Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 maart 2012, 12:51
debbyh debbyh is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 maart 2012
Berichten: 1
Standaard Aansprakelijkheid vof voor zakelijke schulden van medevennoot in zijn eenmanszaak

Goedemiddag,

Ik heb een vraag betreffende een Vennootschap onder Firma en de aansprakelijkheid.

Twee collegas in hetzelfde vakgebied en ik gaan een VOF starten. We hebben allemaal onze eigen éénmanszaak. Nu heeft één van de medevennoten zakelijke schulden met zijn éénmanszaak. Deze zijn dus niet op naam van de VOF gemaakt maar met zijn eigen éénmanszaak.

Ik weet dat de VOF niet aansprakelijk is voor de privéschulden van een medevennoot en dat schuldeisers dus niet bij de VOF daarvoor kunnen aankloppen. Mijn vraag is nu of dat dus ook geldt als een medevennoot zakelijke schulden met zijn éénmanszaak heeft.

Ik ben er natuurlijk zeer van bewust dat het zowieso niet handig is om met iemand een vennootschap aan te gaan die schulden heeft, maar het gaat me nu even om het juridische aspect.

Alvast bedankt,
met vriendelijke groeten
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 maart 2012, 22:56
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

De privé persoon en emz zijn één dus maakt het niet uit of de schulden vanuit zakelijk oogpunt bestaan of privé. Schuldeisers kunnen altijd de persoon in privé aanspreken. Het vermogen van de VOF kunnen ze niet aan komen maar zover ik weet wel aan het aandeel van de vennoot met schulden. Op zich ook wel logisch, anders zou een ieder in die situatie een VOF kunnen starten en geld of goederen daarheen wegsluizen en de schuldeisers uit de emz of privé het nakijken geven.
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 22 maart 2012, 23:41
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

wat marjan zegt klopt wel het zou raar zijn als hij in zijn eenmanszaak problematische schulden heeft en in de VOF een Positief kapitaal, daarbij zal 5000 euro kapitaal niet zo'n probleem zijn, een gewone schuldeiser zal niet zomaar beslag kunnen komen leggen op eigendommen maar als er sprake is van een faillisement zal er wel met de curator gekeken worden naar de waarde van het bezit in de VOF.

Kortom met een vennoot die grote schulden heeft kun je lastig afspraken maken dat hij zijn winstaandeel in het bedrijf te herinvesteren omdat hij zijn winstdeel nodig zal hebben om zijn schulden af te lossen.

het is dus altijd iets om geod rekening mee te houden en ik zou ook op papier zetten dat zo'n vennoot zijn andere schulden onder controle brengt en als zijn schulden niet binnen x tijd zijn opgelost dat dat reden kan zijn om de vennoot uit de vof te zetten.

Hoewel men dus niet zomaar een slot op de deur kan zetten of beslagleggen op de bankrekening van de vof, kan het voor de vof wel een grote last zijn en de groei en bedrijfsvoering belemmeren doordat de vennoot in de problemen zoveel mogelijk geld uit de vof wil (of moet) halen om zijn schulden af te lossen terwijl de andere vennoten juist willen investeren en groeien.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting saldo fiscale winst niet gelijk aan winst en verliesrekening of balans. wil Belasting 6 15 september 2011 10:31
Nieuw boek over Fr€€lancen van Shirley Brandeis & Linda Versteege NowHow Nieuws - Voor en door freelancers 16 28 oktober 2007 15:56
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 16:35
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 10:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon