Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 12 maart 2015, 22:12
mhs mhs is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 maart 2015
Berichten: 2
Standaard Inkomstenbelasting jaren als particulier ingevuld

Zoals de titel het al aangeeft, ik heb jaren de particuliere aangifte ingevuld terwijl ik een eenmanszaak ben en dus de aangifte voor ondernemers in had moeten vullen. Hier heb ik nooit opmerkingen over gehad van de belastingdienst.


Dit is helaas zo gegroeid omdat ik tijdens mijn studie ben begonnen met de eenmanszaak en hier toen geen weet van had.... Na mijn studie ben ik direct fulltime voor een werkgever aan de slag gegaan en was de winst uit de onderneming niet hoog, laat zeggen 1000 a 2000 / jaar.... de laatste jaren is het vrijwel niks meer. Ik dien wel elk kwartaal de omzetbelasting in. Ook geef ik bij de particuliere aangifte de winst uit de onderneming op, ergens bij "overige inkomsten".


De eenmanszaak draait om computerondersteuning (dienstverlening) bij vooral particulieren, dus een redelijk simpele boekhouding. Ik heb in de afgelopen jaren niet voldaan aan het urencriterium etc. etc.


Wat is nu verstandig? Kan ik bij de belastingdienst aanvragen dat ik de particuliere aangifte weer wil gebruiken? Ik zit er ook over te denken om de eenmanszaak te staken...
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 maart 2015, 22:44
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Ik zie het probleem niet helemaal. Je kunt toch gewoon stoppen met je eenmanszaak en zodra in een jaar de winst 0 is, ophouden met 'overige inkomsten' in te vullen op je particuliere aangifte?
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 maart 2015, 23:05
mhs mhs is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 maart 2015
Berichten: 2
Standaard

Hehe, dat snap ik, maar al deze jaren heb ik dus wel een uitnodiging gehad om als ondernemer de aangifte te doen. Kan dit problemen geven?

Misschien bestaat er helemaal geen probleem, dan sorry voor mijn onwetendheid
Met citaat reageren
  #4  
Oud 13 maart 2015, 02:09
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mhs Bekijk bericht
maar al deze jaren heb ik dus wel een uitnodiging gehad om als ondernemer de aangifte te doen. Kan dit problemen geven?
Ik denk het niet. Ondernemersaangifte kan voordelen hebben (ondernemersaftrek), maar als je daar geen gebruik van maakt zal de Belastingdienst dat prima vinden. En je omzet lijkt me niet zo hoog dat de Belastingdienst het nodig vindt dat je een jaarrekening laat maken etc.

Als je gewoon je eenmanszaak langs de koninklijke weg staakt, de resterende winsten blijft aangeven als 'overige inkomsten', dan lijkt me er niet veel aan de hand.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Eenmalige grote klus als particulier; verzekeringen en contract? WilhelmTell Al die andere praktische dingen 0 5 juni 2014 16:44
Inkomstenbelasting inkomstenbelasting particulier of voor ondernemers? Nickname Belasting 9 9 maart 2012 17:23
Inkomstenbelasting Heb ik mijn inkomstenbelasting als ondernemer zo goed berekend? seuser Belasting 2 28 september 2011 13:37
Vraag over belastingaangifte als 'ondernemer' of 'particulier' marlies84 Belasting 5 1 september 2011 13:22
Eenmalige freelance opdracht als particulier Big Al Freelancepraktijk starten 4 14 februari 2008 01:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon