Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 januari 2011, 15:34
carsten888's schermafbeelding
carsten888 carsten888 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 maart 2006
Berichten: 35
Standaard Is die enquête van het CBS echt verplicht?

Ik kreeg vandaag een brief van het CBS dat ze willen dat ik een online enquete invul.

"De overheid vindt het aanleveren van uw gegevens zo belangrijk, dat zij dit verplicht heeft gesteld."

Is dat echt verplicht?

Ik wil daar geen tijd aan verspillen. Wat als je niet je tijd gratis weg wilt geven voor het gratis verstrekken van gegevens aan de overheid die die gegevens dan weer gaat gebruiken om nog harder te bezuinigen? Ik vul alleen enquetes in voor goede doelen etc. Niet gratis voor een overheid die niets om mensen geeft. Wat is de straf?
__________________
Joomla CMS plugins
  #2  
Oud 8 januari 2011, 16:54
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

Staat dit er echt in? Ik heb m niet gehad. Stond er ook bij aan wie ze m verstuurden en waar je meer info kan krijgen?

Stond er dan ook een deadline in? Hoe kwamen ze aan je adres? (laat me raden, KVK)
  #3  
Oud 8 januari 2011, 17:45
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard

Ik kreeg hem ook vandaag. Vond hem erg vaag. Eerst heel erg aardig doen en dan aan het einde van de brief vertellen dat het verplicht is.

Heb verder navraag gedaan en gekeken op de site van het CBS. Daar staat dat er een maximale boete van €5000,-- staat op het niet invullen van de vragenlijst.

Ze kijken eerst wel of ze op een andere manier je bedrijfsgegevens kunnen verkrijgen, voordat ze je een boete opleggen.

Mijn haren gingen ook overeind staan bij die brief. Eerst zo vrolijk blablabla en dan in de laatste regel: u bent verplicht.

Advies: gewoon invullen en je kaken op elkaar houden.

Ik vind het ook geen manier van doen.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
  #4  
Oud 8 januari 2011, 17:50
Bertine Brookhuis Betekst's schermafbeelding
Bertine Brookhuis Betekst Bertine Brookhuis Betekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 6 augustus 2010
Berichten: 105
Standaard

Ha Carsten888

Ben bang dat het inderdaad verplicht is [link naar abonnementssite]. Succes met invullen. Hoop dat de tijd die (het geld dat) het kost meevalt.

Bertine
  #5  
Oud 8 januari 2011, 17:57
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertine Brookhuis Betekst Bekijk bericht
Ha Carsten888

Ben bang dat het inderdaad verplicht is. Succes met invullen. Hoop dat de tijd
die (het geld dat) het kost meevalt.

Bertine
Wat staat er op die pagina? ik moet lid zijn / inloggen
  #6  
Oud 8 januari 2011, 20:27
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Ja het invullen is verplicht er is zelfs een speciale wet voor het Centraal bureau voor de statistiek en je bent op basis van die wet echt verplicht er gehoor aan te geven. Ook het bewust onjuiste informatie verstrekken is strafbaar. Het word je als ondernemer zwaar aangerekend als je niet meewerkt.

De boete en dwangsom kan oplopen tot 16.000 euro. En er word bijna altijd gehandhaafd.

Er zijn vele statistieken en de meeste zijn echt binnen 5 a 10 minuten in te vullen. Ik weet niet welke jij hebt gekregen maar er zijn er maar een paar die meer tijd vragen omdat je daarvoor bepaalde berekeningen moet maken.

Ramon gaf aan dat hij niets heeft gekregen en dat kan heel goed kloppen, er bestaan vele tientallen statistieken, maar het CBS vergaard die informatie op veel verschillende manieren. Eén van de methodes is om een groep ondernemers een periodieke enquête in te laten vullen. Regelmatig word die groep aangepast. Meestal krijg je een bepaalde statistiek 3-5 jaar achter elkaar en daarna niet meer. Dan gaan ze andere ondernemers lastigvallen.
  #7  
Oud 8 januari 2011, 20:42
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

Dank Roel voor je goede informatie!

Heb t even snel bekeken en er staat dus sec dat je t maar te slikken hebt dat je de lijst krijgt, kans op uitzondering is er vrijwel niet en is enkel na overleg mogelijk.
  #8  
Oud 9 januari 2011, 14:51
Bertine Brookhuis Betekst's schermafbeelding
Bertine Brookhuis Betekst Bertine Brookhuis Betekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 6 augustus 2010
Berichten: 105
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ramon fincken Bekijk bericht
Wat staat er op die pagina? ik moet lid zijn / inloggen
Verplicht om mee te doen?
In de meeste gevallen wel. Een speciale CBS-Wet geeft het instituut namelijk de bevoegdheid bedrijven 'rechtstreeks en kosteloos' hun gegevens te vragen. En u kunt op basis van deze wet verplicht worden om mee te werken. Deze eventuele verplichting ontstaat al bij ontvangst van de vragenlijst, waarbij er afhankelijk van het onderzoek wettelijke termijnen zijn waarbinnen daaraan moet worden voldaan. Er kan geen ontheffing worden verleend en alleen in zeer uitzonderlijke gevallen is uitstel mogelijk.
Dwangsom of boete?
Doet u dit niet, bent u te laat met inleveren of zijn de gegevens onvolledig, dan mag het CBS u een last onder dwangsom of boete opleggen. Dit gebeurt echter pas nadat u een herinnering hebt ontvangen en u ook daar niet op hebt gereageerd.
De hoogte van de boete of last onder dwangsom loopt op per dag zolang de overtreding voortduurt, tot een maximumbedrag dat afhankelijk is van de bedrijfsgrootte (aantal werknemers). Dat kan eventueel flink oplopen, namelijk tot € 5000,-. Meer hierover kunt u nalezen in de veelgestelde vragen over het handhavingsbeleid op de site van het CBS.

groetje
Bertine
  #9  
Oud 9 januari 2011, 15:07
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

Thanks, nou het is me wat zeg ..
  #10  
Oud 12 januari 2011, 11:25
carsten888's schermafbeelding
carsten888 carsten888 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 maart 2006
Berichten: 35
Standaard

Ik heb de enquete knarsetandend ingevuld en daarna het CBS gemailt dat ik dit grote onzin vind.

Elke vraag in de enquete was info die de KVK ook heeft. Dat is toch te stom voor woorden dat duizenden zelfstandigen in hun werktijd die stomme enquetes in moeten vullen terwijl de overheid die info allang heeft. #cbs #fail

Wat een tijdverspilling.
__________________
Joomla CMS plugins
Discussie gesloten

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Uitsluiting van VAR WUO? Jan16 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 5 februari 2009 19:18
Tool gezocht voor online kennisbase erix Marktplaats 21 12 januari 2009 22:07
Overdracht auteursrecht chris10 Al die andere praktische dingen 16 21 oktober 2008 10:37


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:08.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon