Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 3 mei 2007, 12:29
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: pensioen moet je doen?

Ik ben me hierop ook aan het orienteren, maar mij valt wel op dat het rendement bij diverse pensioenfondsen een beetje dubieus is. Daarom spaar ik, zolang ik nog niets heb, eerst zelf gewoon. Met een rente van ongeveer 3,8% gaat dat misschien niet heel hard, maar op die manier vang ik in ieder geval al iets op. Nu ben ik zelf ook nog maar 22, dus verwacht ik dat mijn pensioengat niet al te aanwezig is, maar je weet nooit!

Ik kan dus uit eigen ervaring weinig tips geven, behalve dan: let op dat het niet om een risicovolle belegging gaat, die je een opbrengst op basis van (positieve) prognoses voorspiegelt en ik zou ook bij een bekende instelling gaan zitten. Ik ben zelf net vorige week (voor iets anders) bij Unive geweest, hebben ze verstand van zaken, ze zeuren niet en ze hebben geen winstoogmerk. Misschien is dat wat voor je!
Met citaat reageren
  #12  
Oud 3 mei 2007, 13:51
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: pensioen moet je doen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVersluis Bekijk bericht
dat het niet om een risicovolle belegging gaat
Aandelenbeleggingen/-fondsen zijn op korte termijn riskant, maar voor een pensioenbelegging geven ze historisch het hoogste rendement [1], zeker als je 22 bent. In aandelen moet je een conjunctuurbeweging van 7 tot 15 jaar kunnen uitzitten, dus vanaf 50 jaar ofzo wordt het tijd je pensioenbelegging van aandelen naar veiligere vormen te verschuiven.

Van die 3,8% op een spaarrekening kun je op lange termijn zo'n 9% op een aandelenfonds maken. Moet je voor de lol eens uitrekenen hoeveel dat scheelt op je eindkapitaal, bijvoorbeeld de 28 jaar van je 22e tot je 50e als je uit aandelen stapt (1,038^28 vs. 1,09^28 op je wetenschappelijke rekenmachine).

[1] Resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
__________________
René
Met citaat reageren
  #13  
Oud 3 mei 2007, 14:05
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Lightbulb Re: pensioen moet je doen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Aandelenbeleggingen/-fondsen zijn op korte termijn riskant, maar voor een pensioenbelegging geven ze historisch het hoogste rendement [1], zeker als je 22 bent. In aandelen moet je een conjunctuurbeweging van 7 tot 15 jaar kunnen uitzitten, dus vanaf 50 jaar ofzo wordt het tijd je pensioenbelegging van aandelen naar veiligere vormen te verschuiven.

Van die 3,8% op een spaarrekening kun je op lange termijn zo'n 9% op een aandelenfonds maken. Moet je voor de lol eens uitrekenen hoeveel dat scheelt op je eindkapitaal, bijvoorbeeld de 28 jaar van je 22e tot je 50e als je uit aandelen stapt (1,038^28 vs. 1,09^28 op je wetenschappelijke rekenmachine).

[1] Resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.


Dat is wel een heel groot verschil... Ik dacht alleen dat je voor van die fondsen ook altijd weer veel moest betalen, zeker als je er zelf geen verstand van hebt en er eigenlijk geen omkijken naar wilt hebben. Ik ga in ieder geval eens kijken. Is er nog een bedrijf oid wat aan te raden is, om zo'n fonds op te zetten?
Met citaat reageren
  #14  
Oud 3 mei 2007, 17:21
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: pensioen moet je doen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVersluis Bekijk bericht
Ik dacht alleen dat je voor van die fondsen ook altijd weer veel moest betalen
Die fondsen houden inderdaad een beheervergoeding in. En er zijn slechte fondsen, die deelnemen in andere fondsen waardoor de beheervergoedingen cummuleren.

Daarnaast kun je te maken hebben met transactiekosten bij inleggen en opnemen, maar bij pensioenbeleggingen (die je normaliter niet tussentijds opneemt) vallen die in het niet bij het rendement.

Citaat:
Is er nog een bedrijf oid wat aan te raden is, om zo'n fonds op te zetten?
Als je er geen verstand van hebt zou ik niet zo'n fonds opzetten, maar aandelen kopen in bestaande fondsen

En zelfs bij fondsen die op zichzelf al aandelen mixen, is het verstandig je geld over een aantal fondsen te verdelen. Een goed beeld van de langetermijnprestatie van een fonds dat goed bekend staat vind je op de site van Fortis OBAM. Op lange termijn 10,9% per jaar, maar als je de pecht had om vlak voor de piek in 2000 met veel geld in te stappen, dan was je een laar jater 50% armer en duurde het jaren voor je geld zijn waarde terughad. Dit risico kun je mitigeren (dat woord heb ik altijd al eens willen gebruiken) door gespreid in te stappen (een paar honderd euro per maand i.p.v. je hele spaargeld in één keer) en door er voor de lange termijn in te gaan, zodat je zo'n periode van waardedaling tot herstel kunt overbruggen.

Via je bank kun je waarschijnlijk uit een heleboel fondsen kiezen, met verschillende risicoprofielen, rendementsverwachtingen etc. Het lijkt me altijd verstandig een deel van je geld als spaargeld en/of in veilige fondsen te houden, zodat je het kunt aanspreken als je het plotseling nodig hebt. De rest kun je dan voor de lange termijn wegzetten in riskantere aandelenfondsen e.d. met een hoge rendementsverwachting.

Hou wel in de gaten dat geld dat je in eigen beheer spaart of belegt voor pensioen:
  • onderhevig is aan vermogensrendementsheffing (1,2%) en inflatie (gemiddeld tegen de 2% per jaar ofzo) waardoor het rendement zo'n 3% lager is dan het lijkt (daar gaat je 3,8% spaarrente)
  • kan worden aangesproken bij aansprakelijkheid in privé (bij een eenmanszaak of VOF e.d.)
  • je niet verzekert bij arbeidsongeschiktheid terwijl je tijdens arbeidsongeschiktheid waarschijnlijk niet kunt inleggen om aan je pensioen te bouwen
  • je nabestaanden niet verzekert bij overlijden
__________________
René
Met citaat reageren
  #15  
Oud 7 mei 2007, 23:19
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: pensioen moet je doen?

dat is nou precies zo'n mooie stelling 'je eigen huis op eten' ik zou niet weten waarom ik een huis moet hebben als ik in m'n graf lig? misschien om rond te spoken
Met citaat reageren
  #16  
Oud 8 mei 2007, 09:13
erno@ernohannink.nl's schermafbeelding
erno@ernohannink.nl erno@ernohannink.nl is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Berichten: 142
Stuur een bericht via Skype™ naar erno@ernohannink.nl
Standaard Re: pensioen moet je doen?

Om beleggingsfondsen met elkaar te vergelijken kun je eens kijken op http://www.morningstar.nl/.
Wil je wat verder in beleggen en niet in fondsen maar zelf in aandelen kun je eens kijken naar Alex. Ook bij het saldo wat op de rekening staat krijg je nog een leuke rente.
Verder kun je nog kijken naar leren beleggen bij Alex.
__________________
ik help zelfstandigen internet slim toe te passen zodat ze meer klanten kunnen krijgen.

gratis nieuwsbrief klanten krijgen via internet
Hyves: Hyves voor freelancers
@ernohannink
boekeh
Met citaat reageren
  #17  
Oud 11 maart 2012, 01:51
Sarah Cimmermans Sarah Cimmermans is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 augustus 2009
Berichten: 6
Standaard Re: pensioen moet je doen?

Excuses voor de wat onverantwoord (lijkende) reactie, maar mijn visie is de volgende. Met de kredietcrisis geloof ik niet meer zo in pensioenfondsen, lijfrentes etc., omdat nu wel duidelijk wordt dat deze ook failliet kunnen gaan of hun uitkeringen moeten verlagen vanwege de dekkingsgraad etc. Mijn strategie is om 1) nu ik jong ben zoveel mogelijk te werken en dat geld op te sparen voor later en 2) zo gezond mogelijk te blijven, want ik heb het idee dat "we" in 2060, als de gemiddelde levensverwachting 100 jaar is, pas met 90 jaar met pensioen kunnen (en dat de discussie 65 of 67 nog maar het begin is).
Met citaat reageren
  #18  
Oud 11 maart 2012, 09:02
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sarah Cimmermans Bekijk bericht
Excuses voor de wat onverantwoord (lijkende) reactie, maar mijn visie is de volgende. Met de kredietcrisis geloof ik niet meer zo in pensioenfondsen, lijfrentes etc., omdat nu wel duidelijk wordt dat deze ook failliet kunnen gaan of hun uitkeringen moeten verlagen vanwege de dekkingsgraad etc. Mijn strategie is om 1) nu ik jong ben zoveel mogelijk te werken en dat geld op te sparen voor later en 2) zo gezond mogelijk te blijven, want ik heb het idee dat "we" in 2060, als de gemiddelde levensverwachting 100 jaar is, pas met 90 jaar met pensioen kunnen (en dat de discussie 65 of 67 nog maar het begin is).
Dat lijkt me totaal niet onverantwoord. Ik houd dit soort dingen ook het liefst maar in eigen hand door een combinatie van sparen en lasten verlagen. Als je op het moment dat je met pensioen wilt een afgeloste hypotheek en een leuk spaarpotje hebt, dan moet je volgens mij heel ver kunnen komen.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #19  
Oud 12 maart 2012, 22:21
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard

...grappig: de titel is "PENSIOEN moet je doen" en als ik door de regels heenlees staat er "PENSIOEN moet je laten doen" maar van laten doen bouwt niemand zijn pensioen op....
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
pensioen


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
[IB2007] student+werk+eigen zaak: hoe aangifte doen bartbh Belasting 3 27 maart 2008 00:36
Heb btw-nummer via KvK, moet ik me nog aanmelden bij de belastingdienst? Verwijderd account Freelancepraktijk starten 1 1 januari 2008 16:47
Apart of samen aangifte doen? Denise Belasting 4 15 augustus 2007 21:17
Twijfels over fiscale zaken: wat te doen met BTW en VAR? Sandra Schoppers Freelancepraktijk starten 4 19 juli 2007 09:46
Wat moet ik nou opgeven? Botter Belasting 10 31 mei 2007 18:15


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon