Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 24 februari 2007, 12:08
Dominique's schermafbeelding
Dominique Dominique is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 24 februari 2007
Berichten: 3
Standaard BTW over reeds voltooide opdrachten?

Hoi allemaal,

Ik werk al vier jaar als freelance vertaler voor uitgeverijen en heb dat altijd opgegeven als winst uit overige werkzaamheden. Nooit iets met BTW te maken gehad dus.
Nu heb ik begin dit jaar formulieren ingevuld om me als zelfstandig ondernemer voor de belastingdienst te laten beschouwen. Inmiddels ben ik ook voor een vertaalbureau gaan werken. Die vragen nu om een BTW-nummer, dat ik als het goed is binnenkort zou moeten krijgen dus. Maar hoe zit het met opdrachten die ik al gedaan heb dit jaar voor uitgeverijen? Als ik over de bedragen die ik al ontvangen heb ineens 19% BTW moet betalen, hou ik er toch veel minder aan over dan voorheen? Ben ik nu heel stom geweest om me als zelfstandig ondernemer te laten beschouwen?
Ik hoop dat iemand wat meer informatie hierover heeft.

Groetjes, Dominique
Met citaat reageren
  #2  
Oud 24 februari 2007, 18:07
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: BTW over reeds voltooide opdrachten?

Je moet en mag pas btw heffen vanaf het moment dat je door de belastingdienst btw-plichtig bent verklaard. Ik zou gewoon vasthouden aan het standpunt dat het werk dat je voor die tijd deed nog niet het karakter had van een onderneming.

Ik zou dan ook vanaf het moment dat je btw-plichtig bent andere facturen maken, met het btw-nummer (dat is verplicht), met een bedrijfsnaam, kvk-nummer (als je ingeschreven bent), met een aparte zakelijke bankrekening etc. om het verschil te markeren. Zo heb je achteraf een duidelijk verhaal naar de belastingdienst.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 februari 2007, 19:56
Dominique's schermafbeelding
Dominique Dominique is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 24 februari 2007
Berichten: 3
Standaard Re: BTW over reeds voltooide opdrachten?

Dank je wel voor je reactie.
Ik hoorde vanmiddag van iemand dat vertaler een beroep is dat van BTW vrijgesteld zou zijn. Weet iemand daar iets vanaf?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 24 februari 2007, 20:18
RNadministraties RNadministraties is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 oktober 2006
Berichten: 25
Standaard Re: BTW over reeds voltooide opdrachten?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dominique Bekijk bericht
Dank je wel voor je reactie.
Ik hoorde vanmiddag van iemand dat vertaler een beroep is dat van BTW vrijgesteld zou zijn. Weet iemand daar iets vanaf?
Hallo Dominique,

op http://www.belastingdienst.nl/zakeli...l#P2731_345267 vind je wat je zoekt!

Succes

Rob
Met citaat reageren
  #5  
Oud 24 februari 2007, 21:03
Dominique's schermafbeelding
Dominique Dominique is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 24 februari 2007
Berichten: 3
Standaard Re: BTW over reeds voltooide opdrachten?

Geweldig, dit maakt een hoop duidelijk!
Dat betekent dus dat ik als ik een BTW-nummer krijg wel BTW moet berekenen aan het vertaalbureau voor losse (reclame)teksten maar niet voor de vertaling van boeken he?

Heel erg bedankt voor de reacties, ontzettend handige site dit!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 12 juli 2007, 09:51
Eefke's schermafbeelding
Eefke Eefke is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 augustus 2006
Berichten: 14
Standaard Re: BTW over reeds voltooide opdrachten?

Hoi,

Ik zit met een vergelijkbaar probleem. Ik heb al vanaf januari dit jaar omzet gedraaid (eerste 4 maanden van het jaar naast een parttime loondienstverband, met VAR ROI), maar pas sinds 2 weken een BTW-nummer. Dit komt omdat de belastingdienst mij vorig jaar een afwijzing heeft gestuurd als ondernemer voor de OB, en aangaf om mij opnieuw aan te melden wanneer mijn omzet hoger dan een bepaald bedrag (uit mijn hoofd
€ 8500,-) zou zijn.

Vorige maand zag het ernaar uit dat ik boven dit bedrag zou gaan uitkomen, dus heb ik opnieuw een aanvraag (startende ondernemer) gedaan. Nu heb ik wel een BTW-nummer toegekend gekregen.

Maar hoe zit het nu met de BTW-aangift van dit tweede kwartaal? Moet ik nu achteraf toch BTW gaan berekenen over de omzet in het eerste kwartaal (zoals een belastingambtenaar mij aangaf in een informatie-gesprek). En zo ja, moet ik deze BTW dan verwereken in de aangifte voor het tweede kwartaal (daar mag je toch alleen gegevens over het tweede kwartaal invullen, of niet?).

En als je aanloopkosten hebt, dan mag je daar de BTW over terugvragen toch, maar wat als deze kosten hebben plaatsgevonden in een voorgaand kwartaal, of in een voorgaand jaar?

Alvast bedankt voor de reacties!
__________________
Hartelijke groeten,

,

Eefke de Groot
Vertaalbureau Thusana Talen
Met citaat reageren
  #7  
Oud 15 juli 2007, 21:10
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: BTW over reeds voltooide opdrachten?

Beste Eefke,

Vooropgesteld in eerdere reacties werd door Rene gesteld dat er pas BTW wordt geheven als je door de belastingdienst BTW plichtig wordt geacht. Dat is n.m.m. niet helemaal correct. BTW plichtig ben je op het moment dat je voldoet aan de voorwaarden om BTW plichtig te zijn zelfs als je door de fiscus nog niet bent beoordeeld.

Overigens wil ik hier even benadrukken dat ik vaker hoor dat de fiscus zoiets roept als bij jou met die €8.500. Maar dat kan zonder dat je het weet flink in je nadeel zijn. Het gaat dus niet om €8.500 het gaat erom dat je bewust zelf bepaald wat het beste is.

Enfin in jouw geval ben je dus nu BTW ondernemer geworden. En dan denk ik dat je dit praktisch moet aanpakken. Als jij je starterformulier invult had je moeten invullen dat je m.i.v. de dag dat je ging factureren (vorig jaar ) gestart was. Dat was in je voordeel geweest dan zou je alle BTW terugkrijgen. Nu ben je daar op zich te laat voor en heeft de fiscus bij het afgeven van je BTW nummer een BTW formulier opgestuurd waarin de startdatum voor de BTW staat. Er zijn 2 opties lijkt mij:

1. Sowieso mag je een x-periode voor de start nog BTW op investeringen
terugclaimen

2. Brief sturen naar de inspecteur en vragen of je voor de BTW terug mag gaan naar de datum dat je gestart bent met activiteiten en factureren etc..

groeten
Met citaat reageren
  #8  
Oud 16 juli 2007, 08:42
Eefke's schermafbeelding
Eefke Eefke is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 augustus 2006
Berichten: 14
Standaard Re: BTW over reeds voltooide opdrachten?

Hoi Alfred,

Bedankt voor je reactie!
Ik ga sowieso kijken of ik inderdaad de BTW van de aanloopkosten, die dan wel erg ver teruggaan, terug kan vorderen.

Groeten van Eefke
__________________
Hartelijke groeten,

,

Eefke de Groot
Vertaalbureau Thusana Talen
Met citaat reageren
  #9  
Oud 16 juli 2007, 10:09
smart4u's schermafbeelding
smart4u smart4u is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 maart 2007
Berichten: 16
Standaard Re: BTW over reeds voltooide opdrachten?

Dit blijft altijd een leuke discussie, echter gaat deze vaak de verkeerde kant op.

Allereerst is het belangrijk om te controleren of je voldoet aan de criteria van ondernemer voor de BTW. Wanneer je hieraan voldoet ben je BTW ondernemer en moet je BTW berekenen over de omzet, mag je de BTW terugvragen over de inkopen en moet je periodiek aangifte BTW doen.

Er bestaat een tegemoetkoming aan kleine ondernemers. Oftewel als je per jaar niet meer dan EUR 1.883 aan omzetbelasting moet betalen (en hier komt die toest van EUR 8.500 omzet vandaan), hoef je een gedeelte niet af te dragen als je gebruik maakt van deze regeling. In de volksmond heet deze regeling de KOR en voluit de Kleine OndernemersRegeling.

Wanneer je enkele jaren aan de KOR voldoet, wordt er - in het kader van de administratieve lastenverlichting voor ondernemers - een ontheffing verleent voor de BTW. Dit houdt in dat je geen aangiften meer kan indienen, je geen BTW meer mag vermelden op jouw facturen en ook de voorbelasting niet meer mag terugvragen.

Een van de criteria voor wel ondernemerschap, maar niet BTW plichtig is dus als je een kleine ondernemer bent. Dit wordt steeds vaker getoetst bij de aanmelding voor startende ondernemers.

Terugkomend op de casus, zou ik inderdaad een verzoek schrijven naar de belastinginspecteur met de aangiften over de voorgaande perioden. Waarschijnlijk ga je deze overigens ook al krijgen op papier (de eerste aangifte kan nog steeds niet digitaal) met een verlengde periode, maar dat is afhankelijk van de aanvraag.

Succes met de aangifte!
__________________
http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 16 juli 2007, 17:16
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: BTW over reeds voltooide opdrachten?

Om misverstanden te voorkomen!

Ik hoor wel vaker die grens van €8.500. En 19% van €8.500 is €1.615. Bij €1.615 betaal je wel degelijk BTW dus hoe kan de fiscus nou roepen dat je volledige vrijstelling krijgt???? Precies omdat zij vermoeden dat je kosten maakt van minimaal €271 zodat je niet op €1.615 maar op 1615-/-271 = €1344 = KOR uitkomt. En bij €1344=KOR heb je inderdaad 100% vrijstelling.

Kortom ze doen maar wat want stel Pietje belt de belastingtelefoon en krijgt die 8500 te horen. Vervolgens doet Pietje geen aanmelding voor de BTW, jaren na dato is er controle en wat blijkt...Pietje heet voortaan bij de inspectie 'Pietje Bel'. Want hij wordt als boef omschreven omdat hij in die jaren 1615 BTW omzet had en maar 100 euro BTW kosten. Kortom per saldo had PB 1615-/-100=1515 BTW in een jaar en moest dus toch iets van BTW aan de belastingdienst betalen.

PB krijgt nu naheffing × 5 + minimaal 25% boete. En natuurlijk is er geen bewijs wie van de inspectie hem ooit de informatie heeft gegeven over die €8.500. Dus helaas

kortom er is een KOR maar er is GEEN! regeling waar de grens van €8.500 in meespeelt. Als je vrijstelling wilt schrijf je gewoon een verzoek.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Training zonder BTW alfred Belasting 18 12 augustus 2009 23:40
Reiskosten OV doorbelasten: hoe BTW berekenen? falco Administratie 9 23 april 2008 15:21
Recensies en BTW Mark Sluymers Belasting 14 5 februari 2007 16:30
geen BTW op factuur carsten888 Administratie 25 3 september 2006 22:59
BTW wel of niet op factuur alfred Administratie 0 14 mei 2006 21:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon