Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 januari 2009, 20:22
Fallon Fallon is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 12
Standaard Omgaan met interim bureaus

Hallo allemaal,

Graag wil jullie het volgende voorleggen en ben erg benieuwd naar de meningen en/of adviezen van collega interimmers.

Stel: je bent als freelancer al ruim 2 jaar via hetzelfde interimbureau aan het werk voor dezelfde opdrachtgever. Dit is zowel voor de freelancer en het bureau natuurlijk een lekkere verdiensten. En het kan niet op: opnieuw komt er een verlenging!

En dan nu.... opnieuw onderhandelen over het contract/uurtarief.

Het interimbureau wil een bepaalde marge, dat is logisch en natuurlijk doet een bureau het ook niet uit liefdadigheid, dus vooruit.

Wat is reeel. De eindklant ontvangt de factuur van het interimbureau en de eindklant wil het tarief niet verhogen, misschien zelfs wel verlagen!

Fictief gezien: interimmer ontvangt in de huidige situatie 50 euro per uur, heeft geen verhoging gehad sinds ruim een jaar. Bureau hanteert een uurtarief van 75 euro naar de eindklant. Dit dus al ruim 2 jaar!

Nu zegt de interimmer dat zijn uurtarief vanaf ingang nieuw contract omhoog moet naar 55 euro per uur. Maar ah, het bureau krijgt zijn tarief van 75 euro niet verhoogd, mss moet het wel omlaag naar 70 euro per uur!!

Dillemma, eindklant wil verder met interimmer, interimmer heeft het nog prima naar zijn zin, maar het bureau weigert zijn fee te verlagen en genoegen te nemen met een lager uurtarief.

Wie houdt hier zijn poot stijf? De interimmer of het bureau.

Zwicht de interimmer omdat het in deze tijd moeilijker is om aan een klus te komen (valt reuze mee, gezien de animo), omdat hij het naar zijn zin heeft en dus toch weer voor bijna een jaar zeker is van werk? Dus weer geen verhoging voor de interimmer?

Of zwicht het bureau en neemt het bureau genoegen met een lagere fee, maar toch nog een heel aardig uurtarief waar relatief weinig werk aan te pas hoeft te komen....

Wat is jullie advies/ervaring als interimmer?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 januari 2009, 08:38
Rene_S's schermafbeelding
Rene_S Rene_S is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 2 november 2007
Berichten: 87
Standaard Re: Omgaan met interim bureau's

Hier heb ik gelukkig nog geen ervaringen mee gehad, aangezien ik nog niet voor een bureau heb hoeven werken . Maar als de procentuele verhouding in dit ficieve voorbeeld aansluit met de werkelijke situatie vangt het interimbureau 33% van het eindtarief, al 2 jaar lang! Een verhoging (zonder verhoging eindtarief) lijkt me dan niet meer reëel. Als je je poot stijf houdt kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat het bureau hier niet in meegaat...
__________________
Adviseur Prestatie Management

Gratis nieuwsbrief ontvangen met interessante items op gebied van Prestatie Management? Schrijf je in op www.predi.nl!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 januari 2009, 19:18
guardian guardian is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 oktober 2008
Berichten: 21
Post Re: Omgaan met interim bureau's

Hmm. Praktisch gezien krijgen we/bedrijven nog wel wat te verduren voor wat betreft de resessie. Ik denk dat het bedrijf eieren voor zijn geld kiest
__________________
http://www.docu-check.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 januari 2009, 06:43
Rene_S's schermafbeelding
Rene_S Rene_S is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 2 november 2007
Berichten: 87
Standaard Re: Omgaan met interim bureau's

Citaat:
Ik denk dat het bedrijf eieren voor zijn geld kiest
Hoe bedoel je, dat het bureau een andere interimmer op de klus zet? Het bedrijf gaat hoe dan ook de reden horen en dan wordt er niet meer bij dat bureau ingekocht lijkt mij.
__________________
Adviseur Prestatie Management

Gratis nieuwsbrief ontvangen met interessante items op gebied van Prestatie Management? Schrijf je in op www.predi.nl!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 januari 2009, 15:36
joeriw joeriw is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 januari 2009
Berichten: 2
Standaard Re: Omgaan met interim bureau's

Belachelijk zulke marges van meer dan 30%! vooral na 2 jaar! Waarbij ze al tienduizenden euro's aan jou verdiend hebben!

Poot stijf houden en meer vragen, als jij al 2 jaar op een opdracht zit, wil de eind klant jou waarschijnlijk niet kwijt en weet het intermediair dat ze zich niet populair maken bij de klant als jij weggaat ivm een geschil van 5 euro per uur.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 16 januari 2009, 18:57
marty
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Omgaan met interim bureau's

Beste Fallon,
Tarieven voor interimbureaus van 15 -20, soms 25 % is gangbaar afhankelijk van het type bedrijf (groot e/o internationaal). Ik ben erg verbaasd over het tarief dat jij noemt.
Misschien is het ook beter voor jou om na 2 jr wat anders te gaan doen?

Groet, Marty
Met citaat reageren
  #7  
Oud 17 januari 2009, 12:22
Fallon Fallon is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 12
Standaard Re: Omgaan met interim bureaus

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Gisteren ben ik weer benaderd door een ander interimbureau voor een klus. Ik heb gezegd dat ik een weekje nog mijn loyaliteit geef aan mijn huidige opdracht.

Ik weet nu dus ook zeker dat ik niet meer akkoord ga met hetzelfde tarief te blijven handhaven of een lager tarief. Het zou mij namelijk niets verbazen als ze daar ook nog mee gaan komen, dat mijn tarief omlaag moet .

Ik ben het eens dat een marge van 20% meer dan voldoende is, zeker als een project al 2 jaar loopt.

Dat mijn interimbureau ook nog een kleine bijdrage aan een ander moet afstaan, die mij in eerste instantie bij hun heeft aangemeld, dat mag ook mijn 'probleem' niet zijn.

Er wordt nu steeds vaker geschermd met de kredietcrisis, maar ik heb de afgelopen 2 a 3 weken ervaren dat er op mijn gebied echt nog prima klussen te vinden zijn. Toegegeven; dat is meestal wel per direct, dus het zou best kunnen dat ik een paar weekjes thuis ben, maar dat is te overbruggen.

Ik ga dus mijn uurtarief verhogen (in totaal 4 euro per uur meer wil ik gaan factureren), ik ga daar niet vanaf wijken.

Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen!
Met citaat reageren
  #8  
Oud 17 januari 2009, 12:25
Fallon Fallon is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 12
Standaard Re: Omgaan met interim bureau's

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marty Bekijk bericht
Beste Fallon,
Tarieven voor interimbureaus van 15 -20, soms 25 % is gangbaar afhankelijk van het type bedrijf (groot e/o internationaal). Ik ben erg verbaasd over het tarief dat jij noemt.
Misschien is het ook beter voor jou om na 2 jr wat anders te gaan doen?

Groet, Marty
Marty, ik wil graag bij de opdrachtgever blijven omdat ik nu een andere 'functie' ga vervullen, waar ik later weer profijt van kan hebben in nieuwe opdrachten buiten deze opdrachtgever.

Als het nu weer dezelfde klus zou zijn als de laatste 2 jaar, dan had ik heel waarschijnlijk iets anders gezocht.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 7 oktober 2009, 16:26
mvh mvh is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 oktober 2009
Berichten: 1
Standaard Re: Omgaan met interim bureau's

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joeriw Bekijk bericht
Belachelijk zulke marges van meer dan 30%! vooral na 2 jaar! Waarbij ze al tienduizenden euro's aan jou verdiend hebben!

En precies daarom ben ik met mijn freelance-collega het nieuwe initiatief 'Interimpuls' (www.interimpuls.nl) begonnen. Direct contact met opdrachtgevers zonder intermediairs en dus marge.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 14 oktober 2009, 15:01
Nouks Nouks is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 september 2009
Berichten: 17
Standaard Re: Omgaan met interim bureaus

Heeft iemand wel eens overwogen alleen nog direct te factureren aan de eindklant? Word serieus moe van al die tussenbureaus die aan me verdienen maar ondertussen geen verantwoordelijkheid nemen en facturen gewoon niet betalen (of eigenlijk: exact wanneer het hen zo uitkomt, of dat nu 4 of 16 weken duurt)...
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
intermediairs

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 13:50
Oud-werkgever zegt: freelance opdracht in strijd met concurrentiebeding Petra1966 Omgaan met opdrachtgevers 3 4 oktober 2008 15:08
Voor de webmensen onder ons: webshop met digitale producten NowHow Marktplaats 7 10 september 2008 10:12
Werken via meerdere detacheringsbureaus met VAR-WUO? Ys3 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 2 juni 2007 19:08


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon