Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 april 2015, 09:41
katjaremmerswaal katjaremmerswaal is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 maart 2015
Berichten: 5
Standaard Welke datum gebruiken balans?

Hallo,

Ik heb nog een vraag over de balans en ik hoop dat iemand me er bij kan helpen. Ik begrijp dat voor de winst-verliesrekening de datum waarop je geleverde of ontvangen diensten/producten betrekking hebben bepalend is.
Oftewel als je in december een factuur stuurt voor werkzaamheden die je pas in januari gaat uitvoeren dat je die dan niet meetelt voor deze aangifte.
Bij de omzetbelasting is de factuurdatum bepalend.

Maar hoe zit het dan bij de balans? Welke datum gebruik je daar om te bepalen of er openstaande vorderingen zijn. Bijvoorbeeld in dit geval:

Ik heb een factuur gestuurd in december 2014 en dat betreft werkzaamheden die ik in 2015 ga uitvoeren en de factuur is ook betaald in 2015.
Qua aangifte OB snap ik dat het in 2014 thuishoort en ook dat het qua winst in 2015 thuishoort, maar moet ik er nog iets mee op de balans? Ik dacht zelf van niet, maar zit toch te twijfelen.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Groetjes Katja
Met citaat reageren
  #2  
Oud 4 april 2015, 23:41
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katjaremmerswaal Bekijk bericht
Maar hoe zit het dan bij de balans?
De balans beschrijft de situatie op een punt in de tijd (1 januari 0:00 uur). Op dat moment heb je een bedrag gefactureerd dat je tegoed hebt, dat staat daarom bij de debiteuren.

Tegelijkertijd moet je het betreffende stukje van de omzet van het afgelopen jaar via een memoriaalboeking overzetten van de omzet naar een zgn transitorische post op de balans.

Ik vergeet alleen steeds hoe die posten heten en welke wat betekent. In dit geval 'vooruitontvangen bedragen'? Misschien kan iemand met verstand van zaken me even aanvullen...
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 9 april 2015, 13:12
katjaremmerswaal katjaremmerswaal is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 maart 2015
Berichten: 5
Standaard

Bedankt voor je reactie! Helaas begrijp ik het nog niet helemaal.
Ik heb voor mezelf even een overzicht gemaakt in Jip en Janneke-taal met wat nou bij wat hoort betreffende de balans. Van sommige onderdelen is dat me nog niet duidelijk. Als iemand even mee zou willen kijken zou dat heel fijn zijn. Misschien hebben andere mensen er dan ook nog iets aan als het klopt zoals ik het nu heb opgeschreven. In de bijlage zit mijn overzicht. Uitgaande van de aangifte over 2014
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: xls Overzicht balans.xls‎ (11,0 KB, 9x gelezen)
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 april 2015, 00:17
Erik van de Weerdhof Erik van de Weerdhof is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 55
Standaard

Vorderingen op handelsdebiteuren: ik heb al wel een factuur gestuurd, maar de klant heeft die nog niet betaald.

(Of je de dienst al geleverd hebt is niet relevant bij de debiteuren. Als je de dienst nog niet geleverd hebt dan gebruik je aan de debetzijde van de balans debiteuren en aan de creditzijde ''Vooruitontvangen'' (omzet). In dat geval heeft de vooruitontvangen omzet de verschijningsvorm: ''Klant heeft nog niet betaald, diensten zijn nog niet geleverd, maar ik heb wel een factuur gestuurd.'')

Nog te ontvangen bedragen: klopt. (Misschien is nog te factureren een nog duidelijkere omschrijving.)

Vooruitbetaalde bedragen: wat je er hebt staan klopt. Het kan ook worden gebruikt voor de boeking aan de debetzijde van de balans voor ''Ik heb nog niet betaald en ook nog niks gekregen, maar al wel een factuur ontvangen''. Dan wordt het dus:
Vooruitbetaalde bedragen
BTW
Aan Schulden aan leveranciers en handelskredieten.

Ook ''Ik heb betaald, maar de diensten zijn nog niet geleverd. Nog geen factuur ontvangen'' kan je onder ''Vooruitbetaalde bedragen'' zetten.

Nog te betalen: wat er staat klopt.

Vooruitontvangen: Wat er staat klopt. Zoals hierboven vermeld kan het in combinatie met de debiteuren ook slaan op ''Klant heeft nog niet betaald, diensten zijn nog niet geleverd, maar ik heb wel een factuur gestuurd.'' Ook kan je het gebruiken voor ''Klant heeft betaald, ik heb nog niet geleverd. Factuur is nog niet verstuurd.''

De situatie ''Ik heb betaald en de diensten zijn geleverd, maar ik heb nog geen factuur ontvangen'' heb ik zelden gezien. Ik zou in de administratie de betaling op ''Vooruitbetaalde bedragen'' (of iets als overige vorderingen) zetten en de waarde van de nog te ontvangen factuur exclusief BTW op ''Nog te betalen'' boeken. Wanneer je in het volgende jaar de factuur ontvangt kan je de beide bedragen zonder veel gepuzzel wegboeken. In een jaarrekening of fiscale aangifte zou ik het bedrag dat op ''Nog te betalen'' staat echter in mindering brengen op het bedrag dat op ''Vooruitbetaalde bedragen'' staat. Per saldo houd je daar dan een bedrag over dat gelijk is aan de BTW die je nog kunt terugvorderen als je de factuur ontvangt.

De situatie ''Klant heeft betaald en ik heb geleverd, maar nog geen factuur gestuurd'' is het omgekeerde. Ik zou in de administratie de ontvangst op ''Vooruitontvangen'' zetten en de waarde van de nog te verzenden factuur exclusief BTW op ''Nog te ontvangen bedragen'' boeken. Wanneer je in het volgende jaar de factuur verzendt kan je de beide bedragen zonder veel gepuzzel wegboeken. In een jaarrekening of fiscale aangifte zou ik het bedrag dat op ''Nog te ontvangen bedragen'' staat echter in mindering brengen op het bedrag dat op ''Vooruitontvangen'' staat. Per saldo houd je daar dan een bedrag over dat gelijk is aan de BTW die je nog moet betalen als je de factuur verstuurt. (Ik zou me overigens kunnen voorstellen dat de fiscus moeite heeft met deze situatie, maar de exacte regels ken ik niet.)

Laatst gewijzigd door Erik van de Weerdhof; 10 april 2015 om 00:41 Reden: Post per ongeluk veel te vroeg verstuurd. Was nog lang niet klaar.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Openstaande facturen ivm. KOR op IB balans botervlootje Belasting 5 3 augustus 2013 19:33
Welke algemene voorwaarden moet ik gebruiken? RGK Al die andere praktische dingen 1 29 mei 2013 20:04
Welke informatiebronnen gebruiken jullie? Toros_IT ICT 3 29 november 2010 23:06
Wat in balans op aangifte IB voor ondernemers? annet2008 Belasting 4 15 april 2009 01:08
Aangifte IB 2007: balans Matthe Belasting 2 23 februari 2008 13:40


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:05.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon