Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 april 2007, 20:32
Gertjan Gertjan is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 april 2007
Berichten: 31
Stuur een bericht via Skype™ naar Gertjan
Standaard Partime loonslaaf + VAR WUO en EZ ?

Hallo, ik weet niet of mijn vraag hier thuis hoort maar stel m toch maar..

Ik zit in de volgende situatie:

Ben nu werkzaam 40 uur als loonslaaf, maar tref voorbereidingen om zelfstandig te gaan, en neem dus op korte termijn ontslag.

- Ik heb een aanbod van een uitzendburo voor een baan van 1 dag in de week (lijkt me erg handig zodat ik genoeg tijd heb om alles uit te zoeken en op te zetten maar toch een klein en betrouwbaar inkomen heb, gaat overigens niet op freelance basis maar gewoon via uitzendburo).
- Mijn oude werkgever wil mij waarschijnlijk wel voor 1 a twee dagen inhuren (als freelancer dus).
- De overige dagen moet ik dus zelf gaan invullen, in het begin zal dat zijn met studie en oprichting bedrijfje, later met nieuwe klanten hoop ik.

Mijn vraag is of de belastingdienst gaat accepteren dat ik naast ondernemer ook nog werknemer ben (en dus wel gebruik mag maken van alle voordelen van ondernemerschap) en of ik als ondernemingsvorm moet kiezen voor EZ of B.V.?
Ook vraag ik mij af of het wel zo handig is om naast mijn freelance ambities nog een parttime uitzendbaan te nemen ?

Mijn vakgebied is ict beheer overigens.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 april 2007, 20:56
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Partime loonslaaf + VAR WUO en EZ ?

waarom maak je het zo ingewikkeld?
De marge die het uitzendbureau in zijn zak steekt, hoort bij jou als toekomstig ondernemer de volgende reactie op te roepen: 'dat is mijn geld!'
Of parttime uitzendwerk goed in dit verhaal past, lijkt me meer een kwestie van vertrouwen: ga je er wel of niet 100% voor of wil je toch nog wat schijnzekerheden inbouwen?
Praktisch gezien is het wellicht lastig omdat je maar vier (werk)dagen per week beschikbaar bent voor freelance werk. Fulltime klussen zou je dus moeten afzeggen? Of laat je dan de uitzendjob gaan?
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 april 2007, 22:31
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Partime loonslaaf + VAR WUO en EZ ?

Naast ondernemer ook werknemer zijn is geen punt. Als je onderneming maar voldoende serieus is. En voor bepaalde aftrekposten moet je 1.225 uur in een kalenderjaar in je onderneming werken.

Een opdracht bij je oud-werkgever aannemen is verdacht, zeker als dat voorlopig je enige klant is. Dit kan al snel als een verkapt dienstverband worden gezien. Als je er minimaal twee andere opdrachtgevers bij vindt dan is het niet zo'n probleem.

Wat de rechtsvorm betreft, die vraag vind ik wat te algemeen. Lees onze artikelen over de rechtsvormen eens om je een beeld te vormen. Misschien dat je dan nog specifiekere vragen hebt.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 20 april 2007, 17:30
Gertjan Gertjan is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 april 2007
Berichten: 31
Stuur een bericht via Skype™ naar Gertjan
Standaard Re: Partime loonslaaf + VAR WUO en EZ ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
waarom maak je het zo ingewikkeld?
De marge die het uitzendbureau in zijn zak steekt, hoort bij jou als toekomstig ondernemer de volgende reactie op te roepen: 'dat is mijn geld!'
Of parttime uitzendwerk goed in dit verhaal past, lijkt me meer een kwestie van vertrouwen: ga je er wel of niet 100% voor of wil je toch nog wat schijnzekerheden inbouwen?
Praktisch gezien is het wellicht lastig omdat je maar vier (werk)dagen per week beschikbaar bent voor freelance werk. Fulltime klussen zou je dus moeten afzeggen? Of laat je dan de uitzendjob gaan?
T is een leuke klant, intresssant werk en wellicht kan ik de kant op termijn toevoegen aan mn eigen klantenbestand, de werkzaamheden kunne op termijn ook op afstand gedaan worden en ik mag zelf uitmaken welke tijden ik dat doe. Dat dat uitzendburo er nu wat aan verdient is jammer maar niet zo erg. (vraag me af of ik zomaar die klant mag overnemen van het uitzendburo ?)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Naast ondernemer ook werknemer zijn is geen punt. Als je onderneming maar voldoende serieus is. En voor bepaalde aftrekposten moet je 1.225 uur in een kalenderjaar in je onderneming werken.

Een opdracht bij je oud-werkgever aannemen is verdacht, zeker als dat voorlopig je enige klant is. Dit kan al snel als een verkapt dienstverband worden gezien. Als je er minimaal twee andere opdrachtgevers bij vindt dan is het niet zo'n probleem.

Wat de rechtsvorm betreft, die vraag vind ik wat te algemeen. Lees onze artikelen over de rechtsvormen eens om je een beeld te vormen. Misschien dat je dan nog specifiekere vragen hebt.
Bedankt voor je informatie, ik zit vooral met aansprakelijkheid in mn maag bij een BV is dat beperkt, met een EZ kan ik schijnbaar ook al mijn privevermogen verliezen.
Ik ga eerst maar eens bij de KvK langs volgendeweek.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 20 april 2007, 17:56
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Partime loonslaaf + VAR WUO en EZ ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gertjan Bekijk bericht
ik zit vooral met aansprakelijkheid in mn maag bij een BV is dat beperkt, met een EZ kan ik schijnbaar ook al mijn privevermogen verliezen.
Klopt als een bus. Als het beperken van aansprakelijkheid belangrijk voor je is - en algemene voorwaarden en een aansprakelijkheidsverzekering onvoldoende soelaas bieden - dan moet je inderdaad aan een BV denken (en dat worden dan al snel twee BV's: holding en werkmaatschappij).
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Lastige vragen VAR Mark Sluymers Al die andere praktische dingen 7 23 mei 2007 00:01
Auteursrechtschending: tegenpartij vraagt factuur en VAR Karian Al die andere praktische dingen 9 9 februari 2007 21:15
VAR en ziekenfonds 2005 Richard Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 1 24 september 2006 22:13
VAR ontbinden? Verwijderd account Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 2 28 augustus 2006 02:19


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon