Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 augustus 2007, 23:08
Jeetje Jeetje is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 augustus 2007
Berichten: 2
Post Freelancen als 'bijbaantje'

Hi!

Ik heb me net geregistreerd omdat ik een beetje gestoord word. Ik heb absoluut geen verstand van belastingen en alles wat hiermee te maken heeft, dus bear with me, ok?

Een poosje geleden ben ik afgestudeerd en ik ga nu een volgende studie volgen. Daarnaast wil ik graag gaan freelancen.

Nu heb ik allereerst de belastingtelefoon gebeld met de vraag welke stappen ik zou moeten ondernemen. Ik kreeg hierop het antwoord: "Eerst een VAR aanvragen, en dan moet u maar verder zien". Niet erg bevredigend antwoord, maar ik moest het er maar mee doen.

Nu heb ik een VAR gekregen (ingevuld naar aanraden van de belastingtelefoon) : "inkomsten uit loondienst". Nee! Ik ga freelancen! Ik heb nogmaals gebeld en kreeg nu het antwoord. "Ja maar mevrouw, u moet eerst een BTW-nummer hebben, daarna kunt u uw VAR nogmaals aanvragen."

Prima, nu ben ik dus bezig met de aanvraag voor een BTW-nummer.

De vraag is: Heb ik naast dit BTW-nummer de en VAR nog iets 'nodig'? Daar werd met geen woord over gerept, maar je weet het niet. Inschrijven bij de KVK is niet nodig aangezien ik voornamelijk voor één, of soms door hen aangeleverde opdrachtgevers ga werken.

Help?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 augustus 2007, 23:34
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Freelancen als 'bijbaantje'

Als je voor één opdrachtgever werkt dan ben je fiscaal gezien inderdaad in loondienst, heb je geen btw-nummer nodig en heb je niet veel aan een VAR (want die VAR bevestigt alleen maar dat je in loondienst bent). Die ene opdrachtgever is je werkgever, hij houdt loonheffingen in, geeft jou een loonstrookje en netto salaris. En als hij dat niet wil dan kan hij je inhuren via een payrollservice of uitzendbureau die de inhoudingen en belastingafdracht verzorgt.

Op deze site vind je uitgebreide uitleg over wat er allemaal komt kijken bij het 'echte' freelancen (meerdere opdrachtgevers zonder gezagsverhouding, zelfstandig ondernemer voor de BTW en inkomstenbelasting, factureren, administratie, aangiftes, het voordeel van de ondernemersaftrek), hoe je je VAR-aanvraagformulier het beste invult etc.

Dus... wat bedoel jij met "freelancen" bij één opdrachtgever?
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 27 augustus 2007, 23:51
Jeetje Jeetje is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 augustus 2007
Berichten: 2
Standaard Re: Freelancen als 'bijbaantje'

Het is op dit moment nog één opdrachtgever. Het kunnen er in de (nabije) toekomst zeker meer worden. Maar ik wou aangeven hoe de situatie op dit moment is.

Het is op het moment allemaal wat lastig te overzien, omdat ik van iedereen verschillende adviezen krijg. Inclusief 3 verschillende adviezen van de belastingdienst zelf.

Eigenlijk heb ik dit topic geopend om te vragen of ik op de goede weg ben met het aanvragen van een BTW-nummer en daarna een VAR. Dit zijn de enige twee dingen die ik tot nu toe nodig heb?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 28 augustus 2007, 00:05
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Freelancen als 'bijbaantje'

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeetje Bekijk bericht
Het is op dit moment nog één opdrachtgever. Het kunnen er in de (nabije) toekomst zeker meer worden.
Okay, maar dit is te onduidelijk. Het VAR-aanvraagformulier vraagt niet hoeveel opdrachtgevers je op dit moment hebt. Het vraagt hoeveel je er in een jaar verwacht. Dit soort onduidelijkheid veroorzaakt de problemen waar je mee worstelt. Je waggelt met een blinddoek in de duistere schemerzone tussen werknemerschap en ondernemerschap. En de belastingdienst is nu eenmaal een matige tomtom.

Oriënteer je op het freelancebestaan en vraag je af of dat is wat je wilt. Zo ja, creëer duidelijkheid, regel de hele mikmak (deze site vertelt wat en hoe), zorg voor meerdere opdrachtgevers en geniet van de vrijheid en de belastingvoordeeltjes van het zelfstandigenbestaan.

Zo nee, ga dan gewoon in loondienst of laat je verlonen door een payrollservice of uitzendbureau. Dan heb je al dat moeilijke gedoe niet.

In de schemerzone zit je met allerlei problemen. Wel of niet BTW-plichtig? Wel of niet inschrijven bij de KvK? Wel of niet verzekerd tegen werkeloosheid en arbeidsongeschiktheid? Wel of niet recht op ondernemersaftrek? Wel of niet een administratie voeren? Wel of niet de rechtspositie van een werknemer? Opdrachtgever: moet ik wel of niet loonheffingen inhouden?

Duidelijkheid lost dit op. Maar die duidelijkheid moet je zelf creëren.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inbreng kantoorinventaris uit prive aftrekbaar als kosten? christiaanjanssen Belasting 6 5 juni 2009 21:48
Als startende freelancer opdracht via voormalig werkgever Fjodor Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 25 18 maart 2008 21:34
Consequenties bij: Opdracht als freelancer of als 'project' ??? Jaap Laaij Al die andere praktische dingen 2 16 augustus 2007 20:39
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 10:27
Wonen in buitenland en Freelancen in Nederland houwe Al die andere praktische dingen 2 14 maart 2006 19:06


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon