Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Actueel > Nieuws - Voor en door freelancers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Nieuws - Voor en door freelancers Op het freelancersvlak wil er nog wel eens wat veranderen. Lancelots verzamelt het belangrijkste freelancenieuws. Iedereen in het forum mag zich als nieuwsjager opwerpen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 25 juni 2008, 23:27
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Tekstschrijvers in Nederland

Toegegeven, het is erg oud nieuws (2000). Maar voor mij was dit rapport nieuw. En er zijn vrij veel tekstschrijvers lid van Lancelots.

Citaat:
Tekstschrijvers, wat zijn dat voor mensen? Hoe werken ze, waar werken ze, hoeveel werk hebben ze gemiddeld per week en hoe worden ze beloond voor hun inspanningen? Bestaan de werkzaamheden van tekstschrijvers voornamelijk uit het schrijven van teksten, of houden ze zich ook bezig met andere zaken, al dan niet op het gebied van communicatie? Naar deze vragen is in de zomer van 2000 door de Universiteit Utrecht onderzoek uitgevoerd. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van TekstNet, dat als beroepsvereniging voor tekstschrijvers graag meer inzicht wilde in haar beroepsgroep.

Download rapport (PDF)
__________________
René
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 juni 2008, 08:32
jesse jesse is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
Standaard Re: Tekstschrijvers in Nederland

Bedankt Rene,

Toch wel informatief voor mij. Ik heb alleen nog tijd gehad om de conclusies gelezen,. En vraag me toch af of het uurtarief van 129 Euro wel klopt????? Laatst nog een onderzoek over journalisten gelezen en dat lag echt beduidend lager.

Groetjes Jesse
Met citaat reageren
  #3  
Oud 26 juni 2008, 08:36
jesse jesse is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
Standaard Re: Tekstschrijvers in Nederland

Oeps, stom Het was een guldenteken maar dan nog blijft het uurtarief hoger te liggen.......dan de gemiddelde 45 Euro voor een journalist. Dat onderzoek was meen ik in 2002/2003 uitgevoerd.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 26 juni 2008, 09:08
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Tekstschrijvers in Nederland

Er staan wel meer dingen in die mij verbazen. 64,1% man (die meer reclameteksten en advertenties schrijven), gemiddelde leeftijd 45,6 jaar, 86,5% heeft voldoende tot veel werk.

Misschien zijn de copywriters e.d. oververtegenwoordigd t.o.v. minder commerciële tekstschrijvers, bijvoorbeeld doordat de Gouden Gids is gebruikt als bron voor de selectie van geënquêteerden.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 26 juni 2008, 09:50
jesse jesse is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
Standaard Re: Tekstschrijvers in Nederland

Zou kunnen, maar ze hebben het er ook over dat de meerderheid voor non-profit organisaties werkt. De meeste journalisten klussen er zelfs bij om rond te kunnen komen. Het blijft vreemd.....

Misschien kunnen de vele tektschrijvers hier op dit forum hun 'real life' ervaringen delen. Mede-lancelotters kunnen jullie je in deze onderzoeksconclusies vinden?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 26 juni 2008, 13:30
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Tekstschrijvers in Nederland

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jesse Bekijk bericht
Misschien kunnen de vele tektschrijvers hier op dit forum hun 'real life' ervaringen delen. Mede-lancelotters kunnen jullie je in deze onderzoeksconclusies vinden?
Sorry jongens, maar als mannelijke 45-plusser kom ik om in het werk, ik heb echt geen tijd voor dit soort discussies .
Met citaat reageren
  #7  
Oud 26 juni 2008, 14:22
jesse jesse is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
Standaard Re: Tekstschrijvers in Nederland

Heb je ook dan ook aan dat onderzoek meegedaan?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 1 juli 2008, 13:59
Cindy77's schermafbeelding
Cindy77 Cindy77 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 juni 2007
Berichten: 222
Standaard Re: Tekstschrijvers in Nederland

@jesse: ik denk dat dat verschil in uurtarief tussen tekstschrijvers en journalisten ermee te maken heeft dat tekstschrijvers zich meer in de 'zakelijke markt' bewegen. Bedrijven, zowel profit als non-profit hebben vaak meer budget over voor goede communicatie dan de gemiddelde krant (en de oplagecijfers van betaalde kranten zijn gedaald, dus gaan die journalisten er waarschijnlijk weer op achteruit ).

Ik meen ook ooit eens ergens gelezen te hebben dat een tekstschrijver bij een non-profitorganisatie zelfs meer betaald krijgt dan degenen die het houden bij commerciële bedrijven. Ik heb daar tot nu toe niets van gemerkt, krijg bij al mijn opdrachtgevers hetzelfde uurtarief.
__________________


Met wie wil jij in gesprek?
Twitter: @SocialeadsNL
Facebook: Socialeads
Met citaat reageren
  #9  
Oud 1 juli 2008, 14:05
Cindy77's schermafbeelding
Cindy77 Cindy77 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 juni 2007
Berichten: 222
Standaard Re: Tekstschrijvers in Nederland

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cindy77 Bekijk bericht
Ik heb daar tot nu toe niets van gemerkt, krijg bij al mijn opdrachtgevers hetzelfde uurtarief.
Oh ja, en dat ligt dus niet zoveel hoger dan dat van een journalist, moet ik er natuurlijk nog even aan toevoegen... Misschien toch eens een nieuw uurtarief gaan bepalen dan
__________________


Met wie wil jij in gesprek?
Twitter: @SocialeadsNL
Facebook: Socialeads
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Tekstschrijvers gezocht voor samenwerking met fotograaf JVFotografie Marktplaats 0 5 maart 2008 21:52
BTW tussen België en Nederland Sofie Belasting 10 22 augustus 2007 22:49
Samenwerken? Tekstschrijver zoekt tekstschrijvers, vormgevers etc. Irene Marktplaats 14 10 mei 2007 00:26
Aantal freelancers in Nederland? SeeTekst Al die andere praktische dingen 2 21 november 2006 12:00
Wonen in buitenland en Freelancen in Nederland houwe Al die andere praktische dingen 2 14 maart 2006 19:06


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:47.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon