Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 19 juli 2008, 12:18
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Problemen met handelsnaam?

Los van de mogelijke problemen die je met het andere bedrijf zou kunnen krijgen: is er nog wel een redelijk toepasbare domeinnaam te verkrijgen?
Ik ben zelf voorstander van een zo direct mogelijke associatie tussen een bedrijfsnaam en een domeinnaam, dus mijn zoektocht naar een bedrijfsnaam is gepaard gegaan met een check op beschikbare domeinnamen.

Groetjes, Renée
Met citaat reageren
  #12  
Oud 19 juli 2008, 12:23
Cravi Cravi is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 juli 2008
Berichten: 33
Standaard Re: Problemen met handelsnaam?

Ik ben het inderdaad met Renée eens! Dit is voor mij ook een belangrijke factor. Echter als je IT niet je core branche is of een website niet van groot belang speelt het bij mij een minder belangrijke factor. Het zal dan waarschijnlijk ook gewoon een informatieve website zijn i.p.v. een interactieve wat dus ook weer ruimte geeft om bijvoorbeeld xxxxmeubels.nl te nemen i.p.v. xxxx.nl alleen.

Voor een aantal webshops die ik heb draaien ook inderdaad eerst netjes een domeinnaam uitgezocht en daarna pas een inschrijving van handelsnaam.
__________________
Opzoek naar webdesign, webhosting of e-commerce? - www.roxic.nl
Met citaat reageren
  #13  
Oud 20 juli 2008, 22:44
JBS JBS is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 juli 2008
Berichten: 19
Standaard Re: Problemen met handelsnaam?

Hoi,

Om hier nog even op te reageren. De domein naam die ik in gedachte heb/had is nog vrij. Dus dit is verder geen probleem. Wel een goeie tip om rekening mee te houden!
Met citaat reageren
  #14  
Oud 21 juli 2008, 23:50
harald harald is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2007
Berichten: 19
Standaard Re: Problemen met handelsnaam?

Ik loop nu een aantal dagen met een bedrijfsnaam in mijn hoofd waarvan ik een goed gevoel begin te krijgen (ook tegen een aantal vrienden aangehouden, en de feedback was positief). De naam komt niet voor het handelsregister, de .nl domein is nog vrij. Dus ik had het gevoel een 'veilige' naam te hebben gekozen, aangezien je ook veel ziet dat dezelfde naam veelvuldig in het handelsregister voorkomt (met verschillende woorden eromheen).
Nu ben ik met die naam gaan googlen en ik krijg toch wel heel veel hits met die naam. Allemaal bedrijven (hoofzakelijk) in andere branches of waarvan het slechts om een melding gaat in een of andere gouden gids in een land hier ver vandaan.
Er is wel een fabrikant van computerapparatuur met een naam die met 1 letter afwijkt. Op forums worden zijn producten veel besproken, en daar, maar ook op webwinkels, wordt die naam vaak verward met mijn naam.

Ik vraag me nu toch wel af in hoeverre ik rekening moet houden met buitenlandse bedrijven bij de keuze van mijn bedrijfsnaam.
Strekt bijvoorbeeld het handelsnaamonderzoek zich voorbij de nederlandse grenzen?
Met citaat reageren
  #15  
Oud 25 juli 2008, 09:52
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Problemen met handelsnaam?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harald Bekijk bericht
Er is wel een fabrikant van computerapparatuur met een naam die met 1 letter afwijkt. Op forums worden zijn producten veel besproken, en daar, maar ook op webwinkels, wordt die naam vaak verward met mijn naam.
Dat zou toch, als je in dezelfde of een gelieerde branche gaat werken, een hele belangrijke reden kunnen zijn om die naam níet te kiezen ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harald Bekijk bericht
Ik vraag me nu toch wel af in hoeverre ik rekening moet houden met buitenlandse bedrijven bij de keuze van mijn bedrijfsnaam.
Strekt bijvoorbeeld het handelsnaamonderzoek zich voorbij de nederlandse grenzen?
Mij is dat niet opgevallen bij de inschrijving van mijn bedrijf. Maar ja, mijn bedrijfsnaam zou je hooguit in België tegen kunnen komen. Misschien. Ik weet wèl dat grote bedrijven continu in de gaten houden of hun naam (of de naam van één van hun producten) niet "ijdel" wordt gebruikt. De verhalen die ik ken, betreffen voornamelijk Amerikaanse bedrijven en die zijn niet zo moeilijk met het aanspannen van rechtzaken.

Groetjes, Renée
Met citaat reageren
  #16  
Oud 25 juli 2008, 10:17
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Problemen met handelsnaam?

De naam van je bedrijf lijkt onbelangrijk en is dat ook (relatief gezien) als je producten herkenbaar en tastbaar zijn. In die situatie is het misschien minder rampzalig als je je bedrijfsnaam moet veranderen. Maar het blijft knullig om tegen al je klanten (en je gehele markt) te moeten zeggen dat je je naam moet veranderen omdat je het risico hebt genomen dat een ander bedrijf (dat "eerder was") geen bezwaar zou maken.... Daarnaast kost een dergelijke operatie tijd (nieuwe marketing) en geld (juridische bijstand) en mogelijk nog meer geld in de vorm van klanten. Nu beschouw je dat allemaal als geen bezwaar, maar de omstandigheden kunnen ook veranderen.

Ondernemen is risico nemen, maar niet zonder na te denken. Wanneer je producten vooral samenhangen met jouw bedrijfsnaam (denk aan dienstverlening) lijkt het mij nog veel duidelijker: niet doen. In hoeverre neem je een onnodig risico en waarom? Zet de voordelen van jouw huidige naam op een rijtje en plaats ze tegenover de nadelen van een claim.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #17  
Oud 25 juli 2008, 10:24
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Problemen met handelsnaam?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyonesse Bekijk bericht
Ik weet wèl dat grote bedrijven continu in de gaten houden of hun naam (of de naam van één van hun producten) niet "ijdel" wordt gebruikt. De verhalen die ik ken, betreffen voornamelijk Amerikaanse bedrijven en die zijn niet zo moeilijk met het aanspannen van rechtzaken.
Ik ken een situatie (van zeer dichtbij) waarbij een Brits samenwerkingsverband van enkele CEO's (een startende onderneming, maar wel met veel kapitaal) een Nederlands VOF'je lastig viel. Niet met een telefoontje, maar met een directe schriftelijke sommatie via een advocatenkantoor om per direct de bedrijfsactiviteiten te stoppen, met de dreiging van een claim op de achtergrond. M.a.w. het VOF'je had na enkele dagen na registratie bij de KvK al te maken met de noodzaak om een advocaat in te huren. Het is dus niet de starter die in de "drivers seat" zit, het gevaar komt van buitenaf en je weet niet uit welke hoek. Bedrijfsmatig gezien kan je beter op andere terreinen risico's nemen dan met de keuze van je bedrijfsnaam.

PS Einde van het verhaal: VOF'je moest schikken, door te schriftelijk vast te leggen op welke terreinen (producten, markten en diensten) men wel en niet actief zou zijn.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #18  
Oud 25 juli 2008, 10:48
harald harald is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2007
Berichten: 19
Standaard Re: Problemen met handelsnaam?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Het is dus niet de starter die in de "drivers seat" zit, het gevaar komt van buitenaf en je weet niet uit welke hoek. Bedrijfsmatig gezien kan je beter op andere terreinen risico's nemen dan met de keuze van je bedrijfsnaam.
Dit is precies waar ik geen zin in heb. Ik vraag me daarom af of het handelsnaamonderzoek in mijn geval nog wel nut heeft. Ik neem aan dat zo'n onderzoek wellicht concludeert dat er 1 of meerdere bedrijven zijn die mij misschien zou kunnen aanklagen. Dan weet ik eigenlijk net zoveel als dat ik nu al weet.

Ik ga nog wel even verder piekeren over de naam...
Met citaat reageren
  #19  
Oud 25 juli 2008, 10:58
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Problemen met handelsnaam?

Het handelsnaamonderzoek kan je via KvK en via Benelux merkenbureau zo ver doorzetten als je wil. Maar met gezond verstand kom je ook een heel eind. Door bijvoorbeeld na te denken over de markt waarop je actief bent. Mijn betoog had vooral betrekking op de situatie waarbij je vooraf al weet dat je een verhoogd risico loopt (omdat je naam te veel op die van concullega's lijkt - of op die van partijen die geen zin hebben in naamsverwarring). Ook al heet ik Philip, ik zou nooit een LED-fabriek beginnen onder mijn eigen naam. Maar als banketbakker, makelaar of consultant zou dat ik dat risico rustig nemen. Maar weer niet als ik in de softwareindustrie zat, in de medische apparatenhoek of in de callcenteradvieswereld.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
handelsnaam, merkenrecht


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 12:50
Problemen met VAR te voorkomen? flippie Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 2 30 december 2007 17:32
Mogelijke VAR-problemen met BV na bijna 19 jaar ondernemen? marcello Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 30 29 oktober 2007 22:04
Payrolling-vragen van een leek met vast dienstverband starter Al die andere praktische dingen 9 5 april 2007 08:21


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:44.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon