


Zo ik ben ff leeg gelopen met ideeen, feitelijk doe ik het omgekeerde van wat de meeste mensen willen (bezuinigen) door meer kosten te maken word je winst lager en betaal je minder belasting.. en je kunt wat luxer leven.
Dit werkt vooral als het gat maar een paar duizend euro is.. als het een groter bedrag word moet je toch op een bepaald moment meer serieuze stappen zetten zoals een bv beginnen, maar ja dan moet het ook echt wel de moeite waard zijn, dan moet je al gauw enkele duizenden euro's belasting kunnen besparen want er zijn altijd ook extra kosten en verantwoordelijkheden met zo'n bv. die je als eenmanszaak niet hebt.


En soms moet je gewoon accepteren dat je (veel) belasting betaald. want in ingewikkelde constructies geloof ik niet zo dat word pas interessant als je vele tonnen aan inkomen hebt..
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 januari 2015, 20:13
rmfloris rmfloris is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 september 2012
Berichten: 3
Standaard

Beste Roel,

dank je wel voor de feedback. Ik kwam inderdaad ook niet verder dan bovenstaande punten, maar goed om te horen dat ik geen opties heb gemist.

Groeten

Ralf
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
belastingdruk, ib


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Loondienst, DGA en ZZP tegelijkertijd DennisWillemse Al die andere praktische dingen 5 3 juli 2014 21:41
Rechtsbijstandsverzekering deels in loondienst deels zzp rsdv Al die andere praktische dingen 1 7 mei 2012 13:55


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon