Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 februari 2012, 12:49
coelho coelho is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 maart 2011
Berichten: 33
Standaard Weer een vraag over autokeuze...

Ik ben bijna zo ver dat ik het aandurf om de stap naar freelancer te maken Nu ben ik voor mezelf kostenplaatjes aan het maken en een van de moeilijke keuzes die ik moet gaan maken is de wijze waarop ik een auto ga regelen.

Mijns inziens zijn er voor mij 3 mogelijkheden:

1) Shortlease, hopelijk gevolgd door longlease er van uit gaande dat het goed gaat komen met het ondernemerschap. De reden om niet direct op longlease in te stappen is het risico bij voortijdig opzeggen van contracten en bovendien is longlease volgens mij erg lastig te regelen als je nog geen balans kunt overleggen.

2) Privé aanschaffen van een auto, zakelijke kilometers/kosten opvoeren

3) Zakelijk aanschaffen en bijtelling betalen vanwege privé kilometers

Voordeel van leasen is dat ik geen (onderhandse) lening hoef aan te gaan voor de aanschaf en dat alle kosten in de prijs zitten zitten. Nadeel is uiteraard dat je daar voor betaalt. Ik schat in dat ik de netto aanschafkosten kan dekken met de facturen uit de eerste 2 a 3 maanden. Geen idee of ik voor de eerste kwartaalrekening direct het een van het ander mag aftrekken om zo snel mogelijk van een eventuele onderhandse lening af te zijn?

Ik heb een auto op het oog van ca. 20.000,- netto aanschafkosten, die in de 20% bijtellingscategorie valt (benzine). Deze auto zo me zo'n 650,- per maand kosten in de shortlease, ex. brandstof, ex. BTW.

Ik rijdt ca. 15.000km prive en ook 15.000km zakelijk.

Wat is nu wijsheid? En misschien nog belangrijker, hoe maak ik de rekensom?

Dank voor uw hulp!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 februari 2012, 13:17
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

De eerste vraag van mij is of je nu ook al een auto hebt.. maakt nogal wat uit voor de keuzes.. ik geloof niet zo in die blank canvas of blue sky berekeningen wat nu het voordeligst is.

Als je al een auto hebt ziet het plaatje er anders uit dan wanneer je nog niets hebt.

Denken dat je met de eerste 2 - 3 maanden omzet je lening kan aflossen is niet heel reëel. ten eerste heb je de betalingstermijn waardoor je dat geld feitelijk pas helemaal binnen hebt na 5-6 maanden vanaf de start.
Daarnaast zijn er belangrijker dingen als aflossen zoals het opbouwen van een reserve voor als je geen omzet hebt. En ook financierders zullen als ze je een lening verstrekken ook beperkingen opleggen aan de aflossingstermijnen zowel een minimum als een maximum waardoor aflossen binnen enkele maanden ook niet zal lukken.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 23 februari 2012, 14:03
coelho coelho is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 maart 2011
Berichten: 33
Standaard

Dank voor je antwoord. Momenteel rijdt ik lease en die moet ik inleveren zodra ik mijn contract opzeg.

Over je opmerking over betalingstermijnen kan ik zeggen dat het in mijn branche meevalt. Opdrachtgevers werven slechts zelden rechtstreeks, dit gaat in 90% van de gevallen via recruiters. De betrouwbare recruiters garanderen een uitbetaling binnen een a twee weken na facturering. Bovendien worden overeenkomsten vaak aangegaan voor een langere termijn, dwz een volledig dienstverband voor bijvoorbeeld 3 of 6 maanden. Juist omdat ik starter ben gaat mijn voorkeur uit naar een wat langere periode, 6 maanden of zo, om zeker ook wat op te kunnen bouwen qua reserves. Bovendien zijn de ervaringen van mensen om mij heen dat er eigenlijk altijd wel iets te vinden is en men zit dus in principe nooit om werk verlegen.

Verder was mijn opmerking over snel aflossen vooral bedoeld voor het geval ik het met een onderhandse lening, dus bij familie, zou financieren. Mochten er onverhoopt beren op de weg komen, dan is daar met hen ook wel weer een mouw aan te passen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wel of niet een AOV? forumbeheerder Al die andere praktische dingen 71 29 oktober 2010 09:29
Uitsluiting van VAR WUO? Jan16 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 5 februari 2009 19:18
Weer een uitnodiging voor een netwerkbijeenkomst... forumbeheerder Marketing en acquisitie 5 12 mei 2006 11:10


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:00.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon