Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 28 december 2014, 01:17
Surfmobiel Surfmobiel is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 december 2014
Berichten: 6
Standaard freelance IT opdracht, wel of niet KvK?

Hoi allemaal,

ik ben IT-er. Ik was altijd in loondienst maar ik ben door een buitenlands bedrijf gevraagd voor een langdurige opdracht waarbij ik vanuit huis werk als consultant. In principe ben ik min of meer gelijkgesteld aan een werknemer in de zin dat er een gezagsverhouding is. Maar ik heb geen vast salaris. Ik stuur elke maand een rekening voor mijn gemaakte uren. Zonder BTW, want het gaat om een opdrachtgever in het buitenland.

Aangezien ik maar 1 opdrachtgever ben en verder niets "onderneem" zie ik mijzelf ook niet als ondernemer en zal ik de inkomsten als ROW aangeven. Ik ga geen aanspraak maken op zelfstandigenaftrek, etc.

Als ik een beetje rond google dan lees ik dat het verplicht is om je als freelancer in te schrijven bij de KvK. Maar dan gaat het over freelancer in de zin van zelfstandig ondernemer. Ik denk dat ik dat niet ben. Maar ik ben ook niet in dienst. Resultaatgenieter dus.

Mijn vraag is nu, moet ik mij wel of niet inschrijven bij de KvK? Ik ga geen BTW op mijn facturen zetten en ik zal ook niet met andere Nederlandse partijen zaken gaan doen.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 28 december 2014, 01:41
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Surfmobiel Bekijk bericht
Als ik een beetje rond google dan lees ik dat het verplicht is om je als freelancer in te schrijven bij de KvK.
Dat is hopelijk niet op Lancelots geweest, want je kunt je niet inschrijven als freelancer (alleen als zelfstandig ondernemer met een eenmanszaak). Kijk eens op Lancelots' pagina over inschrijven bij de KvK, in het zwarte kader, criterium 5.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 28 december 2014, 11:26
Surfmobiel Surfmobiel is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 december 2014
Berichten: 6
Standaard

Ah ja punt 5 voldoe ik inderdaad niet aan. Verder is het misschien een grijs gebied. Er is b.v. wel sprake van een gezagsverhouding maar ik ben wel vrij om mijn eigen werktijden en werkplaats te kiezen. Ook heb ik redelijk veel vrijheid om bepaalde projecten te starten en kan ik b.v. een paar weken er tussenuit (onbetaald) wanneer ik dat wil. Er is geen sprake van een overeenkomt voor bepaalde of onbepaalde tijd. Het kan op elk moment ophouden.

Dan rest mij nog de vraag ben ik dan "resultaatgenieter" voor de BD? Dat is voor mij van belang omdat ik van plan ben een nieuwe laptop aan te schaffen, waar ik mijn werkzaamheden mee zal verrichten, en die wil ik graag als kosten aftrekken. Ik heb gelezen dat de BD soms kan vinden dat er sprake is van een verkapt dienstverband en dan zou dat dus niet kunnen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 28 december 2014, 15:38
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Als deze werkgever in Nederland gevestigd zou zijn, dan zou je fiscaal gewoon in loondienst zijn.

Maar hoe dat zit met een werkgever in het buitenland, en of je je inkomsten dan resultaat uit overig werk kunt noemen, weet ik niet. Misschien kan iemand anders dat beantwoorden...
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 31 december 2014, 01:25
Surfmobiel Surfmobiel is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 december 2014
Berichten: 6
Standaard

Dankjewel voor je antwoord zo ver.

Ik ben nog steeds nieuwsgierig naar eventueel mensen met ervaring hiermee.

En wat ik me ook afvraag is of ik als particulier de BTW mag verleggen in het land waar de dienst wordt afgenomen (volgens de BD moet dat zo met elektronische diensten).
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
KvK voor enkele opdracht? Eline Freelancepraktijk starten 4 9 mei 2012 17:38
EMZ/BV vanuit WW + 1 freelance opdracht? cmedh Freelancepraktijk starten 2 24 juli 2009 14:27
Oud-werkgever zegt: freelance opdracht in strijd met concurrentiebeding Petra1966 Omgaan met opdrachtgevers 3 4 oktober 2008 14:08


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon