Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 juli 2009, 13:08
stevenlips stevenlips is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 juli 2009
Berichten: 6
Standaard Wat heeft switch naar loondienst voor gevolgen?

Hallo,

Ik ben sinds een half jaar fulltime op freelance basis aan de slag geweest en kan hoogstwaarschijnlijk een mooie nieuwe uitdaging aangaan, maar dan wel in loondienst. In de beslissing wil ik ook de gevolgen voor de belastingdienst mee laten wegen, maar heb ze nog niet goed op een rijtje. Hopelijk kan iemand me er mee helpen.

Even de feiten op een rijtje:
- Ik heb vanaf januari tot nu 2 opdrachtgevers gehad
- Zo'n 800 declarabele uren gemaakt
- BTW nummer, VAR WU, KVK inschrijving

Waar ik er benieuwd naar ben is :
1. Ziet de Belastingdienst zodra ik weer in loondienst ga dit jaar mijn omzet als resultaat uit overige werkzaamheden ipv winst uit onderneming?
2. Wat heeft dat voor financiele gevolgen (startersaftrek, schijven etc)?
3. Zie ik nog een grote adder onder het gras over het hoofd?

BVD!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 juli 2009, 19:07
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Wat heeft switch naar loondienst voor gevolgen?

Het belangrijkste lijkt me of je de 1225 gewerkte uren in je onderneming haalt. Dat bepaalt namelijk of je in aanmerking komt voor ondernemersaftrek.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 30 juli 2009, 11:58
aline aline is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 januari 2009
Berichten: 2
Standaard Re: Wat heeft switch naar loondienst voor gevolgen?

Maar stel dat je wel in aanmerking komt voor een ondernemersaftrek (dus je voldoet aan het urencriterium). Wat zijn de gevolgen dan?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 30 juli 2009, 13:48
stevenlips stevenlips is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 juli 2009
Berichten: 6
Standaard Re: Wat heeft switch naar loondienst voor gevolgen?

Ik weet niet precies wat je bedoelt Aline.

Wat je volgens mij zowiezo moet doen is 2 keer belastingaangifte, 1 keer als ondernemer en 1 keer als prive persoon voor de maanden die je in loondienst hebt gewerkt. Ik heb deze vraag nog uitstaan bij de BD, zodra ik antwoord heb zal ik het posten.

Verder hangt de hoogte van de teruggaaf dus af of de BD je voor de rest van de maanden als ondernemer ziet. Dit hangt weer af van:
1) het aantal opdrachtgevers (over het algemeen hoor/lees ik dat je met 3 safe zit)
2) aantal gewerkte uren in je onderneming. Je mag dus ook uren besteden aan marketing, nieuwe klanten werven, marktkennis opdoen, zolang het aantoonbaar relevant is voor je zaak. De verhouding tussen het aantal declarabele en het aantal "vrije" uren om als ondernemer te worden gezien, is een grijs gebied (BD geeft er geen concreet antwoord op) en verschilt per beroepsgroep.
3) zakelijke rekening/bedrijfsaanprakelijkheidsverzekering schijnt te helpen, maar is weer geen vereiste..
Met citaat reageren
  #5  
Oud 30 juli 2009, 14:57
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Wat heeft switch naar loondienst voor gevolgen?

Je hoeft in elk geval maar 1x aangifte te doen. In het ondernemersaangifteprogramma staat in Box 1 ook gewoon een invul mogelijkheid voor loon e.d. kwestie van een vinkje extra zetten.. en bedragen invullen.

(Dit geld sinds 2009 ook voor het programma Voorlopige aanslag 2009. Je kunt je schattingsopgave van de inkomsten 2009 die voor 1 augsutus binnen moet zijn ook gewoon via dit programma doen omdat de optie winst uit onderneming hier aan is toegevoegd)
Met citaat reageren
  #6  
Oud 31 juli 2009, 18:13
aline aline is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 januari 2009
Berichten: 2
Standaard Re: Wat heeft switch naar loondienst voor gevolgen?

Ik denk dat het sowieso niet helemaal duidelijk in mijn hoofd was daardoor was mijn vraag ook niet super helder.

Het gaat om het volgende:
Gebeurt er nog iets speciaals als je werk in loondienst en met je onderneming in hetzelfde sector? B.v. ik ben begonnen als freelance fotograaf (met BTW, KvK nr., bedrijfsaanprakelijkheidsverzekering, enz.). Ik zal (binnenkort) voldoen aan het urencriterium. Nu, zou ik ook daarnaast als fotograaf in loondienst willen werken, ben ik nog ondernemer voor de BD? Of worden mijn freelance inkomsten automatisch gezien als resultaat uit overige werkzaamheden?

Dus eigenlijk is de vraag: mag je combineren wat je wilt (b.v. ondernemer + loondienst)? Zo lang je aan de eisen voldoet om door de BD als ondernemer gezien te worden (uren, 3 opdrachtgevers, 50% van je tijd, enz.) ben je gewoon ondernemer. Of niet?

Ik heb inmiddels ook de invul mogelijkheiden in de schattingsopgave 2009 gezien. Wel handig.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 1 augustus 2009, 15:50
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Wat heeft switch naar loondienst voor gevolgen?

Dag Aline,

De 'erkenning' dat jij ondernemer bent of niet, heeft inderdaad niets te maken met andere bezigheden of het ontbreken ervan. Zolang jij voldoet aan de voorwaarden die daarvoor gelden (je noemde een aantal juiste op, op de betreffende pagina van de Belastingdienst staan er nog een paar), ben je ondernemer voor de Inkomstenbelasting. Daar heeft het urencriterium overigens niet direct iets mee te maken. Het urencriterium zorgt ervoor dat je recht krijgt op een aantal ondernemersaftrekken, meer niet.

Nu je het schattingsformulier hebt bekeken, heb je kunnen zien dat loon, resultaat uit overige werkzaamheden en winst alle drie box 1-inkomens zijn, die dus naast elkaar kunnen voorkomen. Sterker nog: alle vormen van inkomen kunnen naast elkaar voorkomen, alleen heb je daar dan andere boxen voor.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Verlies gemaakt: wat gebeurt er met ondernemersaftrek en loonheffing loondienst? Helga Belasting 2 28 juni 2008 13:28
Freelance of loondienst? Caro Omgaan met opdrachtgevers 8 18 mei 2008 18:18
'Contractje uit loondienst' naar zelfstandig ondernemer ottovb Al die andere praktische dingen 2 4 maart 2008 18:59
Lange reistijd naar opdrachtgever: wat en hoe te berekenen? Black Knight Al die andere praktische dingen 9 21 juni 2007 16:53


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon