Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 maart 2013, 04:38
framejunky framejunky is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 augustus 2011
Berichten: 19
Standaard Motorrijbewijs - kosten Kunstenaar / Filmproducent

Het volgende:

Als zelfstandige scenarist en regisseur ben ik ook de producent over mijn eigen bedrijf. Zo doe ik vaak research voor mogelijke projecten die kunnen leiden naar een werkbudget voor een film.
Dit betekend bijvoorbeeld dat als ik een idee heb voor het maken van een film in bijvoorbeeld Frankrijk dat ik daarvoor daar heen moet gaan als wel mezelf een cursus Frans moet nemen. Ik geef dit voorbeeld omdat hiervoor inderdaad een film uit voort is gekomen waardoor door de door mij eerder gemaakte kosten uiteindelijk winst is behaald.

Nu gaat mijn vraag eigenlijk er verder op in op die "research kosten".

Als eigen "baas" / "producent" of hoe je het ook wilt noemen heb je tal van kosten voordat een film uberhaupt gemaakt kan worden.
Zo moeten er bijvoorbeeld locaties worden gezocht of met mensen die in een dierenasiel werken gesproken worden omdat een desbetreffende film zich daar mogelijk gaat afspelen en door informatie te garen nieuwe interessante verhaallijnen kunnen ontstaan.

Je kan hiervoor mensen inhuren die heten dan locatie scouts. Om nu minder kosten te maken kan ik het ook zelf doen, wat dan mij op dat moment technisch gezien tot een locatie scout maakt.

Als locatie scout zijnde moet ik wel een vervoermiddel hebben, want met het hedendaagse openbaar vervoer zullen de kosten enkel stijgen.
Het makkelijkste vervoermiddel om deze locaties te vinden, om files te ontwijken en om op plaatsen te komen waar een auto te breed voor is, is de motor. Enfin, om een lang verhaal kort te maken, ik heb dus een motorrijbewijs genomen met als doel om straks als toekomstige locatie scout te werk te gaan en om om research veld als scenario en regisseur zijnde te verbreden.

En dan komt dus de vraag; zijn die kosten aftrekbaar?

Zo niet, een antwoord wat me ontzettend zal rot ergeren, hoe zit dat dan met 'de acteur'. Wat als een acteur voor een rol op een motor moet rijden, zijn diens kosten danwel aftrekbaar hiervoor - want technisch gezien zou anders de film niet gemaakt kunnen worden.

Wat het allemaal misschien lastig maakt is dat een film bestaat uit een budget.
Stel het gegeven budget is 100.000,- dan kan ik bij voorbeeld voor 80.000 aan kosten hebben zoals bijvoorbeeld locatiescouts, acteurs, catering etc en heb ik 20.000 winst als zijnde inkomsten. Nu vraag ik me alleen af "is alles eigenlijk "aftrekbaar" van die 100.000,- zolang het maar nodig is om de uiteindelijke film te maken?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 maart 2013, 13:03
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Stel er is een ondernemer die de benodigde vaardigheden en diploma's al heeft (hij heeft een rijbewijs, spreekt Frans) en die gaat op zakelijke basis een film maken. De kosten die hij daarvoor maakt zijn aftrekbaar als bedrijfskosten. Denk aan apparatuur en materialen, dienstverleners, acteurs, reis- en verblijfskosten etc.

Een cursus Frans doen en je rijbewijs halen is een ander verhaal. Bij opleidingen is het soms moeilijk te beoordelen of die vooral de belangen van je zaak dienen, dan wel dat je er ook privé voordeel van hebt.

De belastingdienst zegt bijvoorbeeld:
Citaat:
Voorbeelden van gemengde kosten die niet aftrekbaar zijn, zijn:

het behalen van een diploma waarvan u buiten de onderneming in belangrijke mate profiteert (rijbewijs)
Bron: Zakelijke kosten (belastingdienst)

Voor een talencursus lijkt me hetzelfde te gelden. Je gaat normaliter niet voor één zakelijk project een taal leren. Je leert een taal en kunt daar 1.000 dingen mee, waaronder dat ene project.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 maart 2013, 21:50
framejunky framejunky is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 augustus 2011
Berichten: 19
Wink

Ik dank u voor uw antwoord, maar....desondanks...

ben ik het daar toch niet geheel mee eens.
Moest een bepaalde acteur, neem wie om het even nu plots de taal Frans moeten spreken voor een film, dan worden die kosten geheel vergoed door de producent. Die producent zal die kostenpost weer doorvoeren op zijn inkomstenbelasting en absoluut niet uit eigen zak betalen. Hetzelfde geld voor een vliegbrevet of wat om het even, zolang het maar ten dienste staat en een noodzaak is voor het maken van de film. Hetzelfde geld voor een regisseur in mijn ogen. Een producent kan moeilijk alleen maar om de reden met een Regisseur in zee gaan, omdat diegene toevallig ooit een Franse cursus in zijn eigen tijd heeft gedaan, maar verder geen enkel talent bezit om te kunnen regisseren. Echter omdat hij de franse cursus niet mag doorvoeren als koste post, heeft hij geen andere keuze terwijl er de echte getalenteerde, maar tevens niet Frans sprekende, regisseurs bij hem om de hoek wonen.

Veder zie ik niet echt een gehele persoonlijke meerwaarde bij het leren van bv de Franse taal in een bepaald tijdsbestek terwijl men in Nederland blijft wonen. Men zal bereid zijn om kort na de cursus er een Franse film mee op te nemen, maar ik kan tevens verzekeren dat men naar 5 jaar, omringd door enkel Nederlanders, men nog maar enkel een klein gedeelte van de vocabulaire zal onthouden. Of je moet voor je privé plezier elk jaar naar de cote d'azur gaan, dan kan ik er de meerwaarde van zien om er buiten je onderneming ervan te profiteren.

Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
motorrijbewijs

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Kosten voor gecombineerde zakelijk/prive-reis ErikR Belasting 5 3 april 2012 23:11
Inkomstenbelasting Welke kosten van de omzet af om tot de winst voor IB te komen? ErikN Belasting 2 22 februari 2011 09:57
Inkomstenbelasting In hoeverre kan ik kosten als bedrijfskosten rekenen? Rdebokx Belasting 8 5 maart 2009 12:34
Wanbetaling Extra Kosten add Omgaan met opdrachtgevers 5 22 april 2007 21:14


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon