Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 24 februari 2007, 12:08
Dominique's schermafbeelding
Dominique Dominique is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 24 februari 2007
Berichten: 3
Standaard BTW over reeds voltooide opdrachten?

Hoi allemaal,

Ik werk al vier jaar als freelance vertaler voor uitgeverijen en heb dat altijd opgegeven als winst uit overige werkzaamheden. Nooit iets met BTW te maken gehad dus.
Nu heb ik begin dit jaar formulieren ingevuld om me als zelfstandig ondernemer voor de belastingdienst te laten beschouwen. Inmiddels ben ik ook voor een vertaalbureau gaan werken. Die vragen nu om een BTW-nummer, dat ik als het goed is binnenkort zou moeten krijgen dus. Maar hoe zit het met opdrachten die ik al gedaan heb dit jaar voor uitgeverijen? Als ik over de bedragen die ik al ontvangen heb ineens 19% BTW moet betalen, hou ik er toch veel minder aan over dan voorheen? Ben ik nu heel stom geweest om me als zelfstandig ondernemer te laten beschouwen?
Ik hoop dat iemand wat meer informatie hierover heeft.

Groetjes, Dominique
Met citaat reageren
  #2  
Oud 24 februari 2007, 18:07
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: BTW over reeds voltooide opdrachten?

Je moet en mag pas btw heffen vanaf het moment dat je door de belastingdienst btw-plichtig bent verklaard. Ik zou gewoon vasthouden aan het standpunt dat het werk dat je voor die tijd deed nog niet het karakter had van een onderneming.